شصت سال از زمانی که اولین مینی با نام موریس مینی ماینر توسط شرکت بریتانیایی BMC معرفی شد می گذرد. این کوچولوی دوست داشتنی در تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۵۹ معرفی شد و طی سال های بعد به یکی از نمادهای بریتانیا مبدل گشت. مینی در اولین دههٔ عمرش با برندهای موریس و آستین به بازار عرضه شد. اولین نمونه های این خودرو به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۸۵۰ سی سی مجهز شده بودند که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت داشت. هرچند ممکن است این قدرت امروزه خیلی کم به نظر برسد اما شش دهه پیش برای خودرویی به اندازهٔ مینی قدرت بسیار زیادی محسوب می شد.
خریداران به سرعت عاشق مینی شدند و به همین دلیل در سال ۱۹۶۰ سازندهٔ بریتانیایی نسخهٔ ون و مدت کوتاهی بعد استیشن آن را معرفی کرد که به ترتیب با نام موریس مینی تراولر و آستین سون کانتری من به بازار عرضه شدند. در سال ۱۹۶۱ نیز مینی پیکاپ معرفی شد و به دنبال آن اولین مینی کوپر به بازار آمد که توسط سازنده و مهندس مشهور خودروهای اسپرت یعنی «جان کوپر» توسعه پیدا کرده بود. مینی کوپر اولیه تنها در هزار دستگاه تولید شد و زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ بزرگ تر ۱ لیتری با ۵۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود.
خریداران نشان دادند که مشتاق قدرت بیشتر هستند و به همین دلیل بعداً کوپر S با پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری و ۷۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. در سال ۱۹۶۳ کوپر S به مسابقات رالی وارد شد و در رالی مونت کارلو به پیروزی های بسیاری دست یافت. این کوچولوی بریتانیایی در سال های ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ پیروز شد که شاهکاری باورنکردنی بود زیرا مینی این پیروزی ها را در یکی از سخت ترین رالی های دنیا و در برابر رقبای بسیار قدرتمندی کسب کرد.
در سال ۱۹۹۴ برند مینی توسط گروه ب ام و خریداری شد اما این مالک آلمانی همان مینی کلاسیک که همهٔ ما می شناختیم و عاشق آن بودیم را با پیشرفت هایی جزئی مثل نصب ایربگ تا سال ۲۰۰۰ روی خط تولید حفظ کرد. البته باواریایی ها پیش ازاین روی ساخت جانشین مینی کار می کردند و در سال ۲۰۰۱ نسل کاملاً جدید آن را به بازار عرضه کردند که با وجود برخورداری از استایل کاملاً جدید، توانست همچنان شکل و جذابیت اصلی مینی را حفظ کند. حالا نیز مینی به مناسبت شصت سالگی خود نسخهٔ ویژه ای از کوپر را با ویژگی های منحصربه فردی مثل نشان های شصت سالگی روی بدنه و داخل معرفی کرده است.