درست به اندازه ی استینگر GT که در بالاترین سطح خودروهای سواری کیا قرار دارد، تلوراید هم بزرگ ترین و گران ترین شاسی بلند این خودروساز کره ای است؛ اما برخلاف استینگر تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد چراکه ظاهراً ابعاد، قیمت و پیشرانه ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری آن رابطه ی دوستانه ای با جو بازار این کشور اروپایی ندارد.
اما این موضوع خیلی هم بی ربط نیست. چیزی که تلوراید انجام می دهد ارائه ی مسیری روشن برای طراحی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج می باشد. همچنین این خودرو نشان می دهد که کیا از نظر کیفیت و دینامیک سواری به کجا رسیده است. این خودروساز هم اکنون می تواند با قیمتی کمتر رقبای لوکس را به چالش بکشد.
اول از همه بیایید نگاهی به ابعاد این خودرو بیندازیم. با طول 5001 میلی متری، تلوراید 50 میلی متر طویل تر از ولوو XC90 بوده اما 163 میلی متر کوتاه تر از ب ام و X7 می باشد. البته این خودرو باریک تر از هر دو خودروی یاد شده است. با این طول زیاد شاهد قرار گرفتن سه ردیف صندلی در کابین خواهید بود که دو صندلی کاپیتانی در ردیف دوم وجود داشته و ردیف سوم هم از نوع نیمکتی است. فضای پای این خودرو خوب بوده و محفظه بار برجسته ای هم تدارک دیده شده است. صندلی های آخری همان گونه که انتظار می رود تا شده و در کف خودرو قرار می گیرند.
تلوراید کاملاً بزرگ حس می شود و موقعیت رانندگی راحتی داشته و میدان دید آن از هر چهار گوشه هم خوب است. البته بزرگ ترین سورپرایز این شاسی بلند به حس لوکس بودن آن مربوط می شود و این موضوع در نسخه ی حاضر در تست یعنی SX چهار چرخ محرک با قیمت ۴۴۵۸۵ دلاری (حدود ۳۶۳۰۰ پوند) بیش از پیش نمود دارد. واضح است که تلوراید چند هزار دلاری ارزان تر از رقبا می باشد.
کابین تریم بندی هوشمندانه ای داشته و از داشبوردی با ظاهر لوکس و عناصر چوبی و آلومینیومی و پلاستیک های باکیفیت پوشانده شده است. یک صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با سیستم ناوبری هم وجود دارد. شارژ بی سیم، ۶ درگاه USB، اپل کارپلی و اندروید اتو و… نیز جزو تجهیزات دیگر این شاسی بلند هستند.
هر جایی را که لمس کنید حس لوکس بودن را خواهید داشت و تکنولوژی های بکار رفته در تلوراید نیز به اندازه ی رقبا پیشرفته است. هدآپ دیسپلی و پایش نقاط کور عملکرد خوبی داشته و تصویری باکیفیت از نقاط کور این خودرو را در پشت آمپرها نشان می دهد.
همچنین طیف گسترده ای از سیستم های کمک راننده و رفاهی همچون دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم تهویه مطبوع برای همه و سیستم صوتی با 10 بلندگو وجود دارند.
این خودرو از نظر دینامیکی مثل شاسی بلندهای رده متوسط است. تلوراید سواری هیجان انگیزی نداشته و هدفش هم این نیست؛ اما سواری آن خوب بوده و جو آرام و ساکتی بر کابین حکم فرماست که احتمالاً مهم ترین فاکتور چنین خودرویی نیز محسوب می شود.
فرمان خودرو خیلی دقیق نبوده و کمی هم تکان های بدنه وجود دارد که شاید بیشتر از حد انتظار شما باشد. پیشرانه ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری زیر کاپوت نیز خیلی سریع حس نمی شود. با قدرت ۲۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۵ نیوتون متری، این پیشرانه کار خود را در حد متوسط انجام داده و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز با تعویض های نرم خود آن را همراهی می کند.
اگرچه کیا تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد اما از نظر طراحی ظاهری، کیفیت و تکنولوژی کابین می تواند یک نقطه ی آغاز برای توسعه ی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج باشد. این خودرو همچنین به ما یادآوری می کند که کیا چگونه به برندهای لوکس نزدیک تر شده و همچنان قیمت رده میانی خود را حفظ کرده است. اگر تلوراید در بازار آمریکا فروش بالایی داشته باشد تعجب نخواهیم کرد…
مشخصات کیا تلوراید ۳.۸ V۶ AWD SX
- قیمت: ۴۴۵۸۵ دلار
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۸۷ اسب بخار/۳۵۵ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
- حداکثر سرعت: اعلام نشده
- مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]