۲۲ نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  1. شنبه ۱۶ شهریور ۹۸ ساعت ۱۹:۰۱ (۴ سال،۱۰ ماه قبل)
22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید
به گزارش فرانگر

سرانجام اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه با نام تایکان معرفی شد.

تایکان که قرار است پرچم دار میراث پورشه در عصر نوین و اولین رقیب جدی برای تسلا در بازار خودروهای الکتریکی سطح بالا باشد به صورت هم زمان در کانادا، چین و آلمان معرفی گردید.

هم اکنون اکثر مشخصات این خودرو منتشر شده و ما هم می خواهیم ۲۲ نکته ی مهم درباره ی تایکان را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم. با ما همراه باشید.

  • در ابتدا دو مدل توربو و توربو S قابل سفارش خواهد بود

در زمان عرضه دو نسخه ی فول تایکان قابل انتخاب و سفارش خواهد بود. مشتریان می توانند از بین دو مدل توربو و توربو S یکی را انتخاب کنند. این مدل ها توانایی های عملکردی قابل توجهی دارند.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • تایکان کمترین میزان ضریب درگ را بین تمامی محصولات پورشه دارد

پورشه ادعا می کند این خودرو ضریب درگ بین ۰.۲۲ تا ۰.۲۵ دارد که کمترین میزان بین تمامی محصولات این برند می باشد. به منظور مقایسه بد نیست بدانید ضریب درگ پانامرا برابر با ۰.۲۸ بوده و این میزان در ۹۱۱ توربو به ۰.۳۱ می رسد. همچنین ضریب درگ تسلا مدل S هم ۰.۲۴ اعلام شده است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • ابعاد پورشه تایکان

طول/عرض/ارتفاع این خودروی الکتریکی به ترتیب برابر با ۴۹۶۳/۱۹۶۶/۱۳۷۸ میلی متر بوده و فاصله ی بین محوری آن نیز ۲۹۰۰ میلی متر می باشد. وزن این خودرو ۲۳۲۳ کیلوگرم اعلام شده است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

تایکان ارتفاع و مرکز ثقل کمتری در مقایسه با پانامرا داشته و مرکز ثقل آن مشابه ۹۱۱ است.

  • پرفورمنس قابل توجه

هیچ یک از مدل های توربو و توربو S از نظر پرفورمنس کمبودی ندارند. مدل توربو قدرت ۶۷۰ اسبی و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه ای و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۸ ثانیه ای دارد.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

اگر خواهان قدرت بیشتر باشید می توانید مدل توربو S با خروجی ۷۵۰ اسبی را انتخاب کنید که شتاب صفر تا ۹۶ و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت آن به ترتیب برابر با ۲.۶ و ۹.۸ ثانیه می باشد.

  • پیشرانه ی جلویی باعث تمایز دو مدل می شود

در تایکان دوال موتور، هر دو مدل توربو و توربو S دارای پیشرانه ی عقب مشترک با قدرت ۴۴۹ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متر هستند.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

تفاوت این دو خودرو به ابعاد پیشرانه ی جلویی مربوط می شود. پیشرانه جلویی مدل توربو قدرت ۲۳۴ اسبی داشته درحالی که پیشرانه جلویی مدل توربو S خروجی ۲۵۶ اسب بخاری دارد.

  • محدوده ی حرکتی تایکان

پورشه می گوید تایکان توربو برد ۴۵۰ کیلومتری خواهد داشت درحالی که برد مدل توربو S به ۴۱۲ کیلومتر می رسد. این محدوده حرکتی با استانداردهای WLTP اندازه گیری شده است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • درب شارژ خودکار برای تایکان

پورت AC شارژ تایکان در سمت راننده قرار دارد درحالی که پورت DC در سمت سرنشین جایگذاری شده است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

تایکان توربو و توربو S با درب شارژ خودکار برای هر دو طرف در دسترس است و می تواند با استفاده از کنترل حرکتی یا با دکمه ای در کنسول مرکزی آن را باز کرد. این درب شارژ همچنین دارای ویژگی یخ شکن در آب وهوای سرد است. درگاه شارژ استاندارد این خودرو مشابه نمونه ای است که در پانامرا هیبرید بکار رفته است.

  • شارژ ۸۰ درصدی باتری ۲۲.۵ دقیقه طول می کشد

پورشه ادعا می کند باتری تایکان را می توان با استفاده از شارژر ۲۷۰ کیلوواتی در عرض ۲۲.۵ دقیقه و تا حد ۸۰ درصد شارژ کرد. پورشه در آمریکای شمالی با شرکت Electrify America برای گسترش شبکه شارژ خود همکاری می کند. ظاهراً شارژر ۳۵۰ کیلوواتی هم تا سال ۲۰۲۱ در دسترس خواهد بود.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • چگونگی شارژ تایکان در خانه

تایکان را می توان با استفاده از شارژر AC سطح ۱ در خانه شارژ کرد. پورشه می گوید با استفاده از شارژر ۹.۶ کیلوواتی، حدود ۱۱ ساعت طول خواهد کشید تا این خودرو به صورت کامل شارژ شود.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

سه بخش اصلی شارژر تایکان عبارت اند از: شارژر متحرک پورشه، داک شارژ و مدیریت انرژی خانگی سفارشی. شارژر متحرک را می توانید هر جا که خواستید ببرید. داک شارژ نیز برای قرار دادن کابل شارژ است. مدیریت انرژی خانگی نیز باعث مدیریت جریان برق در خانه شده و از داغ شدن آن جلوگیری می کند.

پورشه به منظور نصب هرچه آسان تر شارژر توسط مشتریان با شریک نصاب خانگی ملی آمریکا همکاری خواهد کرد. بررسی خانه ی مشتریان به منظور یافتن بهترین راه حل شارژ توسط پورشه رایگان خواهد بود.

  • بررسی وضعیت تایکان با برنامه ی موبایلی

شما می توانید تایکان را با استفاده از برنامه ی موبایلی توسعه یافته توسط پورشه بررسی کنید. در این برنامه می توانید مواردی همچون اطلاعات خودرو، وضعیت باتری و مقایسه زمان شارژ فوری و خانگی را ببینید. همچنین می توان نزدیک ترین محل های شارژ را پیدا کنید.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • وجود بیش از ۲۰۰ هزار نقطه شارژ جهانی برای تایکان

پورشه می گوید بیش از ۲۰۰ هزار نقطه شارژ در جهان برای تایکان وجود خواهد داشت.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

در آمریکا حدود ۲۷۰۰ نقطه شارژ وجود داشته و ۵۵ هزار نقطه دیگر نیز پذیرای کارت اعتباری هستند. پورشه در اروپا با شرکت Ionity برای تهیه ی حدود ۱۰۰ هزار نقطه شارژ همکاری خواهد کرد. همچنین ۱۰۰ هزار نقطه شارژ در چین و ۱۸ هزار نقطه دیگر هم در کشورهای دیگر وجود دارند.

  • ۵ حالت رانندگی وجود دارد

رانندگان می توانند ۵ حالت رانندگی Range، نرمال، اسپورت، اسپورت پلاس و شخصی را انتخاب کنند. هر حالت باعث تنظیم مواردی همچون آئرودینامیک، شاسی و سیستم های کمکی می شود. برای مثال در حالت های Range و اسپورت پلاس ارتفاع تایکان ۲۲ میلی متر پایین تر می آید تا آئرودینامیک بهتری ایجاد شود. همچنین در حالت اسپورت پلاس شاهد سفتی بیشتر سواری هستیم.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

در تمامی حالت های رانندگی به جز Range تایکان به صورت چهار چرخ محرک عمل می کند. در حالت Range تایکان به صورت دیفرانسیل عقب بوده و حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعتی دارد.

  • صندلی های عقب تا شونده

به منظور ایجاد فضای بیشتر، صندلی های عقب تایکان را می توان تا کرد. این صندلی ها وضعیت تاشوندگی ۴۰/۶۰ یا ۴۰/۲۰/۴۰ دارند.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • تایکان دارای محفظه بار عقب است

برای اولین بار در تاریخ پورشه بجای قسمت هاچبک از محفظه بار عقب در محصولاتش استفاده کرده است. محفظه بار عقب تایکان گنجایش ۴۰۰ لیتری داشته و در بخش جلویی هم ۸۲ لیتر فضا تدارک دیده شده است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • ۲ موقعیت دینامیک اسپویلر در زمان رانندگی

اسپویلر تایکان دو موقعیت متفاوت را دارد که در حالت های اکو و پرفورمنس پدیدار می شود. در حالت اکو اسپویلر باعث بهبود راندمان و برد الکتریکی شده درحالی که در حالت پرفورمنس کاملاً باز می شود تا به پایداری بیشتر خودرو کمک کند. با خاموش شدن خودرو نیز این اسپویلر جمع می شود.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • سلول های باتری تایکان توسط LG تأمین می شوند

LG مسئولیت تأمین سلول های باتری لیتیوم-یونی تایکان را بر عهده دارد. این باتری ها از کارخانه ای در لهستان به دست پورشه می رسند. باتری تایکان دارای ۳۳ ماژول و ۳۹۶ سلول است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • تایکان دارای سقف شیشه ای کاملاً جدید است

تایکان با سقف شیشه ای کاملاً جدیدی عرضه می شود. کراس ممبری بین ستون B به منظور تقسیم سقف وجود ندارد. به جای آن سقف یاد شده دارای حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه ی ماورا بنفش بوده که این امر به لطف ۷ لایه از متریال در سقف میسر شده است. این سقف در کانادا به صورت استاندارد عرضه شده درحالی که در آمریکا سقف دو حبابی به صورت استاندارد وجود دارد.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

پی نوشت: کراس ممبر قطعه ی ساختاری عرضی است که پشتیبانی بیشتری برای شاسی یا دیگر بخش های ساختاری خودرو ایجاد می کند.

  • ابعاد رینگ و لاستیک

دو نوع سایر مختلف رینگ و لاستیک برای تایکان توربو و توربو S وجود خواهد داشت. مدل توربو با رینگ های ۲۰ اینچی و لاستیک های جلوی ۲۴۵/۴۵/R۲۰ و لاستیک های عقب ۲۸۵/۴۰/R۲۰ عرضه می شود؛ اما مدل توربو دارای رینگ های ۲۱ اینچی و لاستیک های جلو و عقب ۲۶۵/۳۵/R۲۱ و ۳۰۵/۳۰/R۲۱ است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

لاستیک های تایکان به برند خاصی محدود نبوده و پورشه با چندین شرکت مختلف برای تولید لاستیک های این خودرو همکاری کرده است.

  • احیای ترمز

پورشه می گوید تایکان می تواند در زمان ترمز گرفتن تا ۲۶۵ کیلووات انرژی را حتی در رانندگی پرفورمنس احیا کند. در واقع ۹۰ درصد از انرژی ترمز تایکان قابل احیا می باشد که بخش اعظم این کار در ترمزهای جلو صورت می گیرد.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • ابعاد ترمزها

ازآنجایی که بخش اعظم فرایند ترمز با احیای آن صورت می گیرد بنابراین پورشه می گوید طول عمر سیستم های ترمز تایکان به طور قابل توجهی بیشتر است. گفتنی است لنت های ترمز این خودرو را باید هر ۶ سال تعویض کرد!

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

ترمزهای جلوی مدل توربو دارای ۱۰ پیستون بوده و دیسک های آن از نوع ۴۱۵ میلی متری است. در اکسل عقب نیز ۴ پیستون با دیسک های ۳۶۵ میلی متری قرار گرفته است.

اما دیسک های ترمز جلوی مدل توربو S از نوع ۴۲۰ میلی متری و ۱۰ پیستونی بوده و جنسشان از سرامیک کامپوزیت است. اکسل عقب پذیرای دیسک های ۴۱۰ میلی متری و ۴ پیستون است.

  • ویژگی های ایمنی

تایکان با طیف وسیعی از سیستم های ایمنی و کمک راننده عرضه می شود. پورشه سیستم هایی همچون رادار جلو و عقب، دوربین جلو، دوربین با زاویه دید وسیع، دید در شب، رادار برد بلند (کروز کنترل تطبیقی) و حسگرهای فراصوت را به این خودرو اضافه کرده که هدف آن ها ایجاد ایمنی حداکثری است.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

  • تایکان دارای گیربکس دو سرعته است

پیشرانه جلوی تایکان تنها یک سرعته است اما پیشرانه عقب دارای گیربکس دو سرعته به همراه قفل پارک می باشد.

22 نکته مهم درباره پورشه تایکان جدید

دنده یک این خودرو نسبت کوتاهی داشته و برای ایجاد حداکثر پرفورمنس طراحی شده است. دومین دنده هم برد بلند است که برای ایجاد حداکثر راندمان و حداکثر سرعت بکار می رود. اینکه تایکان چه زمانی دنده دو را انتخاب کند بستگی به چگونگی رانندگی راننده و حالت سواری خواهد داشت. در حالت اسپورت شاهد تعویض زودتر برای ایجاد راندمان بالا و تعویض دیرتر برای پرفورمنس خواهیم بود. در حالت نرمال است که دنده دو اولویت بالاتری داشته و دنده یک تنها در مواقع ضروری بکار می رود. در حالت Range هم تنها دنده دو استفاده می شود.

منبع: autoguide




همرسانی نوشتار: