رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

  1. دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸ ساعت ۱۰:۰۳ (۴ سال،۷ ماه قبل)
رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند
به گزارش فرانگر

دنیای اقتصاد: وزیر صمت در تازه ترین اظهار نظر خودرویی خود بر فروش اموال و املاک غیرتولیدی خودروسازان تاکید کرده و علاوه بر آن حضور دوباره دو شرکت فرانسوی رنو و پژو را غیرموجه خوانده است.

رضا رحمانی که با خبرگزاری «» گفت وگوی مفصلی کرده از فروش اموال و املاک غیرتولیدی خودروسازان به عنوان سبک سازی این دو شرکت یاد کرده و واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی را حتمی خوانده است. وی در گفت وگوی خود با این خبرگزاری هر چند بر خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا تاکید کرده اما در نهایت عنوان داشته که حالا زمان مناسبی برای واگذاری نیست و اگر خودروسازان با توجه به وضعیت فعلی واگذار شوند به سرنوشت واگذاری های قبلی دچار خواهند شد. وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه خودروسازان نباید اموال و املاک غیرتولیدی داشته باشند، اظهار داشته که ما اعلام کردیم این شرکت ها اموال و املاک غیرتولیدی نداشته باشند و دلیل ندارد این شرکت ها یا زیرمجموعه آنها ملک بخرند، درحالی که مشکل سرمایه در گردش دارند شرکت دیگری تاسیس کنند. وی ادامه داده وقتی بخش خصوصی قطعه سازی دارد دیگر لزومی ندارد آنها دوباره چنین واحدی را ایجاد کنند. این دو شرکت آنقدر بزرگ شدند که اکنون مشکلات زیادی را به وجود آورده اند. رضا رحمانی در ادامه این مصاحبه همچنین عنوان کرده که مجوزهای قانونی واگذاری سهام خودروسازان را از وزارت اقتصاد گرفته ایم و هم اکنون نیز مشغول سبک سازی خودروسازان برای واگذاری هستیم. رضا رحمانی در ادامه مصاحبه خود بر رقابت دو شرکت ایران خودرو و سایپا تاکید و اظهار داشته که در آینده ایران خودرو و سایپا مجبور هستند چند قطب شوند و باید شرایطی را به وجود آوریم که اینها بدون دخالت دولت با هم رقابت کنند؛ اما اظهارات رحمانی در مورد ترک بازار ایران توسط دو شرکت فرانسوی و همچنین احتمال بازگشت دوباره آنها نیز جالب توجه است.

رحمانی در ابتدا در پاسخ به این سوال که چه نظری در مورد ارتباط خودروسازان داخلی با غول های خارجی این صنعت دارد، عنوان کرده است که در حوزه خودرو یکسری مباحث تکنولوژی مطرح است و ما باید با برخی شرکت های پیشرو در این صنعت ارتباط داشته باشیم؛ اما با نگاه برد – برد. وی در این زمینه مثالی زده و اظهار داشته که به طور مثال رنو با هر دو خودروساز اصلی ما شریک بود، مشخص است که برای این شرکت هیچ رقابتی ایجاد نمی شود. وی ادامه داده که من به آقایان گفتم هر شرکت از یک کشور همکار پیدا کنند، این طور یک رقابت سالم ایجاد می شود. من حتی این موضوع را به سفیران کشورمان در کشورهای هدف اعلام کردم، البته ما ملاحظات دیگری هم داریم، نباید فراموش کرد شرکت های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش اینگونه رفتار نمی کرد. رحمانی تاکید کرده که مسوولان این دو شرکت فکر می کنند وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند. در دوره قبل با وجود قرارداد ۱۰ ساله با امضای دو رئیس جمهور، ترک قرارداد کردند و با اصلاح ساختارها در آینده شریک خارجی بهتری خواهیم داشت.

رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

  • پیشنهاد چهارگانه برای واردات خودرو بدون انتقال ارز

دنیای اقتصاد: واردکنندگان خودرو این روزها همچنان به دنبال لغو ممنوعیت واردات هستند و در جدیدترین اقدام نیز با دولت وارد مکاتبه شده و پیشنهاداتی را در این مورد ارائه داده اند.

رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

ازآنجاکه دولت واردات خودرو را به عنوان کالایی لوکس در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع کرده، واردکنندگان با پیشنهاد واردات بدون انتقال ارز با دولت وارد مکاتبه شده اند تا شاید نظر مثبت تصمیم سازان را جلب کنند. آن طور که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو «» عنوان کرده، این انجمن چهار پیشنهاد را با محوریت واردات خودرو بدون انتقال ارز، به دولت ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه دغدغه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو مشکل ارزبری واردات بود، می گوید: ما چهار پیشنهاد درخصوص واردات خودرو بدون خروج ارز به دولت ارائه کرده ایم تا شرکت های واردکننده خودرو به تعطیلی کشیده نشوند.

دادفر نخستین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز را استفاده از سرمایه واردکنندگان در خارج از کشور عنوان کرده، می افزاید: شرکت های نمایندگی خودروسازان خارجی می توانند تجهیزات و امکانات خود را بفروشند و تبدیل به خودرو کنند تا کسب و کارشان فعال شود. دادفر در مورد راه حل دوم تاکید می کند: راه دوم، استفاده از سرمایه های مردمی است که در خارج از کشور زندگی می کنند؛ به عنوان مثال، ایرانی هایی که در خارج از کشور صاحب ارز هستند، می توانند با ارز خود اقدام به خرید خودرو کرده و در ازای آن ریال دریافت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما با بیان اینکه خرید اعتباری از شرکت های خودروساز خارجی، سومین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز است، می گوید: چنین خودروسازانی قابلیت این را دارند که دو تا سه سال به شرکت های نمایندگی داخل کشور، اعتباری خودرو داده و هیچ پولی دریافت نکنند، زیرا به دنبال حفظ بازار خود (در ایران) به هر قیمتی هستند. وی در نهایت، راه حل چهارم را استفاده از پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها می داند. به گفته دادفر، به دولت پیشنهاد شده بخشی از پول های دپویی حاصل از صادرات نفت را که به دلیل تحریم در برخی کشورها بلوکه شده، از طریق خودرو به کشور برگردانیم تا کار فعالان حوزه خودرو از ریشه کنده نشود. پیشنهادات ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو اما با چالش های خاص خود مواجه است. به عنوان مثال، بانک مرکزی بسیار روی مبدا ارز حساسیت دارد و چون ممکن است ارز استفاده شده برای واردات خودرو، از شفافیت لازم برخوردار نباشد، معلوم نیست این بانک با چنین پیشنهاداتی موافقت کند. نکته دیگر اینجاست که خودروی خارجی در نظر دولت کالایی لوکس به حساب می آید و بنابراین در شرایط فعلی شاید چندان انگیزه ای برای لغو ممنوعیت آن حتی بدون انتقال ارز، وجود نداشته باشد.

اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در بخشی دیگر از گفت وگوی خود، به موضوع خودروهای دپویی در گمرک اشاره کرده و می گوید: نامه هایی جداگانه به معاون اقتصادی رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده که ضمن آنها درخواست تمدید و تسریع در پیگیری مصوبه ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرکات را ارائه کرده ایم. دادفر تاکید می کند: به صورت رسمی مکاتبه و درخواست تمدید ترخیص را کرده ایم اما متاسفانه هیچ جوابی به ما داده نشده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در حال حاضر تعداد زیادی خودرو به سبب تصمیمی یک شبه و ناگهانی، دو سال و نیم است در گمرکات کشور مانده و این موضوع هزینه زیادی برای مالکان آنها ایجاد کرده است؛ همچنین استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از سال ساخت نیز از سویی دیگر سبب زیان مالکان شان شده است.




همرسانی نوشتار: