دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر صحبت از خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان به میان آورد. با این حال زمان خاصی برای حذف آنها اعلام نکرد و در مورد محصولات جایگزین نیز حرفی نزد.
رضا رحمانی پنج شنبه گذشته و در جریان سفر به استان مرکزی اعلام کرد: خودروهای قدیمی و آنهایی که نتوانند استاندارد های لازم را پاس کنند، از خط تولید خارج می شوند. وی به طور مشخص از پراید و پژو ۴۰۵ نام برد و تاکید کرد که باید با انجام برنامه ریزی های لازم، محصولات جدید و با کیفیت جایگزین آنها شود.
این دو محصول جزو قدیمی ترین خودروهای داخلی به شمار می روند و سال هاست بحث خروج آنها از خط تولید مطرح است. با این حال تا به امروز حذف شان به دلیل ملاحظات مربوط به تولید و همچنین نبود جایگزین مناسب، عملی نشده است. در حال حاضر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها از ضرورت حذف پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل قدیمی بودن و نداشتن استانداردهای لازم صحبت به میان آورده و نگفته که این دو خودرو چه زمانی از خطوط تولید خارج و همچنین چه محصولاتی جایگزینشان خواهد شد.
پراید و پژو ۴۰۵ روی هم بخش قابل توجهی از تیراژ خودروسازی کشور را به خود اختصاص داده اند و با وجود قدیمی بودن و به دلیل نبود تنوع لازم در بازار، همچنان مشتریان زیادی دارند؛ بنابراین تعریف محصولات جایگزین برای آنها ضرورت دارد. طبعا اگر جای خالی این دو خودرو پس از حذف، پر نشود، هم خودروسازان ضرر خواهند کرد و هم مشتریان. البته در اینکه پراید و پژو ۴۰۵ قدیمی شده و استانداردهای لازم را ندارند، تردیدی نیست؛ اما این را هم نباید فراموش کرد که حذف بدون جایگزین آنها توام با ضرر و خسران برای خودروسازی و بازار خواهد بود.
با توجه به تحریم خودروسازی، شرایط برای تعریف محصولات جایگزین جدید فراهم نیست. از همین رو احتمال می رود ایران خودرو و سایپا در صورت حذف پراید و پژو ۴۰۵، جای خالی آنها را به واسطه افزایش تیراژ محصولات فعلی (آنها که از نظر قیمتی نزدیک به پراید و ۴۰۵ هستند) پر خواهند کرد.
- دستور عرضه سه محصول جدید به ایران خودرو
ایکوپرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران خودرو را مکلف به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان سال جاری کرد. رضا رحمانی در بازدید سرزده از خطوط تولید ایران خودرو و نشست با مدیرعامل و معاونان این شرکت، خواستار توقف تولید یکی از محصولات این شرکت شد. وی در نشست با مدیرعامل این خودروساز بر انجام تعهدات به مشتریان تاکید کرد و گفت: مردم از عملکرد خودروسازان ناراضی هستند، بنابراین باید از همین امروز مسیری جدید را در نظر گرفته و با برنامه زمان بندی نسبت به انجام تعهدات اقدام کنید.
وی درعین حال تصریح کرد: با بازدیدی که از ایران خودرو داشتم نگرانی از بابت انجام تعهدات وجود ندارد و قطعا تا قبل از پایان سال تعهدات معوق به روز خواهد شد. رحمانی تکمیل خودروهای کف پارکینگ، افزایش تیراژ تولید، افزایش عمق ساخت داخل و فروش اموال مازاد را از محورهای اصلی ایران خودرو عنوان کرد و گفت: مبنا بر این است که اموال و املاک غیرتولیدی هرچه سریع تر واگذار شود؛ این سیاستی است که مطلقا برای اجرای آن کوتاه نمی آییم. وی یکی دیگر از محورهای مورد نظر را اصلاح رابطه میان ایران خودرو و قطعه سازان عنوان کرد و گفت: نیاز است که قطعه سازان احساس کنند عضو یک خانواده هستند؛ باید این رابطه طبق اصول و قواعدی تنظیم شود تا دو طرف به راحتی بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حل و فصل کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از استارت آپ ها در صنعت خودرو گفت: باید با استفاده از فکر شرکت های استارت آپ در حوزه های مختلف از جمله تامین مالی تحول ایجاد کرد. وی افزود: در صنعت خودرو پتانسیل ها و ظرفیت هایی وجود دارد که در هیچ جای دیگری نیست.