مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

  1. چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸ ساعت ۱۹:۰۲ (۴ سال،۷ ماه قبل)
مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام‌یک سدان الکتریکی بهتری است؟
به گزارش فرانگر

تسلا مدل S به عنوان اولین سدان لوکس و اسپرت تمام الکتریکی دنیا از سال ۲۰۱۲ در بازار حضور دارد؛ بنابراین زمانی که مرسدس بنز، ب ام و و آئودی سدان های لوکس و اسپرت تمام الکتریکی خود را روانهٔ بازار کنند احتمالاً نزدیک به یک دهه از زمان تأسیس این کلاس توسط تسلا گذشته است؛ اما خوشبختانه پورشه آن قدر صبر ندارد و تایکان را به عنوان اولین رقیب واقعی گروه فولکس واگن برای نبرد با مدل S معرفی کرده است. حال می خواهیم در اینجا پرچم دار تایکان یعنی توربو S را با بهترین نسخهٔ مدل S یعنی P۱۰۰D پرفورمنس مقایسه کنیم.

استایل و طراحی بیرونی

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

پورشه هنگام طراحی تایکان امتیاز مهمی داشته است زیرا آن ها از قبل همه چیز را در مورد رقیب خود می دانستند؛ بنابراین درحالی که مدل S سدان بسیار زیبایی بوده و هنوز هم هست، آلمانی ها خودروی خود را به سطح دیگری ارتقاء داده و طرحی را ارائه کرده اند که به وضوح آینده نگرانه تر یا حداقل مدرن تر از تسلا است. البته نمی خواهیم بگوییم یکی از این خودروها نمای بهتری نسبت به دیگری دارد اما وقتی به آن ها در کنار هم نگاهی می کنیم پورشه جدیدتر به نظر می رسد که البته کاملاً طبیعی است چون چندین سال است مدل S را دیده ایم. علاوه بر این، تایکان به لطف دماغهٔ تخت و گلگیرهای برجسته، اسپرت تر به نظر می رسد اما بااین حال هردو خودرو از گلگیرهای عقب عضلانی و برآمده ای برخوردارند و به همین دلیل نمی توان گفت مدل S در ظاهر خیلی کمتر از تایکان تهاجمی به نظر می رسد.

طراحی داخلی، کیفیت و راحتی

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مطمئناً برای اینکه بفهمیم کدام یک از این دو شرکت، سدان مسافرتی راحت تر و فناوری های کلی بهتری ساخته است باید صبر کنیم زیرا فعلاً جزئیات و مشخصات کامل تایکان منتشر نشده است اما اگر کیفیت کلی تایکان بهتر باشد تعجبی ندارد. داشبورد این سدان آلمانی نیز با صفحه آمپر دیجیتالی منحنی ۱۶.۸ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۰.۹ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نمایشگر ۸.۴ اینچی برای کنترل سیستم تهویه، تنظیمات صندلی ها و… و نهایتاً صفحه نمایش سفارشی سرنشین جلو، بیشتر از تسلا راننده محور است. در همین حال، مدل S هم به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی مجهز است و صفحه نمایش عظیم ۱۷ اینچی مرکزی آن نیز مطمئناً نیازی به معرفی ندارد.

قوای محرکه و عملکرد

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

برای اینکه در بازار حتی سوپراسپرتی پیدا کنید که سریع تر از این دو سدان تمام الکتریکی باشد دچار مشکل خواهید شد چه رسد به اینکه دنبال خودروی الکتریکی سریع تری باشید. بااین حال اگر خواهان پرشتاب ترین خودروی خانوادگی دنیا هستید اعداد و ارقام میگویند مدل S P۱۰۰D پرفورمنس هنوز هم سریع تر است اما اختلاف آن با پورشه چندان زیاد نیست زیرا درحالی که تسلا ظرف ۲.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد، پورشه برای انجام این کار تنها به دودهم ثانیه زمان بیشتری نیاز دارد. اما هرچند شاید بتوان از این اختلاف شتاب چشم پوشی کرد ولی این واقعیت که مدل S با هر بار شارژ باطری ها مسافت بسیار بیشتری را طی می کند هرگز قابل کتمان نیست زیرا بااینکه بُرد ۴۱۲ کیلومتری تایکان توربو S مسافت کمی نیست اما P۱۰۰D با بُرد ۵۵۵ کیلومتر از این لحاظ کاملاً برتری دارد.

کارایی و قیمت

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

پورشه تایکان ۴,۹۶۳ میلی متر طول و ۱,۹۶۶ میلی متر عرض داشته و فاصلهٔ محوری آن ۲,۹۰۰ میلی متر است درحالی که طول، عرض و فاصلهٔ محوری مدل S به ترتیب برابر با ۴,۹۸۰ میلی متر، ۱,۹۶۴ میلی متر و ۲,۹۶۰ میلی متر است. این نشان می دهد دو خودرو از لحاظ اندازه بسیار نزدیک به هم هستند اما بااین حال فضای بار تسلا بسیار بیشتر است زیرا مجموع ظرفیت صندوق های بار جلو و عقب آن به ۸۵۰ لیتر می رسد درحالی که دو صندوق بار تایکان روی هم تنها ۴۴۷ لیتر حجم دارند؛ اما مهم ترین برتری تسلا بدون شک قیمت آن است که میزان قابل توجهی کمتر از رقیب آلمانی است. قیمت تایکان توربو S از ۱۸۷,۶۱۰ دلار آغاز می شود درحالی که مدل S P۱۰۰D پرفورمنس با قیمت ۹۹,۹۹۰ دلار به بازار عرضه می شود؛ بنابراین اگر چند آپشن برای تایکان سفارش داده شود قیمت آن به دو برابر قیمت پرچم دار مدل S می رسد که اختلاف بسیار زیاد و تعیین کننده ای خواهد بود.

نتیجه

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

در ابتدا باید یادآوری کنیم که پورشه از تایکان به عنوان یک خودروی اسپرت الکتریکی یاد می کند نه یک GT چهاردر یا خودرویی خانوادگی و یا هر لقب دیگری که به تسلا مدل S داده می شود؛ بنابراین حداقل از برخی جهات ممکن است این مقایسه منصفانه نباشد؛ اما اگر دقیق تر نگاه کنیم، شباهت های میان این دو ماشین بیشتر از تفاوت های آن ها است و این باعث می شود تایکان همواره با مدل S مقایسه شود؛ اما موضوع مهم دیگر اینکه تایکان قبل از هر چیز یک پورشه است نه رقیب مستقیمی برای X، Y یا Z. این اولین محصول تمام الکتریکی پورشه است و برای پرفورمنس پایدار ساخته شده است. این یعنی تایکان می تواند در پیست ها اقدام به دورزنی های پیاپی کند بدون آنکه باطری هایش داغ شوند که این ویژگی به میزان زیادی به ارزش آن اضافه می کند؛ اما با همهٔ این ها آیا سدان الکتریکی پورشه ارزش پرداخت نزدیک به صد هزار دلار بیشتر نسبت به تسلا را دارد؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟

مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام یک سدان الکتریکی بهتری است؟


 

مشخصات فنی

مدل S پرفورمنس

تایکان توربو S

پیشرانه2 عدد الکتریکی2 عدد الکتریکی
قدرت762 اسب بخار761 اسب بخار
گشتاور1075 نیوتن متر1050 نیوتن متر
گیربکس1 سرعته2 سرعته
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفر تا 962.4 ثانیه2.6 ثانیه
حداکثر سرعت260 کیلومتر/ساعت260 کیلومتر/ساعت
باطری100 کیلووات ساعت93.4 کیلووات ساعت
بُرد555 کیلومتر412 کیلومتر
طول4,980 میلی متر4,963 میلی متر
فاصلهٔ محوری2,960 میلی متر2,900 میلی متر
وزن2240 کیلوگرم2300 کیلوگرم
حجم صندوق بار850 لیتر447 لیتر
قیمت99,990 دلار187,610 دلار

منبع: CarScoops




همرسانی نوشتار: