تکنولوژی الکتریکی و هیبریدی به سرعت در میان خودروسازان و خریداران محبوب می شود و در این میان پیشرانه های دیزلی با فشار شدیدی روبرو شده اند. البته یک خودروساز می خواهد از فشار روی پیشرانه های دیزلی بکاهد. موضوع جالب اینکه خودروساز یاد شده جزو غول خودروسازی فولکس واگن نیست بلکه مزداست که در حال برنامه ریزی برای حرکت مهمی بسوی پیشرانه های دیزلی می باشد.
قطعاً این یک حرکت غیرمحتمل بوده است. مزدا پیشرانه ی ۲.۲ لیتری اسکای اکتیو دی توئین توربوی دیزلی را در کراس اوور CX-۵ ارائه کرده است. این پیشرانه تنها در مدل های فول سیگنیچر قابل انتخاب بوده، مدلی که قیمت حدود ۴۱ هزار دلاری دارد. در آینده پیشرانه ی اسکای اکتیو دی روانه ی سدان مزدا ۶ هم خواهد شد اما اتوکار می گوید رئیس بخش تحقیقات و توسعه ی مزدا در اروپا به معرفی پیشرانه ی دیزلی کاملاً جدیدی در سال آینده میلادی اشاره کرده است.او گفته است:
ما همچنان به تولید پیشرانه های دیزلی ادامه خواهیم داد. در سال ۲۰۲۰ عضو جدیدی از این خانواده را خواهیم داشت. ما به شما نشان خواهیم داد که پیشرانه های دیزلی چقدر می توانند پاک و کارا باشند.
البته که مزدا اوایل سال جاری با معرفی پیشرانه ی اسکای اکتیو ایکس تمامی توجهات را به خود جلب کرد. این پیشرانه اساساً باعث ترکیب سیستم جرقه ی استاندارد پیشرانه های بنزینی با طراحی احتراق کمپرس پیشرانه های دیزلی شده است. این پیشرانه از بنزین استفاده کرده و اگرچه قدرت ۱۷۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۲۴ نیوتون متری آن خیلی چشمگیر نیست اما مصرف سوخت آن کاملاً پذیرفتنی می باشد. اگر پیشرانه ی دیزلی جدید مزدا هم از تکنولوژی مشابهی استفاده کند اصلاً سورپرایز نخواهیم شود.
مزدا درعین حال دنیای الکتریکی ها را نیز نادیده نگرفته است. این خودروساز ژاپنی به آهستگی در حال پیشبرد برنامه های الکتریکی خود بوده و اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه خود را تا چند روز دیگر در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۹ رونمایی خواهد کرد.