چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

  1. سه شنبه ۲ مهر ۹۸ ساعت ۱۹:۰۲ (۴ سال،۸ ماه قبل)
چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی‌فایده هستند؟!
به گزارش فرانگر

و چرا باید یاد بگیریم آن ها را فراموش کنیم…

بوگاتی شیرون با ثبت حداکثر سرعت ۴۹۰.۴۸ کیلومتر در ساعت هم اکنون سریع ترین خودروی تولیدی دنیاست. خب این رکورد تا زمانی پابرجا می ماند که هنسی ونوم F۵ یا کونیگ زگ جسکو بتوانند رکورد جدیدی را خلق کنند. نکته این است که هیچ کدام از این رکوردهای حداکثر سرعت با میزان سرعتی که تکنولوژی به پیش می رود باقی نخواهند ماند.

مک لارن F۱ را به یاد می آورید که در سال ۱۹۹۸ رکورد سرعت متوسط ۳۸۶.۴ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت و این رکورد تا سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که بوگاتی ویرون وارد میدان شد پابرجا بود. از آن زمان تاکنون این رکورد چند بار بین هنسی، کونیگ زگ، بوگاتی و حتی شرکتی با نام SSC دست به دست شده است. این شرکت ها می توانند رکورد حداکثر سرعت را از رقبا پس بگیرند اما ما می گوییم کل این کل کل ها و تلاش ها کاملاً بی فایده هستند و جامعه ی دوستداران خودرو نباید به رکوردهای حداکثر سرعت اهمیت بدهند.

این بحث وجدل که “شما نیازی به سریع راندن ندارید زیرا محدودیت های سرعت زیادی وجود دارد” همیشه باعث عصبانیت ما شده اما باید اعتراف کنیم که این عبارت تاحد زیادی صحیح است. در یک نقطه ی مشخصی خودروهای سریع کاملاً بلااستفاده می شوند حتی اگر شما در آلمان زندگی کنید و به اتوبان های بدون محدودیت سرعت دسترسی داشته باشید. حتی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری که خیلی ها به آن اهمیت می دهند هم در زندگی واقعی کاملاً بی فایده است. شاید برخی جاده ها در جهان وجود داشته باشد که بتوانید در آن به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل بر ساعت) برسید اما سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت به بالا داستان کاملاً متفاوتی دارد.

Hennessey Venom GT Spyder

بوگاتی تمامی تست های سرعت خود را در پیست تست Ehra-Lessien انجام می دهد. این پیست یک خط مستقیم ۸.۷ کیلومتری است که حتی با وجود چنین طولی هم کلیه ی پارامترهای ایمنی در آن مدنظر قرار می گیرد. هیچ مشتری و یا راننده ی شخصی نمی تواند شرایط آب و هوایی، فضای کافی و منابع کافی برای رسیدن به سرعت ها را در اختیار داشته باشد بنابراین رکوردهایی که به دست می آیند کاملاً برای خودنمایی هستند. “هاهاها! مارک زاکربرگ ببین، خودروی من می تواند به سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت برسد!”

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

وقتی که چنین رکوردهای سرعتی ثبت می شوند معمولاً منطقه ای خاکستری درباره ی “خودروی تولیدی” تشکیل می شود. بوگاتی برای شکستن مرز سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) اقدام به کاهش ارتفاع و افزایش طول خودرو، تقویت لاستیک ها، تغییر مکان اگزوز، حذف ترمز هوایی و تنظیم پیشرانه برای تولید قدرت ۱۵۷۸ اسب بخاری کرده است؛ به عبارت دیگر خودرویی که رکوردشکنی کرده همانی نیست که شما از نمایندگی خریداری می کنید. شاید با خود فکر کنید این امر باعث می شود بوگاتی صلاحیت رکورد یاد شده را نداشته باشد اما این موضوع جدیدی نیست.

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

حتی مک لارن F۱ که چندین دهه رکورددار بوده برای رسیدن به سرعت بالای ۳۸۶ کیلومتر در ساعت اصلاحاتی داشته است. محدود کننده ی دور دنده ششم آن خودرو از ۷۵۰۰ به ۸۳۰۰ دور در دقیقه رسیده بود تا خودرو به سرعت بالا برسد؛ بنابراین اگر شما هم یک مک لارن F۱ را بخرید نخواهید توانست به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت برسید؛ و همانند شیرون، رکورد F۱ هم در پیست تست Ehra-Lessien ثبت شده بود پس بروید دنبال یک مکان مناسب برای تست حداکثر سرعت خودروی خود باشید!

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

ثروتمندان لاف زدن و فخرفروشی را دوست دارند و به همین دلیل همواره سریع ترین خودروها بین این دسته از افراد خریدوفروش می شود. مشکل این است که وقتی رکورد سرعت از دست یک خودرو گرفته شد آن خودرو همچنان نیازمند حفظ ارزش خود ورای رکورد سرعت خود است. مردم مک لارن F۱ را به خاطر تجربه ی رانندگی فوق العاده دوست دارند و قیمتی که برای آن تعیین می شود همین موضوع را نشان می دهد.

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

اما زمانی که خودرویی همچون ویرون و SSC اولتیمیت آئرو از رکوردشکنی کنار می رود، ارزش خود را از دست می دهد. درست همانند اسمارت فون ۵ سال پیش، خودروهایی همچون ویرون با مدل هایی جدیدتر و اسپورت تر جایگزین می شوند. شاید خریداران معدودی وجود داشته باشند که ثروت کافی برای خرید کونیگ زگ یا هنسی در هر بار رکوردشکنی آن ها داشته باشند اما قطعاً این یک هزینه کرد گزاف خواهد بود.

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

کودکانی که خودروها را دوست دارند معمولاً از پرفورمنس هر سوپرکار یا هایپرکاری که عرضه می شود به وجد می آیند و این فرقی نمی کند که مربوط به شتاب باشد یا حداکثر سرعت یا فاکتورهای دیگر. به خاطر اینکه هیچ کدام از این خودروها در دسترس ما قرار ندارند و تعداد معدودی خواهیم توانست آن ها را برانیم بنابراین این اعداد و ارقام به عنوان بهترین تخمین برای تشخیص بهترین خودرو بکار می روند اما ما کاملاً با این موضوع مخالفیم. بجای تمرکز روی اینکه کدام خودرو سریع ترین است، بیایید روی احساس رانندگی خودروها تمرکز کنیم.

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

مک لارن F۱ چیزی بیش از خودروی سریع دهه ی ۹۰ میلادی بوده است. این به تجربه سواری مربوط می شود که باعث می شود F۱ همچنان بین دوستداران خودرو محبوب باشد. زمانی که یک خودروی جدید رونمایی می شود، صرف نظر از قیمت آن بیایید تنها به شتاب و سرعت آن توجه نکنیم و به چگونگی سواری و احساس آن توجه کنیم و شاید این موضوع بهتری برای بحث ها و کل کل ها باشد…

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

چرا رکوردهای حداکثر سرعت کاملاً بی فایده هستند؟!

منبع: carbuzz




همرسانی نوشتار: