پس از F۱ افسانه ای، P۱ اولین هایپرکار در دوران جدید مک لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشین ها وارد نمود. P۱ همچنین اولین محصول هیبریدی مک لارن هم محسوب می شد که آن را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ قرار می داد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ معرفی شد. چند سال بعد اما مک لارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را به صورت آنلاین در دسامبر سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ آن را برای اولین بار به نمایش عمومی درآورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از معرفی نسخهٔ تولیدی P۱. سنا اما برخلاف P۱ یک هایپرکار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد.
حال در این مطلب قصد داریم این دو هایپرکار مک لارن را باهم مقایسه کنیم. البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آن ها به پایان رسیده درحالی که دیگری همچنان تولید می شود؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا، تمامی ۵۰۰ دستگاهی که از آن تولید می شود همگی به فروش رفته اند و بنابراین حتی اگر این خودرو هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً به اندازهٔ P۱ غیرقابل دسترس است. پس بدون توجه به این موارد کم اهمیت، در اینجا می خواهیم این دو هایپرکار کاملاً متفاوت مک لارن را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین اگر می خواهید بدانید سنا در برابر P۱ چگونه عمل می کند به ادامهٔ این مطلب توجه کنید.
رویارویی خانوادگی
هنگامی که P۱ معرفی شد، مثل این بود که یک تصویرگر کتاب های کامیک، یک سوپرکار طراحی کرده باشد. این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشناتر مثل فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ بود که در همان زمان معرفی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپرکارهای فوق سریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند؛ اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است. این متمرکزترین خودروی جاده ای تاریخ مک لارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آن را وحشیانه توصیف می کند. بال عظیم سنا آن را به سطح جاده می چسباند و بیشتر احساس پایداری خودروهای مسابقه ای را ایجاد می کند تا نمونه های جاده ای. همچنین در این خودرو خبری از تکنولوژی های هیبریدی نیست درحالی که برخورداری از این ویژگی به P۱ شخصیتی آینده نگر بخشیده بود.
کدام یک برنده است؟
اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P۱ را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پابه پای P۱ پیش می رود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد؛ اما در پیست کدام یک از این هایپرکارها می تواند سریع تر باشد؟ حتی اگر هردو خودرو از لاستیک های پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند، سنا تقریباً در هر پیستی P۱ را مغلوب می کند که یکی از دلایل این موضوع داون فورس بیشتر آن است. این داون فورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون ۱۴ کیلومتر بر ساعت، در پیچ فارم ۱۴ کیلومتر بر ساعت و در پیست استو ۴.۸ کیلومتر بر ساعت سریع تر از P۱ باشد.
درمجموع شواهد تجربی نشان می دهند که سنا تقریباً در هر پیچی سریع تر از P۱ است و ما پیچ ها را به خط مستقیم ترجیح می دهیم؛ بنابراین در این مقایسه سنا را انتخاب می کنیم اما اگر شما معتقدید این انتخاب اشتباه هست می توانید دلایل خود را در بخش نظرات اعلام فرمایید.
مشخصات فنی
مک لارن P1 | مک لارن سنا | |
قیمت | 1.35 میلیون دلار | 959 هزار دلار |
پیشرانه | 3.8 لیتری V8 توئین توربو+الکتریکی | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 916 اسب بخار | 800 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا صد | 2.8 ثانیه | 2.8 ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | 6.8 ثانیه | 6.8 ثانیه |
شتاب صفر تا سیصد | 16.5 ثانیه | 17.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 9.8 ثانیه | 9.9 ثانیه |
ترمز از 200 تا صفر | 116 متر | 100 متر |
حداکثر سرعت | 350 کیلومتر بر ساعت | 340 کیلومتر بر ساعت |
حداکثر داون فورس | 600 کیلوگرم | 800 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر | 2 نفر |
طول | 4,588 میلی متر | 4,744 میلی متر |
عرض | 2,144 میلی متر | 2,153 میلی متر |
ارتفاع | 1,188 میلی متر | 1,229 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,670 میلی متر | 2,670 میلی متر |
وزن | 1395 کیلوگرم | 1198 کیلوگرم |
منبع: Motor۱