آئودی نسل جدید کراس اوور اسپرت RS Q۳ را در دو نسخهٔ معمولی و اسپرت بک معرفی کرده است. مهم ترین قسمت این خودرو زیر کاپوت آن است یعنی جایی که یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می کند.
به لطف این ترکیب، هردو نسخهٔ RS Q۳ ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسند اما حداکثر سرعت آن ها به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. البته کسانی که خواهان سرعت بیشتری هستند می توانند به صورت سفارشی، حداکثر سرعت این کراس اوورهای اسپرت آئودی را به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.
ویژگی های عملکردی RS Q۳ اما به این موارد محدود نمی شود زیرا این خودرو از تنظیم اسپرت سیستم تعلیق برخوردار شده که ارتفاع از سطح زمین را ۱۰ میلی متر کاهش داده است. علاوه بر این، مهندسان سیستم فرمان را اصلاح کرده و سیستم ترمز عملکرد بالایی را هم روی خودرو نصب کرده اند. این ترمزها از دیسک های ترمز فولادی سوراخ دار خنک شونده با اندازهٔ ۱۴.۸ اینچ در جلو و ۱۲.۲ اینچ در عقب به همراه کالیپرهای شش پیستونه تشکیل شده اند.
اما خریدارانی که خواهان قدرت توقف بیشتری هستند می توانند ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای آلومینیومی مونوبلاک تازه توسعه یافته را سفارش دهند. دیسک های سرامیکی این ترمزها در جلو بزرگ تر و ۱۵ اینچی هستند اما اندازهٔ آن ها در عقب تفاوتی با نمونه های فولادی ندارد. همچنین امکان سفارش سیستم تعلیق اسپرت RS با سیستم کنترل پویایی شاسی هم وجود دارد. این آپشن، کمک فنرهای فعال را به همراه دارد که در عرض میلی ثانیه به شرایط پاسخ می دهند.
اما علاوه بر ارتقاءهای فنی و عملکردی، آئودی در ظاهر RS Q۳ هم تغییراتی ایجاد کرده تا از نسخه های معمولی متمایز گردد؛ بنابراین، این کراس اوور اسپرت در جلو از جلوپنجرهٔ برجسته ای با طرح داخلی لانه زنبوری مشکی رنگ برخوردار شده و سپر جلوی تهاجمی با ورودی های هوای بزرگ تر و تیغه های بومرنگ شکل هم از دیگر ویژگی های آن هستند.
در پروفیل جانبی خودرو گلگیرهای برجسته شده ای جلب توجه می کنند که رینگ های ۲۰ یا ۲۱ اینچی را زیر خود جای می دهند. اسپویلر منحصربه فرد عقب به همراه سپر ویژهٔ RS با دیفیوزر یکپارچه و سر اگزوزهای دوتایی بزرگ بیضی شکل هم تکمیل کنندهٔ تغییرات ظاهری کراس اوور اسپرت آئودی هستند. در سپر عقب خودرو نیز تیغه ای افقی کار شده که در دو رنگ آلومینیومی مات یا مشکی براق قابل انتخاب است.
ویژگی های خاص RS Q۳ در داخل آن هم ادامه پیدا کرده و حالا راننده غربیلک فرمان D شکلی را با پدال های تعویض دندهٔ جدید در دست می گیرد. دیگر ویژگی های برجستهٔ کابین این خودرو نیز شامل پا رکابی های چراغ دار، تریم مشکی براق و صندلی های چرمی با نشان RS می شود. علاوه بر این، صندلی های چرمی ناپا با دوخت متضاد و تریم لانه زنبوری هم قابل سفارش خواهد بود درحالی که خریداران می توانند از بین تریم های آلومینیومی، مشکی پیانو یا کربنی یکی را انتخاب کنند.
پذیرش سفارشات خرید RS Q۳ مدل ۲۰۲۰ در اروپا از ماه اکتبر آغاز می شود و از اواخر امسال هم راهی نمایندگی های فروش خواهد شد. قیمت نسخهٔ معمولی این کراس اوور اسپرت در آلمان از ۶۳,۵۰۰ یورو آغاز می شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ اسپرت بک هستند حداقل باید ۶۵ هزار یورو پرداخت کنند.
[دانلود ویدئو]