ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

  1. جمعه ۱۲ مهر ۹۸ ساعت ۱۴:۰۳ (۲ سال قبل)
ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ
به گزارش فرانگر

پس از مدتی طولانی و انتشار بیش از بیست قسمت، سرانجام تاریخچهٔ فورد موستانگ به پایان رسید. طی این سری مطالب به طور کامل به نسل های مختلف موستانگ پرداختیم و تمامی مدل ها و نسخه های آن را با جزئیات معرفی کردیم. حال اما در این مطلب که آخرین مطلب در سری مطالب ماسل کارها در مورد موستانگ است قصد داریم جذاب ترین موستانگ های تاریخ را معرفی کنیم تا حسن ختامی برای تاریخچهٔ این خودرو باشد. البته همهٔ خودروهایی که در این مطلب مشاهده می کنید به طور کامل در مطالب تاریخچهٔ موستانگ معرفی شده اند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن ها می توانید به مطالب قبلی مراجعه کنید.

موستانگ شلبی GT۵۰۰KR سال ۱۹۶۸

موستانگ شلبی GT۵۰۰ در سال ۱۹۶۷ متولد شد اما در اواسط سال ۱۹۶۸، این خودرو به پیشرانهٔ کبرا جت مجهز گردید و افسانه ای بنام GT۵۰۰KR شکل گرفت. این موتور در اصل نسخهٔ پرفورمنس از پیشرانهٔ ۷ لیتری V۸ فورد بود که اوایل همان سال برای موستانگ معمولی ارائه شده بود. هرچند فورد به طور رسمی قدرت این موتور را ۳۳۵ اسب بخار اعلام کرده بود اما این عدد بسیار کمتر از قدرت واقعی بود و کبرا جت درواقع بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. حروف KR در نام GT۵۰۰KR نیز مخفف King of the Road یا سلطان جاده بود؛ اما علاوه بر پیشرانهٔ قوی تر، این مدل به سیستم تعلیق اصلاح شده هم مجهز شده بود و ترکیبی بی نظیر از قدرت و هندلینگ را ارائه می کرد. GT۵۰۰KR حد نهایی موستانگ شلبی بود و تکامل موستانگ را از نگاه فورد و شلبی نشان می داد. به همین دلیل GT۵۰۰ سلطان جاده به یکی از مدل های نمادین تاریخ موستانگ شلبی تبدیل شد. GT۵۰۰KR فقط در سال ۱۹۶۸ تولید شد و به دلیل ساخت تنها ۱۵۷۰ دستگاه، امروزه یکی از گران ترین نسخه های کلاسیک موستانگ محسوب می شود.

موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

در سال ۱۹۶۹ نسخهٔ باس موستانگ در ابتدا با مدل باس ۳۰۲ متولد شد و در همان سال مدل دیگری بنام باس ۴۲۹ هم به این خانواده اضافه شد. فورد در این سال برای رقابت با پیشرانهٔ همی کرایسلر در مسابقات نسکار پیشرانهٔ جدیدی را توسعه داد اما طبق مقررات نسکار، باید حداقل ۵۰۰ دستگاه خودروی تولیدی به این پیشرانه مجهز شده و برای فروش به عموم مردم عرضه می شد. سپس تصمیم بر این شد موستانگ خودرویی باشد که این پیشرانهٔ جدید را در سینهٔ خود جای می دهد تا تصویر پرفورمنس آن ارتقاء پیدا کند. با توجه به اینکه حجم این پیشرانه ۴۲۹ اینچ مکعب (۷ لیتر) بود، این موستانگ رسماً باس ۴۲۹ نام گرفت. فورد به طور رسمی قدرت باس ۴۲۹ را ۳۷۵ اسب بخار اعلام کرده بود اما اندازه گیری های غیررسمی قدرتی بیش از ۵۰۰ اسب بخار را نشان می دادند و فورد برای کاهش نرخ بیمه قدرت آن را عمداً کمتر اعلام کرده بود. باس ۴۲۹ تنها در دو سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ و در تعداد فقط ۱۳۵۸ دستگاه ساخته شد.

موستانگ مک وان سال ۱۹۷۱

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

نسل اول موستانگ در سال ۱۹۷۱ فیس لیفت و بازطراحی عمده ای را تجربه کرد و بزرگ تر از قبل شد. هرچند به عقیدهٔ بسیاری، این موستانگ جدید زیبایی و جذابیت قبل را نداشت اما موستانگ مدل ۱۹۷۱ در نسخهٔ مک وان همچنان از ابهت و جذابیت خاصی برخوردار بود. موستانگ مک وان که فقط به صورت فست بک (که فورد آن را اسپرت روف می نامید) ارائه می شد، در ظاهر با بالهٔ جلو و اسپویلر عقب از نسخه های دیگر متمایز شده بود. برای مک وان به جز پیشرانهٔ پایه، دیگر موتورهای موستانگ قابل انتخاب بود که قوی ترین آن ها پیشرانهٔ ۷ لیتری V۸ سوپر کبرا جت با ۳۷۵ اسب بخار قدرت بود و موستانگ مک وان ۱۹۷۱ را به هیولایی مخوف تبدیل می کرد.

موستانگ کینگ کبرا سال ۱۹۷۸

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

نسل دوم موستانگ یکی از سیاه ترین دوران در تاریخ این خودرو بود زیرا به دلیل بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی، این نسل که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، بسیار کوچک تر از نسل قبلی شده و قدرت موتورهای آن نیز تا حد چشمگیری کاهش یافته بود؛ اما فورد به منظور افزایش جذابیت این نسل، مدل های جدیدی را ارائه کرد که جذاب ترین آن ها کینگ کبرا نام داشت و یک نسخهٔ کاملاً اسپرت و عملکردی محسوب می شد. کینگ کبرا از ویژگی های ظاهری منحصربه فردی مثل برچسب بزرگ مار کبری روی کاپوت، اسپویلر عقب و بالهٔ بلند جلو برخوردار بود. این مدل تنها با پیشرانهٔ V۸ عرضه می شد تا تصویر عملکردی آن حفظ گردد اما قدرت آن هیچ تفاوتی با دیگر مدل ها نداشت و با وجود این ظاهر اسپرت تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت در زیر کاپوت آن وجود داشت. موستانگ کینگ کبرا فقط در سال ۱۹۷۸ تولید شد و تنها تعداد محدود ۴۳۱۳ دستگاه از آن ساخته شد.

موستانگ SVT کبرا مدل ۲۰۰۳

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

نسخهٔ SVT کبرا که توسط بخش خودروهای ویژهٔ فورد یا همان SVT تقویت و تولید می شد و برای اولین بار در آخرین سال تولید نسل سوم موستانگ یعنی سال ۱۹۹۳ متولد شد، در اصل برای پُر کردن جای خالی نسخهٔ شلبی در نظر گرفته شده بود. SVT کبرا در نسل چهارم نیز در خانوادهٔ موستانگ به عنوان قوی ترین مدل حضور داشت. در سال های پایانی تولید نسل چهارم موستانگ، پیشرانهٔ نسخهٔ SVT کبرا برای اولین بار به سوپرشارژر مجهز شد و قدرت موتور ۴.۶ لیتری V۸ آن به ۳۹۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب برای اولین بار قدرت موستانگ از قوی ترین پیشرانهٔ نسل اول آن بیشتر شد. موستانگ SVT کبرا با موتور سوپرشارژر تنها در دو مدل ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تولید شد.

موستانگ شلبی GT۵۰۰KR سال ۲۰۰۸

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

پس از اینکه فورد در نسل پنجم موستانگ نسخهٔ شلبی را احیا کرد، تصمیم گرفت یکی از جذاب ترین نام ها در این نسخه یعنی GT۵۰۰KR را هم زنده کند. بدین ترتیب به مناسبت چهل سالگی GT۵۰۰KR و به منظور بزرگداشت این مدل جاودانه، فورد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۷ شلبی GT۵۰۰KR جدیدی را معرفی کرد. این نسخه از همان پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V۸ سوپرشارژ GT۵۰۰ استاندارد استفاده می کرد ولی با کالیبراسیون منحصربه فرد، خروجی آن به ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود که ۴۰ اسب بخار و ۴۰ نیوتن متر بیشتر از GT۵۰۰ استاندارد بود. شلبی GT۵۰۰KR جدید با مدل ۲۰۰۸ به بازار آمد و تنها ۱۷۱۲ دستگاه از آن ساخته شد.

موستانگ باس ۳۰۲ سال ۲۰۱۲

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

فورد در نسل پنجم موستانگ غیر از نسخهٔ شلبی، یکی دیگر از نام های پرافتخار تاریخ موستانگ یعنی باس ۳۰۲ را هم احیا کرد. باس ۳۰۲ جدید که در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۰ رونمایی شد و با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد، از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ موستانگ GT استاندارد استفاده می کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید می کرد که ۳۲ اسب بخار بیشتر از قدرت ۴۱۲ اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با ۱۴ نیوتن متر افزایش به ۵۱۵ نیوتن متر رسیده بود. باس ۳۰۲ در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه ای و همین طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند.

موستانگ شلبی GT۵۰۰ سال ۲۰۱۳

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

نسل پنجم موستانگ برای مدل ۲۰۱۳ آخرین فیس لیفت خود را تجربه کرد و این فیس لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ ازجمله نسخهٔ شلبی اعمال شد. بزرگ ترین تغییر شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۳ اما در زیر کاپوت آن صورت گرفته بود یعنی جایی که پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V۸ سوپرشارژ قبلی با یک موتور ۵.۸ لیتری V۸ جدید جایگزین شد. این موتور با چهار سوپاپ در هر سیلندر (DOHC)، سوپرشارژر و اینترکولر، ۶۶۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد که افزایش چشمگیری نسبت به ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور موتور قبلی محسوب می شد. به لطف این پیشرانه، شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۳ قوی ترین موستانگ کارخانه ای تاریخ تا آن زمان محسوب می شد. با این پیشرانه و تغییرات ظاهری، شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۳ به یکی از جذاب ترین و زیباترین موستانگ های شلبی تاریخ تبدیل شد.

موستانگ بولیت سال ۲۰۱۹

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

در نسل ششم موستانگ فورد به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد فیلم بولیت، فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ نسخهٔ ویژه ای بنام بولیت را رونمایی کرد. این نسخه بر اساس موستانگ GT ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ استفاده می کند اما به لطف دریچهٔ گاز بزرگ تر، منیفولد GT۳۵۰ اصلاح شده و تنظیم مجدد ورودی هوا، قدرت آن به ۴۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. انتقال نیرو در این نسخه هم فقط توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می گیرد. این موستانگ بولیت مانند نمونهٔ اصلی سال ۱۹۶۸ با همان رنگ سبز تاریک عرضه می شود اما امکان سفارش رنگ مشکی هم برای آن وجود دارد.

موستانگ شلبی GT۵۰۰ سال ۲۰۲۰

ماسل کارها: معرفی جذاب ترین موستانگ های تاریخ

جدیدترین نسخهٔ موستانگ یعنی شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۲۰ آخرین خودروی این لیست است. این ماشین که اوایل امسال رونمایی شد، قوی ترین و پیشرفته ترین موستانگ تاریخ محسوب می شود. فورد در GT۵۰۰ جدید از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V۸ شلبی GT۳۵۰ استفاده کرده اما مهندسان با استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ، خروجی این پیشرانه را به اعداد فوق العادهٔ ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور رسانده اند. برای انتقال نیروی این موتور برای اولین بار در تاریخ GT۵۰۰ یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده و خبری از گیربکس دستی نیست.

آرشیو کامل تاریخچه فورد موستانگ

  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت اول)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت سوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهارم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پنجم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت ششم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هفتم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هشتم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت نهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت یازدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دوازدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت سیزدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت شانزدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هفدهم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هجدهم)

فهرست تمام مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی

  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت اول)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت دوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت سوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت پنجم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت ششم)



همرسانی نوشتار: