دیفندر خودرویی است که برند لندروور را تعریف می کند اما نسل جدید آن تفاوت های بنیادینی با ریشه های خود دارد…
دیفندر ۲۰۲۰ جدید در نمایشگاه فرانکفورت امسال معرفی شده و از تکنولوژی های نوین و طراحی آینده نگرانه تر سود می برد. این خودرو اگرچه نیم نگاهی به نمونه های پیشین خود داشته اما طراحی کاملاً متمایزی دارد.
ما ساعت ها صرف گفت وگو با طراحان و مهندسان این خودرو کردیم تا به جزئیات آن پی ببریم. این شما و این همه ی آن چیزی که باید درباره ی نسل جدید لندروور دیفندر بدانید…
- کاملاً جدید
کاملاً جدید عبارتی است که معمولاً به صورت گسترده ای در صنعت خودرو بکار می رود اما دیفندر جدید واقعاً کاملاً جدید است! هیچ قطعه ی دیفندر جدید با نسل پیشین مشترک نبوده و حتی نشان های هر دو نیز فرق می کند.
- آلومینیوم در برابر فولاد
هسته ی اصلی دیفندر نسبت به قبل کاملاً متفاوت است. لندروورهای پیشین دارای پانل های بدنه ی آلومینیومی و ساختار فریم نردبانی فولادین بودند؛ اما نسل جدید دیفندر تقریباً در جهتی مخالف حرکت کرده و از بدنه ی مونوکوک آلومینیوم و پانل های فولادی استفاده کرده است. این پانل های فولادی را می توان در درب ها و گاردهای جلو مشاهده کرد.
- قیمت
نگاهی به قیمت گذاری لندروور نشان می دهد که قیمت پایه ی مدل ۹۰ در بریتانیا حدود ۳۵ هزار پوند بوده و بهای مدل ۱۱۰ از ۴۵۲۴۰ پوند آغاز می شود. البته مدل پایه ی ۹۰ نسخه ای تجاری بوده و از کمترین تجهیزات برخوردار است.
- خشن و سرسخت
دیفندر جدید روی ساختاری با نام D۷x سوار شده که حرف x مخفف واژه ی مفرط و شدید است. مهندسان می گویند این ساختار در برخی موارد از ژئومتری مشابه ساختار D۷ بکار رفته در رنجروور، ولار و دیسکاوری سود برده است. البته همین مهندسان اعلام کرده اند طراحی ساختار دیفندر جدید کاملاً از صفر شروع شده و ساختار بدنه ی منحصربه فرد آن باعث شده دیفندر وارد سطح جدیدی شود.
- بازی نام ها
مهندسان این خودرو می گویند گفت وگوهایی درباره ی ادامه ی استفاده از پسوندهای ۹۰ و ۱۱۰ داشته اند. این اعداد اساساً به فاصله ی بین محوری خودروها در واحد اینچ اشاره داشته اما فاصله ی بین محوری دیفندر جدید ۲۲۷ و ۲۲۸ میلی متر در مدل های ۹۰ و ۱۱۰ افزایش یافته است. یکی از مهندسان لندروور گفته این نام ها طرفداران زیادی داشته و میراث قابل توجهی پشت این اعداد نهفته است.
- تنوع پیشرانه ها: تمرکز روی دیزل
دیفندر در ابتدا با چهار پیشرانه عرضه خواهد شد: دو نمونه ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل، پیشرانه ی ۲ لیتری توربوی بنزینی و نمونه ی ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی با سیستم هیبریدی ملایم. در بازار استرالیا سه پیشرانه عرضه شده و خبری از نمونه ی ۲ لیتری توربوی بنزینی نخواهد بود. لندروور همچنین در آینده نسخه ی پلاگین هیبریدی دیفندر جدید را نیز عرضه خواهد کرد.
- اورهنگ عقب مشابه
نمای جلو و عقب دیفندر ۹۰ و ۱۱۰ مشابه هم بوده و اگرچه مدل قبلی دیفندر ۱۱۰ از اورهنگ عقب بیشتری برخوردار بوده اما در نسل جدید فرقی بین دو مدل وجود ندارد. به این ترتیب تنها تفاوت مدل های ۹۰ و ۱۱۰ جدید به فاصله ی ۴۳۵ میلی متر مرکز مدل ۱۱۰ برای جا دادن درب های عقب مربوط می شود.
- مدل مرموز ۱۳۰
اسناد منتشر نشده نشان می دهد سومین مدل دیفندر یعنی ۱۳۰ در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد. لندروور به صورت رسمی چیزی را اعلام نکرده اما اسناد نشان می دهند این خودرو فاصله ی بین محوری یکسان با مدل ۱۱۰ خواهد داشت اما بدنه ی آن بزرگ تر بوده و اورهنگ عقب بیشتری خواهد داشت.
- دیفندر پیکاپ
هیچ حرفی درباره ی تولید نسخه ی پیکاپ این خودرو زده نشده و مهندسان هم تنها به پیشنهاد هایی دراین باره اشاره کرده اند. یکی از آن ها گفته که شما از نظر تئوری می توانید یک پیکاپ با استفاده از بدنه ی مونوکوک بسازید اما اگر هم چنین اتفاقی تائید شود چندین سال طول خواهد کشید.
- سیستم تعلیق بادی استاندارد در دیفندر ۱۱۰
مدل کوتاه تر و سه درب دیفندر ۹۰ به صورت استاندارد با سیستم تعلیق پیچشی یا بادی سفارشی عرضه خواهد شد. سیستم تعلیق بادی که به صورت استاندارد در مدل ۱۱۰ وجود دارد باعث حداکثر تغییر ارتفاع ۱۴۵ میلی متری خودرو می شود.
- گیربکس اتوماتیک
مدل های قبلی دیفندر تنها با گیربکس دستی عرضه می شدند اما نسل جدید این خودرو تنها با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF در دسترس خواهد بود.
- رینگ ها و لاستیک ها
دیفندر با رینگ های ۱۸ تا ۲۲ اینچی در دسترس است. رینگ های ۱۸ و ۲۰ اینچی با لاستیک های کارای تمام سطوح عرضه خواهند شد ولی خب برای آفرود هم می توان سری به تأمین کنندگان افترمارکتی زد.
تمامی دیفندرها دارای رینگ های آلیاژی هستند اما لندروور همچنین رینگ های فولادی ۱۸ اینچی را نیز به صورت آپشن ارائه می کند. این رینگ ها ظاهر فوق العاده خاطره انگیزی دارند.
- لاستیک زاپاس روی درب پشتی
لاستیک زاپاس نصب شده روی درب عقب ۲۶۰ میلی متر بر طول دیفندر جدید می افزاید.
- سیستم های الکتریکی دیفندر با استاندارد IP۶۷
سیستم های الکترونیکی و ارتباطی دیفندر جدید با استانداردهای غوطه وری آب IP۶۷ همخوانی دارند. به این ترتیب سیستم های یاد شده به مدت یک ساعت زیر آبی به عمق یک متر کار کرده و آسیب نمی بینند.
- غوطه وری ۹۰۰ میلی متری در آب
همانند دیسکاوری، این خودرو می تواند تا عمق ۹۰۰ میلی متر در آب فرو رود. مهندسان لندروور می گویند این خودرو در تئوری می تواند راهی آب های عمیق تر هم شود اما خب ریسک غرق شدن خودرو وجود دارد. اگر شما در آب عمیق تری فرو رفتید و خودرو شروع به حرکت ناگهانی و ناخواسته کرد، باید درب ها را باز کرد تا کمی از آب وارد کابین شود. این امر به صورت موقتی با افزایش وزن خودرو شده و به کشش بیشتر کمک می کند. واضح است که کف پوش و تریم داخل کابین آسیب می بیند اما سیستم های الکتریکی مشکلی نخواهند داشت.
- ریکاوری پوینت
همانند اکثر محصولات مدرن لندروور، مالبند یا ریکاوری پوینت، پشت پانل های بدنه پنهان شده و برای دسترسی به آن ها باید برخی بخش های بدنه را جدا کرد. مهندسان شرکت برای تست مالبند دیفندر جدید به تأسیسات تست معروف لندروور رفته اند. برای دسترسی به این نقاط باید نمای پلاستیکی جلوی خودرو و نقاط اتصال پلاستیکی به سپر را را برداشت که این کار حدود ۵ ساعت طول می کشد.
- دیفندر جدید فقط با پیشرانه های ۴ و ۶ سیلندر
پیشرانه های ۸ سیلندر لندروور از نظر فنی می توانند در بدنه ی این خودرو جای گیرند اما شرکت می گوید برنامه ای برای نصب این پیشرانه ها روی دیفندر جدید وجود ندارد.
- قدم گذاشتن داخل کابین
تنها یک آپشن پله کناری برای تمامی مدل های دیفندر وجود دارد. مدل های ۱۱۰ از دو پله استفاده کرده و قابل تغییر هستند. برخلاف نمونه های بکار رفته در رنجر رپتور، پله های کناری دیفندر ریل های راک نیستند.
- دو شل گیر
شل گیرهای استاندارد این خودرو بیشتر در بارش های سبک کاربرد داشته و برای اینکه خودرو در بارش های سنگین گل ولای را پخش نکند باید از شل گیرهای جایگزین و بزرگ تر استفاده کرد.
- پوشش لاستیک زاپاس الاستیک
پوشش لاستیک زاپاس از نوع الاستیکی است بنابراین تمامی چرخ ها از ۱۸ تا ۲۲ اینچی را در خود جای می دهد.
- چراغ های زیاد
شاید ۱۷۰ وسیله جانبی برای دیفندر جدید در دسترس باشد اما هیچ یک بهتر از چراغ های نوربالا نیستند. دلیل این کار هم تأکید مهندسان لندروور روی قوانین سراسر دنیا بوده و این کار را به شرکت های افترمارکتی نسپرده اند تا آن ها دید خودرو را بهتر کنند. لندروور خودش کیت نورانی تائید شده را ارائه کرده است.
- شارژ باتری
باتری ۱۲ ولت عادی این خودرو زیر صندلی راننده ی مدل های فرمان راست قرار گرفته است. مهندسان شرکت می گویند این باتری دسترسی آسانی دارد؛ اما خبری از باتری دوم یا جعبه فیوز جدا نیست.
- وینچ سفارشی دیفندر
این خودرو به صورت سفارشی با وینچ ریموتی در دسترس است که ظرفیت ۴۵۳۶ کیلوگرمی دارد. این وینچ پشت قاب پلاک پنهان شده و برای استفاده از آن باید قاب پلاک را جدا کرد. این وینچ را می توان تا فاصله ی ۴۵ متری و از راه دور کنترل کرد.
- روی سقف
روف راک دیفندر وزن ۳۶ کیلوگرمی داشته و برای کاهش درگ آئرودینامیکی و صدای باد ناخواسته مهندسی شده است. این روف راک می تواند تا ۱۶۸ کیلوگرم وسیله را در زمان رانندگی حمل کرده و در صورت سکون هم ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرمی دارد یعنی دو نفر می توانند روی سقف چادر زده و بخوابند.
- حمل بار
حمل کننده ی جانبی دیفندر می تواند به پنجره وصل شده و تا ۱۷ کیلوگرم بار را حمل کند. این سیستم برای حمل وسایل خیس یا کثیف طراحی شده است. این وسیله را تنها می توان در سمت راست دیفندر نصب کرد زیرا لولاهای درب پشتی در این بخش قرار دارند.
ادامه دارد…