تویوتا پریوس از سال ۱۹۹۷ تاکنون محبوبیت زیادی را بین خریداران خودروهای هیبریدی به دست آورده و البته دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. پریوس به ندرت اشتباهی داشته و سواری راحت و مهم تر از همه هزینه های نگهداری پایینی دارد.
و حالا بزرگ ترین در زمینه خودروهای هیبریدی از ظاهری به روزتر و کابینی اصلاح شده سود می برد تا بتواند در برابر رقیب اصلی خود یعنی هیوندای آیونیک رقابتی تر ظاهر شود. همچنین مدل جدیدی نیز به خانواده ی پریوس اضافه شده است.
این مدل پریوس AWD نام دارد، اولین خودروی هیبریدی غیر شاسی بلند تویوتا که از سیستم چهار چرخ محرک سود برده است. اکسل عقب این خودرو را پیشرانه ی ۵.۳ کیلووات ساعتی و اینورتر نصب شده روی اکسل پشتیبانی می کند و در سرعت های زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت همواره درگیر است تا کشش نرم تری را در زمان شروع به حرکت ایجاد نماید. چرخ های عقب از سرعت ۱۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت تنها زمانی درگیر می شوند که حسگرهای پریوس لغزش چرخ های جلو را تشخیص دهد. در باقی اوقات پریوس خودرویی دیفرانسیل جلو باقی می ماند.
هیچ ارتباط مکانیکی بین قوای محرکه ی جلو و عقب وجود ندارد و بخش جلو از این نظر مشابه دیگر مدل های پریوس است. به این ترتیب پیشرانه ی درون سوز خودرو از نوع ۱.۸ لیتری بنزینی بوده و یک واحد الکتریکی هم در جلو نصب شده و قدرت بیشتری را تولید می کند. یک باتری کوچک ۱.۳۱ کیلووات ساعتی نیز این پیشرانه را حمایت می کند.
پریوس چهار چرخ محرک در زمان حرکت مشابه دیگر نسخه ها رفتار می کند. قوای محرکه ی خودرو نرم بوده و فرمان هم سبک و دقیق است. سواری پریوس نیز همچون همیشه نرم و راحت می باشد. جدای از شتاب گیری های سنگین که باعث ایجاد صدای نه چندان خوشایند پیشرانه می شود، آرامش داخل کابین هم عالی است. وزن اضافی پیشرانه ی دوم تنها کمی روی پرفورمنس پریوس تأثیر داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن سه دهم ثانیه بیشتر شده است. پریوس AWD هنوز هم در شهر و بزرگراه خودرویی عالی و بی حاشیه محسوب می شود.
برگ برنده اصلی پریوس مصرف سوخت آن بوده و همچون همیشه در این بخش می درخشد. تست های ما نشان داد که این خودرو چه در ترافیک و چه در بزرگراه مصرف بسیار خوبی دارد. البته مشکل این است که مدل استاندارد هنوز هم بهتر بوده و آلایندگی دی اکسید کربن مدل عادی آن ۳ گرم در هر کیلومتر کمتر است. مدل استاندارد پریوس همچنین مصرف سوخت کمتری دارد.
پریوس دیفرانسیل جلو هم مثل همین مدل چهار چرخ محرک فیس لیفت شده است. از جمله تغییرات می توان به چراغ های جلوی مرسوم تر و سپر با ظاهری نرم تر و چراغ های عقب و سپر جدید اشاره کرد. همچنین رنگ های جدید و رینگ های متفاوت نیز در نظر گرفته شده است.
داخل کابین هم تویوتا اقدام به اصلاح سیستم اطلاعات سرگرمی کرده و زمان لود این سیستم هم اکنون کاهش یافته است. البته باید گفت سیستم های بکار رفته در رقبا همچون کیا، هیوندای، پژو، گروه سیتروئن و… بسیار بهتر هستند.
گرافیک بکار رفته در صفحه نمایش پریوس چنگی به دل نمی زند و صفحه نمایش کوچک نیز نه تنها باعث حواس پرتی می شود بلکه اطلاعات روی آن را هم به راحتی نمی توان خواند. حتی دکمه های روی داشبورد نیز ارزان قیمت به نظر می رسد. البته موضوع مثبت خودرو اتصال راحت بلوتوث به دستگاه های دیگر است.
پشت آمپرهای دیجیتالی پریوس هم عالی نبوده و ترکیبی از رنگ ها و چراغ های هشدار زیاد در یک پانل می باشند. تنها نکته ی مثبت این است که سرعت خودرو به صورت بزرگ و واضح نشان داده می شود اما خب این موضوع مهمی نیست چراکه هدآپ دیسپلی می تواند همین را نشان دهد.
به غیر این موارد پریوس خودرویی جادار بوده و تنها در فضای پا از آیونیک عقب می ماند. پیشرانه ی دوم پریوس AWD باعث کمتر شدن فضای صندوق شده است. صندوق ۴۱۲ لیتری این خودرو ۴۵ لیتر کمتر از مدل دیفرانسیل جلوست.
سیستم چهار چرخ محرک تویوتا تنها در تریم بیزینس ادیشن پلاس وجود داشته و این تریم از تجهیزات مناسبی سود می برد. از جمله ی این تجهیزات می توان به سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای، تنظیمات برقی صندلی راننده، شارژ بی سیم گوشی، دوربین دنده عقب و چراغ های جلوی LED اشاره کرد. پریوس از تمامی سیستم های ایمنی مدرن هم برخوردار است.
خب سؤال این است که آیا باید پریوس چهار چرخ محرک را انتخاب کرد؟ خب با قیمت ۲۸۹۷۰ پوندی نه! این خودرو ۱۶۵۰ پوند گران تر از پریوس استاندارد بوده و پرداخت این مبلغ پول برای خودرویی پرمصرف تر و تنگ تر کار عقلانی به نظر نمی رسد. کشش بیشتر پریوس AWD تنها در سرعت های معین و برای مسیرهای کوتاهی است.
پس از فیس لیفت انجام شده، تویوتا پریوس خودروی فوق العاده ای باقی مانده است. این خودرو کاملاً کم مصرف، قابل اعتماد و راحت است. البته نسخه ی چهار چرخ محرک آن خیلی توجیه پذیر نیست. اضافه پرداخت 1650 پوندی برای خودرویی که کندتر، تنگ تر و پرمصرف تر از نسخه استاندارد است جالب به نظر نمی رسد. کشش بیشتر این خودرو هم برای اکثر رانندگان قابل حس نخواهد بود. بهتر است نسخه ی استاندارد پریوس بجای مدل AWD انتخاب شود.
مشخصات تویوتا پریوس بیزینس ادیشن پلاس AWD
- قیمت: ۲۸۹۸۰ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی به همراه دو پیشرانه الکتریکی
- قدرت: ۱۲۱ اسب بخار
- گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress