ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

  1. جمعه ۵ مهر ۹۸ ساعت ۱۲:۰۳ (۴ سال،۷ ماه قبل)
ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)
به گزارش فرانگر

سرانجام به آخرین قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی رسیدیم. در قسمت های قبلی این سری مطالب تاریخچهٔ این ماسل کار پرافتخار و مشهور را به طور کامل و با جزئیات از نسل اول بررسی کرده و در قسمت قبلی به پایان تاریخچهٔ نسل دوم موستانگ شلبی رسیدیم. گفتیم که این نسل آخرین به روزرسانی خود را برای مدل ۲۰۱۳ تجربه کرد و یکی از جذاب ترین و باابهت ترین موستانگ های تاریخ شکل گرفت. GT۵۰۰ طی این به روزرسانی به یک پیشرانهٔ جدید ۵.۸ لیتری V۸ سوپرشارژ با ۶۶۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر مجهز شد که آن را به قوی ترین شلبی استاندارد کارخانه ای تا آن زمان تبدیل کرد؛ اما این GT۵۰۰ جدید عمر کوتاهی داشت و تنها در دو مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد زیرا تولید نسل پنجم موستانگ در سال ۲۰۱۴ خاتمه یافت و نسل ششم جایگزین آن شد.

بازگشت رسمی GT۳۵۰

نسل ششم موستانگ برای اولین بار رسماً در دسامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی شد اما در ابتدا خبری از نسخهٔ شلبی نبود و صرفاً نسخه های معمولی شامل پایه، اکوبوست و GT به بازار عرضه شدند؛ اما فورد برنامهٔ ویژه ای را برای نسخهٔ شلبی در این نسل تدارک دیده بود که آن احیای رسمی مدل افسانه ای شلبی GT۳۵۰ پس از ۴۵ سال بود. همان طور که در قسمت های قبلی گفتیم، موستانگ شلبی برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ با مدل GT۳۵۰ متولد شد و در سال ۱۹۷۰ به همراه GT۵۰۰ از خانوادهٔ موستانگ حذف شد. در نسل پنجم موستانگ نیز هرچند فورد رسماً با ساخت GT۵۰۰ جدید نسخهٔ شلبی را احیا کرد اما همچنان خبری از GT۳۵۰ نبود. البته در قسمت قبلی گفتیم که شلبی در سال ۲۰۱۰ به مناسبت چهل وپنج سالگی موستانگ GT۳۵۰، اقدام به ساخت GT۳۵۰ جدید کرد اما این خودرو به طور مستقل توسط شرکت شلبی ساخته شده بود و فورد هرگز به شکل رسمی در نسل پنجم موستانگ اقدام به ساخت GT۳۵۰ نکرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

در نسل ششم موستانگ اما فورد تصمیم به احیای شلبی GT۳۵۰ گرفت و بدین ترتیب در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۴ پس از نزدیک به نیم قرن، شلبی GT۳۵۰ رسماً بازگشت و به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد. به گفتهٔ فورد، GT۳۵۰ تمرکز بیشتری از GT۵۰۰ روی پیست دارد و برای رقابت با خودروهایی مثل شورلت کوروت، ب ام و M۴ و پورشه ۹۱۱ GT۳ طراحی شده است. زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V۸ تنفس طبیعی بنام Voodoo قرار گرفته که ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۲ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سبک وزن انتقال پیدا می کند. ازجملهٔ دیگر ویژگی های قابل توجه GT۳۵۰ نیز می توان به تنظیم شاسی متمرکز بر پیست، تغییرات آئرودینامیکی مثل کاهش ارتفاع کاپوت، ترمزهای برمبو، صندلی های ریکارو، سیستم اگزوز فعال و اقدامات مختلف برای کاهش وزن اشاره کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

علاوه بر این، برای GT۳۵۰ سیستم مگناراید کمک فنرها هم قابل سفارش است و این اولین فوردی محسوب می شود که به این سیستم مجهز شده است. این شلبی دوست داشتنی در ظاهر هم با ویژگی هایی مثل گلگیرهای جلوی عریض تر، سپر جلوی تهاجمی تر با ورودی های هوای بزرگ تر و چهار سر اگزوز در عقب، نمای وحشی تری به خود گرفته و از نسخه های معمولی متمایز شده است؛ اما برای کسانی که حتی این ویژگی ها را هم کافی نمی دانستند، فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ نسخهٔ خاصی از GT۳۵۰ را با نام GT۳۵۰R معرفی کرد. این نسخه که تمرکز بیشتری روی پیست دارد، برای رقابت با شورلت کامارو Z۲۸ و پورشه ۹۱۱ GT۳ RS در نظر گرفته شده است.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

شلبی GT۳۵۰R به همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V۸ با همان خروجی نسخهٔ استاندارد مجهز است اما چسبندگی آن با لاستیک های عریض تر میشلن پایلوت اسپرت کاپ بیشتر شده است. این لاستیک ها نیز روی رینگ های فیبر کربنی قرار گرفته اند که هرکدام حدود ۷ کیلوگرم سبک تر از رینگ های آلومینیومی GT۳۵۰ هستند. علاوه بر این، به لطف اسپلیتر بزرگ تر و بال عقب فیبر کربنی، داون فورس خودرو هم افزایش پیدا کرده است. به منظور کاهش وزن، خریدارانی که تمایل داشته باشند می توانند سفارش حذف کارخانه ای سیستم صوتی، تهویه مطبوع، کف پوش صندوق بار، همهٔ کف پوش های داخلی و صندلی های عقب را بدهند. در این صورت وزن GT۳۵۰R نزدیک به ۶۰ کیلوگرم کمتر از GT۳۵۰ می شود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

بازهم فورد، شلبی، هرتز

در قسمت های قبلی سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی گفتیم که در سال ۲۰۰۶ به مناسبت چهل سالگی شلبی GT۳۵۰H که در سال ۱۹۶۶ توسط شرکت هرتز اجاره داده شد، نسخهٔ ویژه ای از نسل پنجم موستانگ با همکاری سه شرکت فورد، شلبی و هرتز با نام شلبی GT-H ساخته و معرفی شد. ۱۰ سال بعد نیز به مناسبت پنجاه سالگی GT۳۵۰H، این سه شرکت بار دیگر باهم همکاری کرده و شلبی GT-H جدیدی که بر اساس نسل ششم موستانگ ساخته شده بود را در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ معرفی کردند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

شلبی GT-H بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود اما شلبی با استفاده از قطعات فورد پرفورمنس مثل تعلیق، اگزوز و رینگ های ۱۹ اینچی آلومینیومی با لاستیک های میشلن، آن را ارتقاء داده بود. علاوه بر این، شاسی خودرو هم با پکیج هندلینگ فورد بروز شده بود که به ارائهٔ تجربهٔ رانندگی مسابقه ای مانند کمک می کرد. این پکیج فنرهای پایین تر و تنظیم ویژهٔ کمک ها را هم به همراه داشت. GT-H در بیرون مثل نمونهٔ اصلی سال ۱۹۶۶ به رنگ مشکی با خطوط طلایی رنگ بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

در قسمت های مختلف بدنهٔ این نسخهٔ ویژهٔ مثل جلوپنجره و بخش عقبی خودرو نشان GT-H کار شده بود و شلبی هم اسپلیتر و اسپویلر استاندارد را با نمونه های فیبر کربنی جایگزین کرده بود. علاوه بر این، یک کاپوت ویژه با دریچه های هوا و برآمدگی بزرگی در وسط نیز برای GT-H طراحی شده بود. کابین خودرو اما تا حد زیادی با موستانگ GT استاندارد یکسان بود و فقط نشان GT-H در قسمت های مختلف کار شده و یک پلاک با شمارهٔ تولید در آن نصب شده بود. از شلبی GT-H فقط ۱۴۰ دستگاه ساخته شد که مثل قبل به صورت اجاره ای توسط هرتز ارائه می شدند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

سرانجام، جدیدترین موستانگ شلبی

همان طور که گفته شد، در سال ۲۰۱۴ تولید نسل قبلی شلبی GT۵۰۰ خاتمه یافت و هرچند در همین سال فورد شلبی GT۳۵۰ را معرفی کرد که بر اساس نسل ششم موستانگ ساخته شده بود اما تا چند سال خبری از GT۵۰۰ در خانوادهٔ موستانگ نبود تا اینکه بعد از حدود پنج سال غیبت و انتظار، سرانجام فورد اوایل امسال نسل جدید شلبی GT۵۰۰ را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی کرد. این خودرو قوی ترین، پیشرفته ترین و مدرن ترین موستانگ شلبی تاریخ محسوب می شود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

فورد در GT۵۰۰ جدید از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V۸ شلبی GT۳۵۰ استفاده کرده اما مهندسان با استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ، خروجی این پیشرانه را به اعداد فوق العادهٔ ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور رسانده اند. این یعنی هرچند گشتاور GT۵۰۰ جدید به میزان جزئی کمتر از نسل قبلی است اما در عوض قدرت آن به تقریباً ۱۰۰ اسب بخار بیشتر شده است. البته علاوه بر تجهیز به سوپرشارژر، در این پیشرانه تغییرات دیگری مثل میل لنگ متفاوت و استفاده از سر سیلندر آلومینیومی و شاتون های فورج کاری شده هم صورت گرفته است و بنابراین پیشرانهٔ کاملاً مدرنی محسوب می شود. مهندسین فورد در این موتور اینترکولر را بین بلوک های سیلندر نصب کرده اند تا مرکز ثقل خودرو کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنین از سیستم روغن کاری پیشرفته ای هم برخوردار است تا در شتاب های جانبی بالا همچنان روان کاری مناسب صورت گیرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

برای انتقال نیروی این موتور برای اولین بار در تاریخ GT۵۰۰ یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده و خبری از گیربکس دستی نیست. به منظور مدیریت قدرت عظیم پیشرانه نیز شاسی شلبی GT۵۰۰ جدید به تعلیق اصلاح شده با فنرهای سبک تر و نسل جدید دامپرهای مغناطیسی و واحد الکترونیکی نیروی کمکی فرمان مجهز شده است. مجموعه ای از دیسک های ترمز سوراخ دار بسیار بزرگ ۴۲۰ میلی متری با کالیپرهای شش پیستونهٔ برمبو نیز وظیفهٔ مهار کردن این هیولای سرکش را بر عهده دارند. این ها بزرگ ترین دیسک های ترمزی محسوب می شوند که تاکنون در یک کوپهٔ آمریکایی بکار رفته اند. این ترمزها ۲۰ درصد بزرگ تر از ترمزهای شلبی GT۳۵۰ هستند زیرا GT۵۰۰ بجای رینگ های ۱۹ اینچی، به صورت استاندارد به رینگ های ۲۰ اینچی مجهز شده که با لاستیک های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده اند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

فورد هنوز مشخصات عملکردی دقیق شلبی GT۵۰۰ جدید را اعلام نکرده اما به لطف قدرت فوق العادهٔ پیشرانه و گیربکس دوکلاچه، قطعاً خودروی بسیار سریعی خواهد بود. به گفتهٔ فورد، این خودرو بین ۳ تا ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد و مسافت ۴۰۰ متر را هم در زیر ۱۱ ثانیه طی می کند. سازندهٔ آمریکایی همچنین ادعا کرده است که نسل جدید شلبی GT۵۰۰ پرشتاب ترین موستانگ جاده ای تاریخ بوده و از بیشترین تکنولوژی های عملکرد بالا در تاریخ این ماسل کار افسانه ای برخوردار است. این خودرو ظاهر بسیار تهاجمی و هیولا مانندی هم دارد که با ویژگی های متعددی مثل جلوپنجره و ورودی های هوای بزرگ تر و گلگیرهای عریض تر نسخه های معمولی موستانگ متمایز شده است. همچنین خوشبختانه در GT۵۰۰ از همان دماغهٔ پیش از فیس لیفت موستانگ استفاده شده است.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

شلبی GT۵۰۰ جدید ادامهٔ دهندهٔ راه پرافتخار موستانگ های شلبی است. راهی که در سال ۱۹۶۵ با معرفی اولین شلبی GT۳۵۰ آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این خودرو با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودروسازی، نام بزرگ موستانگ شلبی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. البته GT۵۰۰ جدید وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارد که آن حفظ اعتبار و آبروی موستانگ شلبی افسانه ای است.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

فهرست تمام مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی

  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت اول)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت دوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت سوم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت پنجم)
  • ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت ششم)



همرسانی نوشتار: