خودروهای اجرایی جمع وجور همچنان فروش بالایی را تجربه می کنند. هاچبک هایی همچون مرسدس بنز A کلاس و آئودی A۳ در بخش دیگری از بازار محبوب هستند و سدان هایی همچون C کلاس و A۴ نیز یک کلاس بالاتر را به قبضه خود درآورده اند.
اما مرسدس می خواهد با A کلاس سدان جدید مرزبندی های سنتی را کم رنگ تر نماید. این خودروی کوچک در کلاس هاچبک های سنتی که فروش بالایی دارند یک بازیگر قوی است. جایگاه A کلاس سدان به طور خطرناکی نزدیک به CLA بوده و البته تفاوت های آن ها نیز به نمای عقب کمی بلندتر و فضاسازی متمایز کابین مربوط می شود.
مرسدس به منظور ایجاد تمایز بیشتر بین نسخه های هاچبک و سدان A کلاس اقدام به حذف نسخه ی پایه ی SE در مدل سدان کرده و بجای آن شاهد عرضه ی تریم های اسپورت و AMG Line هستیم که در آغاز ۵۹۵ پوند گران تر از A کلاس هاچبک می باشد. در مقایسه باید گفت A کلاس سدان ۲۲۸۰ پوند ارزان تر از CLA قابل مقایسه است.
مرسدس A کلاس سدان از تجهیزات استاندارد مناسبی سود می برد هرچند برای استفاده از اپل کارپلی و اندروید اتو باید پکیج اسمارت فون ادونسد را انتخاب کنید که آپشنی ۳۹۵ پوندی است. مدل های اسپورت دارای رینگ های ۱۷ اینچی، چراغ های LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای و… بوده درحالی که مدل های AMG Line از استایل متمایزتر، شیشه های تیره و صندلی های اسپورت سود می برند.
مرسدس شاید ادعا بکند که CLA خودروی روان تر و جذاب تری است اما از پشت فرمان هیچ تفاوتی بین A کلاس و آن وجود ندارد. کابین ها هم تقریباً مشابه هم هستند و همان سیستم اطلاعات سرگرمی با دو صفحه نمایش و ورودی های هوای توربین مانند در داشبورد دیده می شوند.
همچنین اگر مدت زیادی پشت فرمان حضور داشته باشید شاید به طور معقولی از خود سؤال کنید که آیا نیازی به خرید مدل گران تر C کلاس وجود دارد یا خیر. کابین مدل A ۲۵۰ یک پله بالاتر از رقبا حس می شود و نه تنها از نظر تکنولوژی بلکه از نظر کیفیت و قابلیت دوام مشابه برادر بزرگ تر خود است.
شما در ارتفاع پایین تری قرار می گیرید و صندلی ها تنظیمات زیادی دارند. البته شما شیشه های بدون فریم CLA را در A کلاس نخواهید دید اما این موضوع چندان مهمی نیست. فاصله ی بین چرخ های روبرویی در CLA کی بیشتر است هرچند A کلاس سدان در تست گسترده ی ما نشان داد که خودرویی امن و پایدار است.
این خودرو در بخش های پر پیچ و خم جاده هم عملکرد خوبی داشته و سواری آن کاملاً پذیرفتنی است چراکه تکان های کمی در بدنه داشته و دست اندازها را نیز به نرمی جذب می کند. فرمان احساس چندانی ندارد اما مستقیم بوده و همیشه به آنجا که می خواهید حرکت می کند. البته باید به این نکته اشاره داشت که C کلاس بیشتر مناسب رانندگان مشتاق و حرفه ای تر است.
ما قبلاً گفته بودیم که بهترین راه این است که پایه ترین یا قوی ترین پیشرانه را برای A کلاس انتخاب کنید. اگرچه با خرید مدل A 180 هزینه ی زیادی را صرفه جویی خواهید کرد اما پیشرانه ی 2 لیتری 221 اسبی موجود در خودروی حاضر در تست نرم تر بوده و اگر مدت زیادی را در بزرگراه ها سپری می کنید انتخاب بهتری خواهد بود.
این پیشرانه قدرت بیشتری داشته و عملکرد آن در دورهای پایین تر بهتر از پیشرانه ی ۴ سیلندر ۱.۳۳ لیتری می باشد. گیربکس ۷ سرعته خودرو نیز نرم بوده و تعویض های دقیقی دارد.
بخشی از رفاه داخل کابین A کلاس به شکل سدان آن مربوط می شود چراکه مرسدس این خودرو را به صورت آئرودینامیکی طراحی و مهندسی کرده است. اگرچه این خودرو کمی آرام تر از نسخه ی هاچبک است اما از نظر انعطاف نمی تواند با A کلاس هاچبک برابری کند چراکه محفظه ی بار خودرو در مقایسه با مدل هاچبک شکل متفاوتی دارد.
به لطف کابینی زیبا و بدنه ای سه جعبه ای، A کلاس سدان همانند یک مینی مرسدس کامل حس می شود. اگر شما بخش اعظم خود را پشت فرمان خودرو می گذرانید و فضای کابین هم اولویت اول شما نیست پس A کلاس را باید مشابه C کلاس بدانید که همه ی ویژگی های آن را داشته و درعین حال حدود 8 هزار پوند ارزان تر است.
مشخصات مرسدس A ۲۵۰ سدان AMG Line
- قیمت: ۳۱۳۶۰ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۲۱ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress