خودروی ایمنی آزمایشی مرسدس بنز که با نام ESF ۲۰۱۹ شناخته می شود یک GLE نیمه خودران است که از قوای محرکه ی پلاگین هیبریدی استفاده می کند. این خودرو همچنین دارای ویژگی های ایمنی جدیدی بوده و با دیدن خطرات بالقوه می تواند هشدار بدهد.
این خودرو از جهات بسیاری به عنوان پیش نمایش تکنولوژی های آینده مرسدس بنز عمل کرده و هم اکنون در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ حضور دارد.
اولا کالنیوس مدیرعامل دایملر دراین باره گفته است:
ایمنی بخشی از DNA مرسدس بنز است. ما مکررا نشان داده ایم که از دهه ی ۷۰ میلادی تاکنون ایده های بسیار زیادی در بخش ایمنی داریم و خودروهای ایمنی آزمایشی ما این موضوع را نشان می دهند. ESF ۲۰۱۹ جدید نشان دهنده ی حمل ونقل آینده بوده و طیف وسیعی از نوآوری ها را به همگان ارائه می کند؛ و من قبلاً گفته ام که برخی از این ویژگی ها کاملاً نزدیک تولید انبوه هستند.
اما ESF ۲۰۱۹ با چندین خلاقیت جدید معرفی شده که هدف آن نه تنها حفاظت از سرنشینان بلکه محافظت از دیگر رانندگان نیز می باشد.
برای مثال زمانی که خودرو در حالت کاملاً خودران قرار داشته باشد غربیلک فرمان و پدال ها به منظور کاهش ریسک جراحت در زمان تصادف جمع می شوند. همچنین توجه خودرو به سیستم های حفاظتی و ایربگ ها معطوف می شود.
از دیگر تکنولوژی های جالب توجه این خودرو می توان به تکنولوژی چراغ جلوی انقلابی با نام دیجیتال لایت اشاره کرد که از نوربالای باکیفیت HD سود برده و رزولوشن آن بیش از ۲ میلیون پیکسل است. این خودرو همچنین از سیستم کودک پیش ایمنی برخوردار است که در آن کمربند ایمنی و عناصر حفاظتی جانبی قبل از تصادف به صورت پیشگیرانه کشیده می شوند.
هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته اید؟ خب نظرتان درباره ی ربات کوچکی که به صورت خودکار از بخش عقب این شاسی بلند خارج می شود چیست؟ این ربات پس از تصادف خارج شده و به عنوان یک علامت هشداردهنده ی کنار جاده ای عمل می کند.مدیر بخش ایمنی محصولات مرسدس بنز خاطرنشان می سازد:
ایمنی همچنان ارزش کلیدی برند ماست. مزیت زیاد عملکردهای خودران این است که در آینده تصادفات کمتری به خاطر خطای راننده رخ خواهد داد. البته خودروهای کاملاً خودران و بدون راننده با محدودیت های فیزیکی همراه خواهند شد و بی شک ترافیک ترکیبی خودروهای خودران و بدون خودران طی چند سال وجود خواهد داشت.
از دیگر نوآوری های EFS ۲۰۱۹ می توان به عملکردهای پیش ایمنی، ایربگ عقب با ایده ی باد شوندگی جدید و دستیار ترمز فعال اشاره کرد. سیستم اولی از پیش کشنده ی کمربند برای هشدار به راننده در زمان تخمین اشتباه سرعت در سر پیچ استفاده می کند.
مرسدس در طول این سال ها بیش از 30 خودروی ایمنی آزمایشی ساخته که 4 نمونه ی آن با نام های ESF 5، ESF 15، ESF 22 و ESF 24 به نمایش عموم درآمده اند.
ESF 2019 جایگزین مستقیم ESF 2009 بوده که نوآوری های زیاد آن روانه ی محصولات تولیدی این شرکت شده اند که از جمله ی آن ها می توان به Beltbag، ایمپالس پیش ایمنی جانبی و دستیار نوربالای فعال اشاره کرد.