رضوانی تانک در یک کارگاه کوچک در کالیفرنیا توسط شرکتی ساخته می شود که تنها پنج سال سابقه دارد اما این اس یووی خشن و زمخت به پارکینگ ها و صفحات اینستاگرام افراد مشهوری راه پیدا کرده است. این خودرو حتی حضور کوتاهی هم در فیلم جدید مردان سیاه پوش داشته است زیرا به نظر می رسد از سیارهٔ دیگری آمده است. اما آنچه که صفحات اینستاگرام افراد مشهور نشان نمی دهند، چیزی است که در زیر پوست تانک قرار دارد. این خودرو بر اساس پلت فرم جیپ رانگلر ساخته شده و زیر کاپوت آن پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V۸ همی کرایسلر قرار گرفته است. بله تانک در اصل یک رانگلر با کیت بدنهٔ تهاجمی و موتور V۸ است.
اما دلیل اینکه رضوانی تانک به ستارهٔ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است، استایل آخرالزمانی آن است که فریاد میزند «به من نگاه کنید». این خودرو توسط طراح فعلی جنسیس آقای «سمیر سادیخوف» طراحی شده و توجهات را کاملاً به خود جلب می کند. جلوپنجرهٔ مشکی رنگ بزرگ، چراغ های جلوی باریک و نوار لوگوی متمایز، تانک را به خودرویی شیطانی در خیابان ها تبدیل کرده است. علاوه بر این، درب صندوق تمام شیشه ای با چراغ های باریک LED هم نمای بی نظیری به خودرو بخشیده اند. به همین دلیل، هنگامی تانک بیش از چند دقیقه در جایی متوقف شود مردم آن را با دوربین های خود احاطه می کنند.
اما همین تعریف و تمجید چشمگیر را هرگز نمی توان در مورد کابین تانک هم اظهار داشت زیرا در اینجا بسیاری از قطعات از رانگلر گرفته شده اند. در کابین این خودرو از دکمهٔ بالابر پنجره ها و صفحه آمپر گرفته تا شیفتر دنده و غربیلک فرمان و به طورکلی همهٔ قطعات اصلی به جز لوگوی رضوانی متعلق به جیپ هستند. البته برای تانک صندلی های اسپرت با قیمت ۳۵۰۰ دلار قابل سفارش است که از آپشن های قابل توجیه محسوب می شود. این صندلی های چرمیِ گود، کاملاً راحت و حمایت کننده بوده و علاوه بر این زیبایی خوبی هم داشته و با چرم قرمز و مشکی با دوخت لوزی پوشیده شده اند. علاوه بر این، خریداران می توانند از بین شش رنگ و الگوی مختلف داخلی، نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کرده و با پرداخت ۴۵۰ دلار، گرم کن را به صندلی ها اضافه کنند. با پرداخت ۶۵۰۰ دلار نیز کل داشبورد با چرم پوشیده می شود.
رضوانی اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جیپ را با یک نمونهٔ افترمارکتی آلپاین جایگزین کرده است. این سیستم از طریق یک نمایشگر لمسی ۷.۹ اینچی ارائه می شود که با پاسخگویی مناسب، تکنولوژی لازم را به کابین ابتدایی تانک اضافه کرده است. در این سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو استاندارد هستند و اپلیکیشن های دیگری هم برای آن قابل سفارش است. برای تانک امکان سفارش یک دوربین دید در شب مادون قرمز هم با پرداخت ۵۵۰۰ دلار وجود دارد. هرچند رضوانی از ارائهٔ تکنولوژی های ایمنی مثل هشدار برخورد جلو و کروز کنترل راداری برای تانک صرف نظر کرده اما در عوض ویژگی بسیار جذاب تری یعنی قابلیت ضدگلوله را برای آن در نظر گرفته است.
این ویژگی که در نسخهٔ نظامی ۲۹۵ هزار دلاری ارائه می شود، شامل شیشه ها و زره بدنهٔ مقاوم در برابر گلولهٔ کلاشینکف، محافظت کف خودرو در برابر انفجار، لاستیک های پنچرروی نظامی و حتی سیستم محافظت در برابر پالس های الکترومغناطیسی می شود که مالکین جیپ نمی توانند از هیچ کدام از آن ها برخوردار باشند. البته نمونهٔ مورد آزمایش تجهیزات کمتری از برادر نظامی آمادهٔ جنگ خود دارد اما هنوز هم خودروی چشمگیری است زیرا رضوانی حتی در نسخهٔ پایهٔ تانک هم ویژگی های سفارشی مثل دوربین دید در شب (۵۵۰۰ دلار)، پکیج بکسل (۸۵۰۰ دلار) و کیت آفرود شامل افزایش ارتفاع ۱۵ سانتیمتری، تایرهای غول پیکر ۳۷ اینچی و کمک فنرهای فاکس ۲.۵ اینچی را با قیمت ۵۵۰۰ دلار ارائه می کند. پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V۸ همی زیر کاپوت این خودرو هم یک آپشن ۳۲ هزار دلاری است.
این موتور با ۵۰۰ اسب بخار قدرت، تانک ۲ تنی را با نیروی غافلگیرکننده ای به حرکت درمی آورد. با فشردن پدال گاز، این اس یووی خشن به سمت جلو پرتاب می شود درحالی که سیستم اگزوز به سبک هلکت نیز در عقب خودرو آهنگ جذابی را می نوازد. تانک حتی با وجود استفاده از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی جیپ، ظرف حدود شش ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد. البته برای این خودرو سه پیشرانهٔ مختلف ارائه می شود که این نمونهٔ ۶.۴ لیتری V۸ همی یکی از آن ها است. موتور پایه یک واحد ۳.۶ لیتری V۶ با ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور است که از رانگلر گرفته شده اما در بالای این لیست، موتور ۶.۲ لیتری V۸ سوپرشارژ هلکت با ۷۰۷ اسب بخار قدرت قرار گرفته است اما سفارش این موتور ۶۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت.
هرچند تانک حتی با همین موتور ۶.۴ لیتری ۵۰۰ اسب بخاری هم در خط مستقیم به شکل غیرمنتظره ای سریع است اما در پیچ ها عملکرد خوبی ندارد زیرا ارتفاع بیشتر از سطح زمین و وزن اضافی آن موجب شده ناپایدارتر از یک جیپ معمولی باشد درحالی که لاستیک های آفرود بزرگ آن نیز مناسب جاده نیستند. ارتفاع زیاد تانک از سطح زمین، ورود و خروج به آن را دشوار کرده است اما زیر پایی های تاشوی اتوماتیک سفارشی (که در نمونهٔ مورد آزمایش هم وجود داشتند) بسیار مفید هستند. بدنهٔ تهاجمی و برجستهٔ خودرو نیز دید رو به بیرون را دچار مشکل کرده است اما دوربین های نصب شده در آینه ها استرس را تا حد زیادی کاهش می دهند.
اما تانک هرگز خودروی ارزان قیمتی نیست. قیمت نسخهٔ استاندارد این ماشین از ۱۶۵ هزار دلار شروع می شود که از پیشرانهٔ پایهٔ V۶ استفاده می کند و تجهیزات و لوازم جانبی بسیار کمی دارد. قیمت مدل مجهز به موتور همی به ۱۹۷ هزار دلار افزایش پیدا می کند و نسخهٔ هلکت ۲۳۰ هزار دلار قیمت دارد. و نهایتاً نسخهٔ نظامی تانک با تمامی آپشن های مذکور و موتور ۷۰۷ اسب بخاری هلکت با قیمت ۲۹۵ هزار دلار عرضه می شود. بااین حال رضوانی تانک در برابر مبلغی که برای خرید آن پرداخت می شود چیزهای زیادی را ارائه می کند. این خودرو ظاهر خوبی دارد، قدرتمند است و با تجهیزات سفارشی مثل قابلیت ضدگلوله و سیستم دید حرارتی، شاسی بلندهای گران تری را از لحاظ لوازم جانبی مغلوب می کند. بنابراین رضوانی تانک برای کسانی که می توانند با قیمت شش رقمی آن کنار بیایند و رابطهٔ آشکار آن با جیپ را نادیده بگیرند، گزینهٔ مناسبی محسوب می شود.
مشخصات فنی
Rezvani Tank 2019 | |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 |
قدرت | 500 اسب بخار |
گشتاور | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 6 ثانیه |
وزن | 1950 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
قیمت پایه | 165 هزار دلار |
قیمت تست شده | 211 هزار دلار |
منبع: Motor۱
[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]