زمان زیادی تا رونمایی رسمی از نسل هشتم فولکس واگن گلف باقی نمانده و به زودی این هاچ بک نمادین و محبوب به جهانیان نشان داده خواهد شد. فولکس واگن قصد دارد با این نسل همچنان همان راه موفق هفت نسل قبلی را ادامه دهد که گلف را به یک نماد تبدیل کرد. حال به همین مناسبت قصد داریم مروری بر تاریخچهٔ این هاچ بک پرافتخار داشته باشیم و طی مطالبی مجزا به هر نسل از این خودرو بپردازیم.
داستان گلف با نسل نخست آن آغاز شد که هرچند ممکن است امروزه خودرویی ساده به نظر برسد اما زمانی که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد یک انقلاب بود. گلف که توسط جورجتو جیوجیاروی جوان که برای ایتال دیزاین کار می کرد طراحی شده بود، هم از نظر طراحی و هم از نظر مهندسی، تحول بسیار بزرگی نسبت به سلف خود، بیتل محسوب می شود. این خودروی کامپکت از تناسبات زیبا و ویژه ای برخوردار بود و در داخل و خارج آن همه چیز برای یک هدف طراحی شده بود.
در بخش مهندسی، در گلف ترکیب موتور عقب، محور عقب بیتل به ترکیب موتور جلو، محور جلو تغییر داده شد که کابین جادارتر، صندلی های تاشوی عقب، دید عالی و رانندگی ایمن تری را فراهم می کرد. اولین سری تولیدی گلف در مارس سال ۱۹۷۴ از خط تولید فولکس واگن در ولفسبورگ خارج شد و از می همان سال در نمایندگی های فروش قابل خریداری بود. نسل اول گلف در ابتدا در نسخه های هاچ بک سه در و پنج در تولید می شد اما در سال ۱۹۷۶ نسخهٔ اسپرت GTI و در سال ۱۹۷۹ نسخهٔ کابریولت به خانوادهٔ آن اضافه شد.
گلف از نظر فنی هم به همان اندازه تأثیرگذار بود زیرا این هاچ بک کامپکت پیشرانه های تخت هواخنک بیتل را کنار گذاشته و بجای آن در طول دوران عمر خود صرفاً از موتورهای چهار سیلندر خطی آب خنک استفاده می کرد. موتورهای بنزینی شامل نمونه هایی از ۱.۱ لیتری تا ۱.۸ لیتری (در آخرین نسخه های GTI) و موتورهای دیزلی با حجم های ۱.۵ و ۱.۶ لیتری ارائه می شدند. رنج قدرت گلف نیز از ۵۰ اسب بخار در موتور بنزینی ۱.۱ لیتری آغاز می شد و به ۱۱۰ اسب بخار در مدل GTI سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ می رسید. کسانی که از این هم قدرت بیشتری می خواستند می توانستند از ABT نسخهٔ توربوشارژ گلف GTI را با ۱۸۳ اسب بخار قدرت درخواست کنند.
انتقال قدرت همهٔ موتورهای بنزینی تا آگوست سال ۱۹۷۹ توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می گرفت اما از آن تاریخ به بعد یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی به صورت استاندارد ارائه شد. در موتورهای دیزلی نیز انتقال نیرو توسط گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می گرفت اما گلف GTD که با موتور ۱.۶ لیتری توربودیزل در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ ارائه می شد؛ به صورت استاندارد به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز بود. همچنین برای برخی موتورها هم گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود.
تولید نسل اول گلف در سال ۱۹۸۳ به پایان رسید (البته تولید این نسل همچنان تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی ادامه داشت) و تا آن زمان نزدیک به ۷ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده بود. البته این عدد تمامی مشتقات گلف را هم شامل می شد مثل مدل جتا که در آن زمان چیزی بیشتر از یک گلف سدان نبود. نسل اول گلف از جولای سال ۱۹۷۸ با نام رابیت در ایالات متحده هم عرضه شد و به دنبال آن جتا نیز در سال ۱۹۸۰ راهی این کشور شد. نسل اول فولکس واگن گلف موفقیت بزرگی بود که خود را به عنوان جانشین شایسته ای برای بیتل اثبات کرد. ادامه دادن این راه نیز بسیار دشوار بود اما نسل های بعدی هم ثابت کردند که لیاقت نام گلف را دارند.
جدول زمانی نسل اول فولکس واگن گلف
۱۹۷۴: معرفی اولین گلف
۱۹۷۶: معرفی اولین گلف GTI و اولین گلف با موتور دیزلی
۱۹۷۸: عرضهٔ گلف در ایالات متحده با نام رابیت
۱۹۷۹: معرفی گلف کابریولت و اولین فیس لیفت
۱۹۸۲: معرفی اولین گلف با موتور توربودیزل با نام GTD
۱۹۸۳: خاتمهٔ تولید نسل اول گلف در اروپا پس از تولید ۶.۹۹ میلیون دستگاه