آئودی به تازگی نسل جدید مدل RS۶ را معرفی کرده است. این خودرو که پرچم دار خانوادهٔ A۶ محسوب می شود، مثل نسل قبل فقط به صورت استیشن معرفی شده و هرچند شایعاتی به احتمال بازگشت نسخهٔ سدان آن اشاره داشته اند اما فعلاً خبری از آن نیست. RS۶ از لحاظ کلاس دقیقاً در برابر مرسدس E۶۳ AMG و ب ام و M۵ قرار می گیرد و می تواند آن ها را به چالش بکشد اما چون به صورت استیشن تولید می شود شاید نتوان آن را رقیب مستقیمی برای این دو سوپر سدان آلمانی دانست.
البته E۶۳ علاوه بر سدان به صورت استیشن هم تولید می شود و اصلی ترین رقیب RS۶ به حساب می آید اما در M۵ خبری از نسخهٔ استیشن نیست و کسانی که خواهان یک سری ۵ استیشن عملکرد بالا هستند باید سراغ آلپینا B۵ تورینگ بروند. بااین حال هرچند RS۶ از لحاظ نوع بدنه با این دو سدان اسپرت همسان نیست اما از لحاظ اندازه، قدرت، عملکرد و… کاملاً با E۶۳ و M۵ برابری می کند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب نسل جدید سوپر استیشن آئودی را با رقبای سدان خود مقایسه کنیم.
استایل بیرونی
هر سهٔ این خودروها از ظاهری کاملاً تهاجمی و اسپرت برخوردارند تا از اعضای معمولی و ضعیف تر خانوادهٔ خود متمایز شوند. دراین بین اما استایل RS۶ با ورودی های هوای بسیار بزرگ جلو، جلوپنجرهٔ مشکی رنگ و رینگ های منحصربه فرد، تهاجمی تر از دو رقیب خود به نظر می رسد. نکتهٔ جالب در مورد RS۶ اینکه چراغ های جلو آن با دیگر مدل های خانوادهٔ A۶ متفاوت است. این ویژگی جالب و البته کمی عجیب به نظر می رسد زیرا همواره نسخه های عملکرد بالای خودروها بر اساس نسخه های معمولی ساخته می شوند و در قسمت های اصلی مثل چراغ ها تفاوتی باهم ندارند. درهرحال طراحان آئودی در ایجاد استایلی وحشی و تهاجمی در RS۶ موفق بوده اند و از این لحاظ شاید بتوان آن را کمی جذاب تر از دو رقیب دیگر خصوصاً E۶۳ دانست.
کابین
کابین این خودروها تا حد زیادی با نسخه های معمولی یکسان است اما با تغییراتی جزئی مثل تریم فیبر کربنی و غربیلک فرمان D شکل سعی شده در داخل آن ها فضای اسپرت و متمایز ایجاد گردد. بااین حال کابین RS۶ که مثل دیگر نسخه ها از سه نمایشگر لمسی برای صفحه آمپر دیجیتالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل سیستم تهویه برخوردار است، کمی مدرن تر از دو رقیب دیگر به نظر می رسد. علاوه بر این، با توجه به اینکه RS۶ خودرویی استیشن است، صندوق بار بزرگ تری دارد و با ۵۶۵ لیتر حجم، فضای بار کمی بیشتری را نسبت به مرسدس با ۵۴۰ لیتر و ب ام و با ۵۳۰ لیتر در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
زیر کاپوت
هر سهٔ این خودروهای اسپرت پیشرانه های V۸ توئین توربوی بسیار قدرتمندی را زیر کاپوت خود پنهان کرده اند. آئودی و مرسدس هردو از موتورهای ۴ لیتری استفاده می کنند اما موتور ب ام و ۴.۴ لیتر حجم دارد. پیشرانهٔ E۶۳ در نسخهٔ معمولی ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند اما کسانی که خواهان نیروی بیشتری هستند می توانند مدل S را انتخاب کنند که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل راننده می دهد. پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری توئین توربوی M۵ نیز در نسخهٔ معمولی ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند اما نسخهٔ کامپتیشن آن هم قابل انتخاب است که قدرت را به ۶۲۵ اسب بخار افزایش می دهد اما گشتاور تغییری نمی کند.
آئودی برای اینکه بتواند کاملاً دو رقیب هم وطن خود را به چالش بکشد، زیر کاپوت RS۶ جدید پیشرانه ای با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار داده است. البته این خودرو فعلاً نسخهٔ قوی تری ندارد اما در آینده نسخهٔ پرفورمنس آن با قدرت بیشتر ارائه خواهد شد؛ بنابراین هر سه خودرو از لحاظ قدرت بسیار به هم نزدیک هستند که این موضوع رقابت میان آن ها را جذاب تر می کند. E۶۳ و M۵ هردو به صورت استاندارد به ترتیب به سامانه های چهارچرخ محرک ۴Matic و XDrive مجهز هستند ولی در هردوی آن ها حالتی تعبیه شده که تمام نیرو را به چرخ های عقب انتقال می دهد. در RS۶ اما چنین قابلیتی وجود ندارد و سامانهٔ کواترو به صورت دائمی نیرو را به هر چهارچرخ منتقل می کند.
عملکرد
این خودروها به لطف قدرت عظیم پیشرانه های خود عملکردی نزدیک به سوپراسپرت ها را ارائه می کنند. دراین بین، E۶۳ و M۵ شتاب یکسان و کمی بهتری نسبت به RS۶ دارند به گونه ای که هردو ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد اما سوپر استیشن آئودی برای انجام این کار به دودهم ثانیه زمان بیشتر یعنی ۳.۶ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت هر سه خودرو اما در حالت عادی به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما برای هر سهٔ آن ها پکیج هایی قابل سفارش است که سقف سرعت را افزایش می دهد. در مرسدس با سفارش پکیج رانندهٔ AMG حداکثر سرعت به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می کند، در ب ام و می توان با سفارش پکیج M سقف سرعت را به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش داد و در آئودی هم پکیج سفارشی داینامیک پلاس حداکثر سرعت را به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رساند.
در پایان نظر شما دربارهٔ این سه خودروی خانوادگی قدرتمند آلمانی چیست؟ سدان چموش باواریایی ها را ترجیح می دهید یا هیولای وحشی اشتوتگارتی ها را انتخاب می کنید و یا بیشتر به استیشن سرکش اینگولشتاتی ها علاقه دارید؟
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS6 | مرسدس E63 S AMG | ب ام و M5 | |
پیشرانه | 4 لیتری V8 توئین توربو | 4 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 600 اسب بخار | 612 اسب بخار | 600 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 850 نیوتن متر | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ یا عقب | چهارچرخ یا عقب |
شتاب صفرتاصد | 3.6 ثانیه | 3.4 ثانیه | 3.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر/ساعت | 300 کیلومتر/ساعت | 305 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,954 میلی متر | 4,923 میلی متر | 4,966 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,928 میلی متر | 2,939 میلی متر | 2,982 میلی متر |
حجم صندوق بار | 565 لیتر | 540 لیتر | 530 لیتر |