در نگاه اول، به نظر می رسد رقبای سدان تمام الکتریکی پورشه تایکان که به تازگی معرفی شده است، سایر خودروهای الکتریکی بازار مثل تسلا مدل S باشند اما همهٔ خریداران طبق این قوانین عمل نمی کنند. در حقیقت، بسیاری از خریداران می خواهند با بودجه ای که در اختیار دارند بهترین پرفورمنس را به دست بیاورند؛ بنابراین از نگاه این افراد، تایکان فقط با رقبای الکتریکی مقایسه نمی شود. به همین دلیل در این مطلب پرچم دار خانوادهٔ تایکان یعنی مدل توربو S را رودرروی تعدادی از سریع ترین سدان های بنزینی (در یک مورد هیبریدی) حال حاضر بازار قرار داده ایم. این خودروها پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid، مرسدس AMG GT۶۳ S، ب ام و M۵ کامپتیشن و مرسدس E۶۳ S AMG هستند.
مقایسهٔ مشخصات فنی
تایکان توربو S | پانامرا توربو S هیبرید | M5 کامپتیشن | AMG GT63 S | E63 S AMG | |
قیمت | 185,000 دلار | 186,200 دلار | 110,000 دلار | 159,000 دلار | 106,350 دلار |
قوای محرکه | دو موتور الکتریکی | 4 لیتری V8 هیبریدی | 4.4 لیتری V8 | 4 لیتری V8 | 4 لیتری V8 |
تنفس | – | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 760 اسب بخار | 680 اسب بخار | 625 اسب بخار | 640 اسب بخار | 612 اسب بخار |
گشتاور | 1050 نیوتن متر | 850 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 900 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 2 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 2.6 ثانیه | 3.2 ثانیه | 3.1 ثانیه | 3.1 ثانیه | 3.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 260 کیلومتر | 310 کیلومتر | 305 کیلومتر | 315 کیلومتر | 300 کیلومتر |
وزن | 2322 کیلوگرم | 2310 کیلوگرم | 1982 کیلوگرم | 2158 کیلوگرم | 2048 کیلوگرم |
تایکان توربو S به لطف ۷۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور خیره کنندهٔ ۱۰۵۰ نیوتن متر که فوراً در دسترس راننده قرار می گیرد به کمک لانچ کنترل ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد که نیم ثانیه از سریع ترین خودروهای بنزینی این لیست یعنی ب ام و M۵ کامپتیشن ۶۲۵ اسب بخاری و مرسدس AMG GT۶۳ S با ۶۴۰ اسب بخار قدرت، سریع تر است. تایکان اما تنها با دو ضریب دنده (موتور جلویی آن فقط با یک ضریب دنده کار می کند) حداکثر می تواند به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از رقبای بنزینی که از گیربکس های هشت و نُه سرعته استفاده می کنند کمتر است. البته بعید است که خریداران معمولی به حداکثر سرعت این سوپرسدان ها برسند و بنابراین مطمئناً شتاب فوق العادهٔ تایکان توربو S تأثیر بیشتری در تجربهٔ رانندگی روزانهٔ خریداران خواهد داشت.
اما تایکان در حالی در شتاب گیری بیش از نیم ثانیه از رقبای بنزینی خود سریع تر است که به خاطر باطری های ۹۳ کیلووات ساعتی خود، از همهٔ آن ها به میزان قابل توجهی سنگین تر است. البته وزن تایکان به برادر هیبریدی اش یعنی پانامرا توربو S هیبریدی بسیار نزدیک است که این اضافه وزن پانامرا نسبت به سه خودروی بنزینی دیگر احتمالاً به خاطر سیستم هیبریدی و باطری های آن است. البته باطری های ۱۴ کیلووات ساعتی پانامرا بسیار کوچک تر از تایکان هستند اما نباید فراموش کرد که زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری هم قرار دارد. از سوی دیگر، تایکان به همراه دیگر نمایندهٔ پورشه یعنی پانامرا توربو S هیبریدی، گران ترین خودروهای این مقایسه محسوب می شوند و با ارزان ترین خودروهای لیست اختلاف قیمت چشمگیری دارند که به بیش از ۷۰ هزار دلار می رسد. درهرحال با توجه به این مقایسه، شما کدام یک از این سوپرسدان های آلمانی را انتخاب می کنید؟
منبع: Motor۱