در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T۵۰

  1. چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸ ساعت ۱۶:۰۳ (۴ سال،۷ ماه قبل)
در محضر بزرگان: صحبت‌های گوردون موری درباره خودروی جدید T50
به گزارش فرانگر

۳۰ سال پیش، خودروی سه سرنشینه V۱۲ گوردون موری یعنی F۱ یک رؤیا بود. حال V۱۲ جدید موری که آن هم دارای ظرفیت سه سرنشین است، قول می دهد که از F۱ هم بهتر باشد… .

گوردون موری کیست؟یک طراح، یک نابغه… . موری یک مهندس مکانیک کارکشته است که بر روی F۱ مک لارن کار می کرده است و تا حدودی به عنوان پدر این خودرو شناخته می شود. وی ابتدا برای برابهام کار می کرد تا اینکه بالاخره به مک لارن پیوست. کار بر روی پروژه F۱ بود که هوش موری در حل مسائل را برای جهان آشکار کرد. وی بعدتر در ۲۰۰۷ «گوردون موری دیزاین» را تأسیس کرد. خودروی جدید وی که ظاهراً T۵۰ نام دارد، نخستین خودروی «گوردون موری اتوموتیو» است.

T۵۰تاریخ در حال تکرار است، آن هم به بهترین شکل ممکنش… . گوردون موری پس از کار بر روی خودروی جادویی و بی نظیر F۱ و خودروهای فوق العاده فرمول ۱، در حال کار بر روی یک خودرو با سنت خودش است، یعنی وزن پایین و لذت رانندگی بالا! با ساختار و اسکلت فیبر کربنی و آزاد بودن از هرگونه توربویی، به علاوهٔ یک موتور V۱۲ و گنجایش سه سرنشین، موری قصد دارد تا خودرویی را بسازد که پس از آخرین افسانه ای که روی آن کار کرد، بهترین و بی نقص ترین تجربه رانندگی را ارائه دهد.

در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

موری می گوید:

در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

برای من این مسئله اذیت کننده است که چرا کسی از زمان F۱، یک F۱ دیگر نساخته است؟ می دانم که ادعای بزرگی است ولی هیچ کس (از زمان F۱) تاکنون یک خودروی خالص، سبک وزن و با تمرکز بر راننده نساخته است. T۵۰ از هر لحاظ بهتر خواهد بود.

اگر به یاد داشته باشید، F۱ ترکیبی از استعداد موری در مهندسی و فضاسازی، تجربه مک لارن در ساخت کامپوزیت و موتور تنفس طبیعی V۱۲ ب ام و بود. سه نفر را درون خود می پذیرفت و فضایی هم برای بار داشت؛ به این موارد تهویه هوا را هم بیافزایید. آن خودرو با وجود سرعت سرسام آورش مانند یک گرن تورر عمل می کرد. F۱ به عنوان یک خودروی تمام مسابقه ای ساخته نشده بود ولی توانست در مسابقات ۲۴ لمانز پیروز شود.

در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

حال آینده فرا رسیده است. خودروی جدید موری، T۵۰، در خیلی چیزها با F۱ مشترک است. ساختار فیبر کربنی که دارای گنجایش سه سرنشین است. مانند تمام اجزا در T۵۰، شاسی نیز سفارشی و کاملاً برای خودرو بهینه شده است. راه رسیدن به هدف موری، وزن ۹۸۰ کیلوگرمی این خودرو است.

شاید بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است در حالی یک مک لارن ۶۰۰LT نزدیک به ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد؟! موری در این رابطه می گوید: «بیشتر خودروها از تصمیمات مشاوران شرکت و حمل اجزای اضافه رنج می برند. شما نمی توانید خودرویی با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم داشته باشید مگر اینکه دوروبر خود را از عوامل مزاحم خلوت کنید. در T۵۰ حتی یک قطعه اضافه هم نیست».

T۵۰ نه توربوشارژ است و نه هیبریدی. این خودرو قادر است تا دور موتور خود را تا مقدار اعجاب انگیز ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه برساند! این خودرو دارای یک مولد ۴۸ ولتی است که به فن ۴۰۰ میلی متری T۵۰ نیرو می بخشد (این قطعه اشاره ای به آئرودینامیک خودروی برابهام BT۴۶B دارد). همچنین از یک موتور V۱۲ کاسورث استفاده می کند (همان تأمین کننده موتور V۱۲ بزرگ تر والکری آستون مارتین).

در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

موری می گوید:

T۵۰ سبک وزن ترین V۱۲ دنیا خواهد بود که تاکنون ساخته شده است -۶۰ کیلوگرم از موتور F۱ ب ام و سبک تر است- و همین طور دارای بیشترین میزان دور موتور!

تمام T۵۰ ها در ۲۰۲۲ ساخته خواهند شد. موری می افزاید:

با توجه به هزینه ها، احتمالاً این خودرو آخرین سوپرخودروی عالی آنالوگ خواهد بود. من تمام سوپرخودروهای جدید را رانده ام، آن ها عالی هستند ولی هیچ یکشان شما را درگیر شکل و نحوه رانندگی شان نمی کنند. به F۱ بازگردید، متعجب خواهید شد؛ T۵۰ نیز همان کار را خواهد کرد.

فن خنک ساز درجه یک!T۵۰ که خودرویی موتور عقب است، از یک فن در پشت محل قرارگیری موتور خود سود می برد که یک وظیفه اصلی و یک وظیفه فرعی دارد: وظیفه فرعی آن است که گرمای موتور را بیرون بکشاند و وظیفه اصلی اش، مدیریت کردن آئرودینامیک پیچیده خودرو است!

در محضر بزرگان: صحبت های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

موری در این رابطه می گوید:

فن به طور مداوم فعال است و با یک سری زبانه و فلپ در زیر خودرو ارتباط دارد. بدنه بالایی به جز کنار زدن و شکستن هوا کار دیگری در حوزه آئرودینامیک نمی کند ولی این فن به ما امکان کنترل کشش خودرو، نیروی عمودی و مرکز فشار را می دهد. ما می توانیم هر سه فاکتور مذکور را با توجه به شرایط در لحظه ای تغییر بدهیم.

بله…جعبه دنده دستی

گوردون موری می گوید:

من از خود پرسیدم که باید از چه جعبه دنده ای استفاده کنم؟ یک دستی عادی یا ترتیبی، شاید یک… . اما در ۱۵ ماه اخیر با مالکان بحث و گفتگوی بسیار داشتم تا جعبه دنده ای دستی (مشابه F۱) را در این خودرو به کار گیرم؛ توسط سرمایه گذاران تحت فشار بودم تا ۳۰۰ خودرو را با قیمت ۸۰۰ هزار پوند بسازم (هر T۵۰ قیمتی بالغ بر ۲.۳ میلیون پوند دارد!) ولی برای انتخاب درست می خواستم تا هر دارنده آینده این خودرو و اینکه از خودروشان چه می خواهند را بشناسم؛ همان طور که در پروژه F۱ برایم میسر بود.

کمک و دستیار شما

موری در این مورد می گوید:

ما در حال توسعه یک فرمان جدید با دستیار هستیم. من به شخصه نشده که خودرویی الکتریکی را برانم و از فرمان پذیری اش خوشم بیاید! خودم مالک یک دستگاه آلپاین A۱۱۰ هستم و این خودرو در این مورد عالی است. مک لارن هنوز از سیستم های هیدرولیکی (برای فرمان) استفاده می کند و واقعاً هم خوب هستند اما به خوبی فرمان های دستی و عادی نیستند. با توجه به این که متوجه شده ام مردم به دستیار رانندگی نیازمندند، پس تصمیم به توسعه فرمانی همراه با دستیار گرفتم که بتواند حس مشابهی نظیر آنچه در F۱ بود را به شما القا کند.

خریداران چه کسانی هستند؟

موری می افزاید:

گروه نخست افرادی هستند که هم اکنون مالک F۱ هستند. سپس ما خودروی خود را به افراد جوانتری خواهیم داد که F۱ پوستر اتاق خوابشان بود. این فرصت خوبی است تا چیزی شبیه F۱ را داشته باشند، درحالی که هر F۱ هم اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون پوند قیمت دارد! گروه سوم افراد هم سن و سال خودم هستند که تشنه راندن یک خودروی آنالوگ دیگرند که در رانندگی سهیم و درگیرشان کند!

مشخصات «T۵۰»:

  • موتور: ۳.۹ لیتری V۱۲ کاسورث، دیفرانسیل عقب
  • توان خروجی: ۶۴۰ اسب بخار / ۴۵۰ نیوتن متر
  • جعبه دنده: ۶ سرعته دستی
  • شاسی: مونوکوک فیبرکربن
  • قیمت: نزدیک به ۲.۳ میلیون پوند (بدون احتساب مالیات)
  • زمان عرضه: ۲۰۲۲

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/gordan-murray/t۵۰/




همرسانی نوشتار: