جدیدترین نسل ب ام و سری ۳ توانسته جایزه ی خودروی جدید سال اتو اکسپرس را کسب کند. این خودروی اجرایی جمع وجور نه تنها راحت و آرام است بلکه هزینه های کمی داشته و پر از تکنولوژی های پیشرو در کلاس خود است.
اما اگر سری ۳ تنها در یک بخش لنگ بزند آن فضای داخلی و کابین خواهد بود. این خودرو در بخش های یاد شده کوچک تر از رقبا نیست اما شکل سه جعبه ای سنتی سری ۳ باعث ایجاد محدودیت هایی در انتقال برخی وسایل می شود؛ و اینجاست که نسل جدید سری ۳ تورینگ وارد میدان می شود…
این خودرو در کل طویل تر از برادر سدان نیست اما خط سقف خمیده ی آن در کل باعث شکل گیری خودرویی کاربردی تر و جادارتر شده است. البته اعداد گول زننده هستند. محفظه بار ۵۰۰ لیتری این خودرو تنها تا کف خط پنجره اندازه گیری شده و اگر این فضا را تا سقف در نظر بگیرید با خودروی بسیار کاربردی تری روبرو خواهید بود.
با خواباندن صندلی های عقب نیز فضای ۱۵۱۰ لیتری در اختیار شما قرار خواهد داشت که برای قرار دادن یک دوچرخه یا وسایل یک سفر آخر هفته ای بسیار کفایت می کند. ب ام و ادعا می کند فضای باز شدن درب پشتی ۱۱۲ میلی متر پهن تر از قبل بوده و همانند نسل قبلی، مشتریان می توانند گزینه ی باز شدن مستقل شیشه عقب را انتخاب کنند که در فضاهای پارک تنگ بسیار به کار می آید.
دیگر ویژگی جالب این خودرو فضای ذخیره ای زیر کف و ریل های ضد لیز خوردن است که از تکان خوردن وسایل خرید شما جلوگیری می کند. در کل باید گفت سری 3 تورینگ جدید خودرویی با طراحی هوشمندانه است که زندگی را بسیار راحت تر می کند.
فضای صندلی های عقب نیز بهبود یافته است. این خودرو نه تنها جادارتر از برادر سدان است بلکه نسبت به نسل پیشین خود نیز بهتر عمل کرده است. خط سقف طویل تر به این معناست که فضای سر بیشتری وجود دارد و فضای زانوها نیز بهتر شده است. ب ام و می گوید شما می توانید سه صندلی کودک را در بخش عقب نصب کند هرچند برای دو صندلی نقاط ایزوفیکس وجود دارد.
کیفیت متریال بکار رفته هم عالی بوده و به لطف تنظیمات زیاد صندلی می توان به راحتی موقعیت رانندگی خوب را یافت. البته جای شرمساری است که ب ام و اندروید اتو را عرضه نکرده اما سیستم عامل استاندارد iDrive همچون همیشه بی نقص بوده و کاربردی راحتی دارد.
از نظر تجربه ی رانندگی هم جای گله ای وجود ندارد. ما هر دو نسخه ی پرفروش ۳۲۰d دیزلی و ۳۳۰i بنزینی را تست کردیم که توصیه ی ما انتخاب مدل دیزلی است. این نسخه از سری ۳ تورینگ خودرویی چابک، قوی و فوق العاده نرم و راحت است. یکی از ویژگی های مهم این نسخه نیز مصرف سوخت بسیار مناسب است.
در کل باید گفت تفاوت زیادی را بین مدل های سدان و استیشن سری ۳ در رانندگی نرمال نخواهید یافت. مدل تورینگ شاید به خاطر بخش عقب باز خود کمی پر سر و صداتر باشد اما در کل خودرویی فوق العاده راحت و آرام بوده و در فواصل طولانی اصلاً صدای زیادی ندارد.
سواری خودرو کمی سفت است اما در یک جاده ی پر پیچ و خم است که این خودرو چابکی بی رقیب خود در کلاسش را نشان می دهد. فرمان سنگین بوده و کنترل بدنه نیز عالی است. خودروی حاضر در تست از سیستم چهار چرخ محرک سود برده و بنابراین در مسیرهای خیس اطمینان بیشتری ایجاد می کند. جای تعجبی ندارد که نیمی از مشتریان سری ۳ جدید این سیستم را سفارش می دهند.
سری ۳ تورینگ تنها ۱۵۰۰ پوند گران تر از نسخه ی سدان بوده و احتمالاً از نظر پیشنهادهای لیزینگی نیز تفاوت فاحشی با مدل سدان نخواهد داشت.
سری ۳ جدید از تجهیزات زیادی برخوردار است و تمامی مدل های سری ۳ تورینگ نیز دارای چراغ های LED، دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه ای و صفحه نمایش ۸.۸ اینچی هستند. در مدل اسپورت که انتظار می رود انتخاب ۲۳ درصد مشتریان این خانواده باشد شما رینگ های بزرگ تر ۱۸ اینچی و صندلی های چرمی گرم شونده را مشاهده خواهید کرد.
انتظار می رود مدل M اسپورت نیز محبوب باشد و ۶۰ درصد مشتریان این تریم را سفارش دهند. در این نسخه پشت آمپرهای دیجیتالی و صفحه نمایش بزرگ تر ۱۰.۲۵ اینچی و استایل اسپورت تر به چشم می خورد.
با معرفی مدل جدید تورینگ بر ارزش های بهترین خودروی کلاس اجرایی کامپکت افزوده شده است. ب ام و سری ۳ همیشه یک خودروی توانا و همه کاره بوده و اضافه شدن نسخه ی تورینگ با کابین و فضای بار جادارتر بر جذابیت های آن افزوده است. این خودرو سواری عالی، هزینه های کم و تکنولوژی های پیشرفته ای داشته و یک باواریایی اصیل در بهترین حالت خود محسوب می شود.
مشخصات ب ام و ۳۲۰d xDrive M Sport Touring
- قیمت: ۴۱۳۲۵ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی
- قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress