برای داشتن یک خودروی اسپرت خوب باید حساب بانکی تان را خالی کنید. اینجا فهرستی را داریم که می توانید آنها را داشته باشید، از رانندگی اسپرتشان لذت ببرید و هنوز هم در جیب پولی برای خرید بستنی داشته باشید!
هیچ گاه انتخاب بین خودروهای اسپرت مقرون به صرفه تا این حد لذت بخش نبوده است. هر یک از خودروهای این رده، هیجان خاصی را ارائه می کنند و حتی گاهی به حریم بزرگان هم قدم می گذارند.
در این رده بحث اصلی سر اسب بخار بیشتر است: بیشتر خودروهای این لیست در خط مستقیم عملکرد خیلی خوبی دارند، اما قول می دهیم که به جز خط راست، در انواع دیگر جاده هم لبخند را بر لبان شما جاری خواهند ساخت… .
رتبه دهم: فورد موستانگمنطقی این است که به سراغ گزینه های بعدی این لیست بروید، اما اگر رفتید…دیگر امیدی به شما نیست!
بله. هیچ خودرویی در این بازه قیمتی (و برخی مواقع بازه های بالاتر) نمی تواند آنچه را که موستانگ ارائه می کند به شما بدهد. قوای محرکه اش نوع خاصی از عملکرد با خود به همراه می آورد که خودروهای با سیلندر کمتر هرگز نمی توانند آن را داشته باشند. شاسی این خودرو هم تعادلی فوق العاده دارد. در کل این خودرو ذاتاً بااحساس است… .
رتبه نهم: آئودی TT RSنسل دوم TT RS انگار پاسخی از جانب آئودی به افرادی است که دو دهه تمام درباره TT این گونه نظر می دادند: «TT خودرویی است که تنها ظواهر را حفظ کرده و مواد بی کیفیتی در ساخت خود دارد، اصلاً خودرویی نیست که توسط راننده های خوب و بامهارت رانده شود.»
درواقع TT RS آن شور و هیجان درون موتور را با تعادل در فرمان پذیری و درگیر کردن راننده هماهنگ نمی سازد؛ نداشتن عملکرد و حس یک خودروی اسپرت خوب و ماندن پشت سر رقبا هم ناشی از همین مورد است.
رتبه هشتم: لوتوس الیزه اسپرتالیزه واقعاً خودروی خوبی برای رانندگی خواهد بود، البته اگر شما حس و حالش را داشته باشید. این خودرو یکی از خوش فرمان ترین خودروهای دنیا است؛ فرمان پذیری و شاسی اش عالی هستند. اما الیزه کمی کهنه و گران است. هرچند هنگامی که در اوج رانندگی با آن باشید، معایبش را از یاد خواهید برد.
الیزه خودروی مهم و خوبی است و حتی از برخی هم رده هایش اسپرت تر هم هست.
رتبه هفتم: ب ام و Z۴ M۴۰iدر یک تست گروهی که این اواخر انجام شد، BMW Z۴ M۴۰i توانست بر پورشه ۷۱۸ باکستر T غلبه کند. با این همه، این خودرو به اندازه باکستر خوش برخورد و مشتاق نبود، تنها موتور ۶ سیلندر قدرتمند و پاسخگویی مناسب در کنار سرعتش در خط مستقیم باعث جلب نظر تست کننده های ما شد. همچنین نوعی حس مبارزه طلبی در کاراکتر سنگین وزن Z۴ وجود داشت.
بااین وجود تلاش های بهتر ۷۱۸ باعث ایجاد یک خودروی اسپرت مقرون به صرفه جذاب تر می شود. درحالی که در ب ام و هم چیزهای هیجان انگیز بسیاری وجود دارد، هنوز به اندازه خودروهای سبک تر و کوچک تر این رده دقیق نیست.
رتبه ششم: تویوتا GT۸۶ / سوبارو BRZسازش بین تویوتا و سوبارو موردی لازم و حیاتی بود. خودروی تولیدی شان کاراکتری بینا، شنوا و جذاب دارد تا به شما یادآوری کند که در حال رانندگی یک خودروی اسپرت کوچک و دوست داشتنی هستید.
از همه مهم تر این که این خودروها مقرون به صرفه اند و نسبت به مزدا MX-۵ سبک وزن تر، لذت بیشتری در رانندگی دارند.
رتبه پنجم: مزدا MX-۵هیچ مکان یا نکته ای وجود ندارد که این مزدا در آن از نسل پیشینش بهتر نباشد. این خودرو کوتاه تر، کوچک تر و جادارتر شده است. ظاهرش نیز، هم جذاب تر و هم متمایزتر شده است.
در سال ۲۰۱۸ مزدا مهم ترین رودسترش را مورد فیس لیفت قرار داد، مهم ترین تغییر ایجاد شده هم ۲۳ اسب بخار اضافه برای موتور ۲ لیتری اش بود. با همه تغییرات، این خودرو هنوز همان خودروی پرشور پیشین است. کاراکترش دست کاری نشده است و واقعاً ارزش خرید بالایی دارد.
رتبه چهارم: تویوتا سوپرا GRبه نظر شما آیا سوپرا مهم ترین خودرویی بود که مردم در ۲۰۱۹ منتظرش بودند؟ باید بگوییم تقریباً بله. پس از دو دهه غیبت بالاخره سوپرا بازگشته است؛ اما باوجود اشتراکی بی چون وچرا در برخی موارد با همزادش یعنی Z۴ از شرکت ب ام و، ظاهراً دیگر مثل گذشته نیست. زیر ظاهر جذاب این خودرو، موتور، پلت فرم، جعبه دنده، دیفرانسیل لغزشی، وسایل برقی و کلی لوازم دیگر همه و همه ریشه ای باواریایی دارند.
اما وقتی حرف از رانندگی باشد، سوپرا موفق می شود که همزاد خود را شکست دهد. فنربندی و تنظیم دیفرانسیل در سوپرا منحصربه فردند؛ تا جایی که سوپرا رقیب اصلی خود را ۷۱۸ کیمن می داند نه ب ام و Z۴.
در کل سوپرا یک خودروی اسپرت عالی است. شاید نتواند تا با ظرافت فرمان پذیری و تعادل پورشه رقابت کند ولی خیلی از آن دور نیست. راندمان این خودرو انعطاف پذیر است، موتورش روان کار می کند و کاراکتر خوبی هم دارد. زندگی کردن با این خودرو خیلی راحت است.
رتبه سوم: پورشه ۷۱۸ کیمنحتی با وجود چهار سیلندر کوچک توربواش، این خودرو تقریباً کامل ترین خودروی اسپرت کوپه موجود برای خرید است و به اندازه کافی استعداد دارد تا بر سختی های راه غلبه کند.
با وجود احترام تمام، پورشه متهم به برخورد نامناسب با این خودرو است. موتور ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تخت توربویی که در ۲۰۱۶ در این خودرو جای گذاری کرد انتقادهای زیادی را به خاطر بی صدا بودن به خود جذب کرد. این خودرو همچنین آن جذبه موتور ۶ سیلندر نسل پیشین را ندارد. بعدها پورشه موتور ۲ لیتری WLTP منطبق با انتشار بهینه گاز را وارد بازی کرد و باکستر و کیمن T را بازگرداند که به دلیل عدم پاسخگویی، اوضاع بحث برانگیز موجود را بدتر کرد.
با گذر از همه اینها و با وجود موتوری نه چندان جذاب و تا حدی هم نالایق، این خودرو جایگاه خود را در بین سه خودروی برتر این لیست حفظ می کند. کاربردی، خوش استایل، فرمان پذیر، مستعد در رانندگی و بسیار سریع (با وجود موتوری ۴ سیلندر)، این ها هنوز بخشی از خوبی های این خودرو هستند. این خودرو به همان جایی رسیده است که می گوییم: «در نسل خود نظیر ندارد.»
رتبه دوم: ب ام و M۲ Competitionدر بریتانیا نسخه competition تنها نسخه موجود برای خریداری است؛ و البته اصلاً هم اتفاق بدی نیست. موتور توربوشارژ ۶ سیلندر مدل پیشین با یک توئین توربوی ۶ سیلندر از مدل های M۳ و M۴ جایگزین شده است. با حضور بهبودهایی به جا و مناسب در شاسی و فنربندی، این خودرو حالا دقیق تر و قابل کنترل تر از قبل شده است. پاسخ گویی موتور مناسب است و فرمان پذیری که کمی حس سنگین بودن دارد، به شما این اجازه را می دهند که خودرو را با اطمینان کامل وارد یک پیچ کنید.
ب ام و M۲ کامپتیشن جدید بسیار بسیار خوب است. در حقیقت، به نظر ما این خودرو یکی از بهترین خودروهای ب ام و است که بر راننده تمرکز دارد. مطمئن باشید از این خودرو ناامید نمی شوید.
رتبه نخست: رنو آلپاین تمام اجزای مهم تجربه رانندگی این خودرو (از گشتاور توربوشارژ گرفته تا ظرافت و حس بی نظیر فرمان پذیری) به دو واژه خلاصه می شوند: تفریح و لذت. این خودرو طوری جاده ها و سفرها را برای شما خاطره انگیز می کند که رقبا هرگز حتی فکرش را هم نمی کنند. فرمان پذیری اش هم دائم شما را به کنجکاوی بیشتر درباره راندمان خودرو جذب می کند.
اگر خودرو را از لحاظ مکانیکی وارسی کنید، خواهید یافت هیچ چیز خاصی در آن نیست که بتوان آن را یک نبوغ اعلا نامید. ولی اگر همه اجزا را کنار هم بگذارید، هیچ نتیجه ای جز این حاصل نمی شود که آلپاین A۱۱۰ خودروای فوق العاده است.
کمتر پیش می آید که خودرویی تا این حد جان نثار راننده خود باشد و راننده را خوب در خود درگیر کند و بر او اثر بگذارد. با در نظر داشتن این مورد که این خودرو جزو خودروهای اسپرت مقرون به صرفه است، پیش از آن آخرین خودرویی که خیلی مورد توجه ما واقع شد تویوتا GT۸۶ در سال ۲۰۱۲ بود که توانست ۵ ستاره را بی هیچ چون وچرایی از ما بگیرد.
آلپاین A۱۱۰ سریع تر، چابک تر، دلرباتر و درنهایت و به ویژه سرگرم کننده تر است و حقیقتاً، لایق و سزاوار تحسین همگان… .
منبع: AUTOCAR