تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

  1. جمعه ۱ شهریور ۹۸ ساعت ۱۸:۰۴ (۴ سال،۱۱ ماه قبل)
تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان
به گزارش فرانگر

بالچه عقب این خودرو بسیار ویژه است ولی تنها نکته خاص در این خودرو نیست، پیشرانه توئین سوپر شارژر V۸ هم حرف هایی برای گفتن دارد…

موشک خیابان روزنوو TSR-S یکی از خاص ترین هایپرخودروهای حال حاضر جهان است که نوعی جدید از بالچه عقب (اسپویلر) را معرفی کرده است. با داشتن تمام صنعت خودروسازی دانمارک، زنوو تنها خودروساز وطنی این کشور است.

کمپانی زنوو (Zenvo) از ۲۰۰۹ مشغول به فعالیت در حوزه تولید ابرخودروهای دانمارکی است. سال ها پیش برنامه مشهور تاپ گیر یکی از محصولات زنوو را مورد بررسی قرار داد که در نهایت باعث آتش سوزی آن خودرو شد. حال زنوو با دستی پر و با درس گرفتن از گذشته به میدان نبرد بازگشته است. با طراحی بیرونی شبیه به سایر خودروهای این شرکت، TSR-S معرفی شده است. ما هم آن را در پیست چالش برانگیز و زیبای Spa راندیم.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

زنوو امیدوار است تا بتواند تولیدش را افزایش دهد. مؤسس این شرکت، تروئل والرتسن (Vollertsen) می گوید که امیدوار است بتواند در سال ۵ عدد TSR-S بسازد؛ حقیقتاً خیز بزرگی برای این شرکت به حساب می آید. به هرحال تولیدات بزرگانی چون پاگانی همچنان انبوه تر است.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

TSR-S بر پایه مدل TS۱-GT که ۲۰۱۷ معرفی شده بود ساخته شده است. پایگاه این خودرو یک V۸ با قلبی به گنجایش ۵.۸ لیتر است که به دو سوپر شارژر مجهز شده و طبق ادعای زنوو می تواند ۱۱۱۷ اسب بخار قدرت را تولید کند. این قدرت با همراهی یک جعبه دنده ۷ سرعته ترتیبی با دنده های مسابقه ای به چرخ های عقب منتقل می شود. به جز این موارد باقی این خودرو مخصوص جاده است. S دوم در نام این خودرو هم اشاره به همین موضوع دارد (Street Legal). متأسفانه سواری من تنها به پیست محدود بود.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

TSR-S از بیشتر رقبایش سنگین تر است که بیشتر این وزن به موجب هسته فلزی موجود در ساختار بدنهٔ فیبرکربنی اش به وجود آمده. باوجود اینها زنوو مدعی شده که صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها ۲.۸ ثانیه به طول خواهد کشید و برای رسیدن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم بیشتر از ۶.۸ ثانیه زمان لازم نیست، رقمی مشابه سنا!

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

این خودرو به نوعی یک غول رقصان است، بالچه عقب این خودرو قطعه ای است متحرک اما شکل حرکتش با بقیه انواعش متفاوت است، به این صورت که با داشتن لولایی در مرکز و کشیده شدنش در سرتاسر محور عقب، به اثرگذاری آئرودینامیکی می پردازد که این مورد به وسیله خم شدن بالچه در جهت پیچش خودرو (البته با توجه به شرایط مقدار خم شدن متفاوت است) انجام می شود، همچنین مرکز خود را هنگام چرخش بالا می آورد تا به طرز مؤثری مانند یک آنتی رول بار عمل کند.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

حال درون هندوانه رسیده است یا نه؟!کمی گیج است ولی خیلی سریع حرکت می کند. به خاطر یک مشکل در خودرویی که سوارش بودیم، تجربه ما از رویداد در حال برگزاری زنوو، از دو خودرو حاصل شد. اولی یک نسخه پروتوتایپ (نمونه اولیه) با یک رول کیج بزرگ و داشبوردی از آهن مزین شده به چند قید بود، دومی هم یک محصول نهایی به رنگ آبی با تجهیزات اصلی و جاده ای بود که با تعدادی محدود اما کافی از دور در پیست Spa به ما داده شد. به جز تنظیمات فنربندی مشترک و تایرهای میشلین پایلوت اسپورت Cup۲، این دو خودرو به طرز قابل توجهی در پیست متفاوت بودند!

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

پروتوتایپ با تشکر از رول کیج بزرگش از ظرافت کمتری برخوردار بود؛ برای تکمیل این وضعیت خبری از تهویه هم در آن نبود. گویا برای ورود صدا هم عایق بندی شده بود، چون توانست علی رغم حضور یک خودروی LMP۲ در رویداد، محدودیت صدا در پیست را بشکند (موردی که باعث شد کوئنیگ زگ نتواند ثبت رکورد سرعت با خودروی one:۱ را در این پیست کامل کند)!

دقت کافی در خودرو تنها با تغییراتی کوچک در V۸ قدرتمند خودرو (که بر پایه یک واحد GMLS بنا شده است) حاصل شده که از یک میل لنگ تازه شکل گرفته و پیستون های فورج کاری شده استفاده می کند. عملکرد همانند اعداد اعلامی زنوو قدرتمند است. TSR-S می تواند فشار نیروی G زیادی (البته کمی هم آزاردهنده) را تولید کند. این مهم وقتی اتفاق می افتد که نرخ شتاب، رفته رفته تا رسیدن به دور موتور ۷۷۰۰ rpm افزایش می یابد (خودرو در این دور موتور محدود شده است).

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

ترمزهای کربن سرامیکی هم خوب هستند، طوری که حتی شجاعانه ترین و ریسک دارترین ترمز گرفتن هایم نیز به مانند کاهش سرعتی عادی بودند. دنده ها هم به طور لحظه ای و خیلی خشن عوض می شدند. در این بین فرمان پذیری به خاطر ارتباط محدود با سطح جاده کمتر به دل می نشست تا جایی که باعث کم فرمانی سر پیچ های کم سرعت می شد. این اتفاق به دلیل اشتیاق خودرو برای سریع رفتن سر پیچ ها است که انگار دارد خود را حل می دهد. جالب اینجا است که اثری از این حس که بالچه عقب دارد کاری می کند نبود!

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

به هرحال مدل آبی رنگ که محصول نهایی به شمار می رفت خیلی احساس بهتری را نسبت به پروتوتایپ خود به ما داد. کمی صحبت کوتاه با والرتسن برایم خیلی مفید بود، او گفت که بالچه عقب تنها موقعی که خودرو به کمکش نیاز داشته باشد دست به کار می شود، آن هم با تبدیل ۳۰ درصد نیروی عمودی آئرودینامیکی به نیرویی در جهتی خاص که تلاش می کند تا وزن بارگذاری شده در عقب خودرو را کم اثرتر کند و اسکلت بدنه را هم تحت تأثیر قرار دهد.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

این خودرو در محدوده های نزدیک به حداکثر توانش رانندگی آسان تر و دوستانه تری داشت که به وسیله فرمان پذیری با دقت بالا و بالچه عقب میسر می شد.اعتماد من به این خودرو باعث شد تا بیشتر سرعت بگیرم، تا جایی که با مقداری بیش فرمانی به خودرو شتاب می دادم، چیزی که به وسیله پیچ های تند و تیز Spa خیلی راحت تر رنگ واقعیت به خود می گرفت. کم کم سعی کردم خود را متقاعد کنم که باید به رانندگی خود با TSR-S خاتمه دهم. در ترمزگیری در سطوح لغزنده، خودرو تنها یک ترمز عادی نمی گیرد، بلکه بالچه عقب و سیستم کنترل پایداری خودرو هم به کمکش می آیند تا این موشک به راحتی آرام بگیرد؛ این مورد باعث شد تا از TSR-S کمتر بترسم. هم چنین خیلی طول نکشید که گرمای تایرهای عقب به حدی رسید که باعث از دست رفتن چسبندگی شد!

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

در پیست، TSR-S عملکردی مانند یک سوپراستار را به نمایش گذاشت اما هنوز هم سؤالی بی پاسخ باقی می ماند: عملکرد خودرو در جاده چگونه است؟؟

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

موتور خودرو در سرعت های پایین کاملاً تحت فرمان شما است ولی شک دارم که جعبه دنده دیوانه و عصبی به کاررفته در این خودرو، خیلی در دنیای واقعی کاربردی باشد. در نیمه پر لیوان، تودوزی و تزئینات درونی خودرو خوب هستند. در کل نمای داخلی TSR-S خیلی بهتر از نمونه اولیه مضحکش است. در کنار آن، زنوو بجای استفاده از پدال تعویض دنده مدل های دیگر، تعویض کننده خود را ساخته است. باید افزود این خودرو به طرزی عجیب پر سروصدا است.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

ارزش خریدن را دارد؟زنوو برای افزایش فروش، تلاش های بسیاری کرده است که هیچ یک به درد بخور نبوده اند (منظور نمونه های اولیه است). همچنین TSR-S از تمام مدل های پیشین این شرکت هم قابل اتکاتر و هم متقاعدکننده تر است ولی قیمت نجومی اش آن را هم ردهٔ رقبایی بسیار بزرگ می کند.اگر شما یک میلیاردر هستید که نتوانستید در لیست خریداران سنا، والکری یا SF۹۰ جای شوید بنابراین این خودرو یک انتخاب عالی برای شما است؛ اگر هم احیاناً دارای کلکسیون خودرو هستید، این خودرو به عنوان موشکی خیابان رو احساسی متفاوت را به شما ارائه خواهد کرد.

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

دشمن و رقیب؟!خودروهایی نظیر سنا از مک لارن و والکری از آستون مارتین رقبای بی نقص و سرسخت زنوو هستند ولی باز هم بعید است زنوو با این خودرو هم بتواند در برابرشان حرفی جدی را برای گفتن داشته باشد…

تجربه رانندگی با زنوو TSR-S: غول رقصان

مشخصات فنی «زنوو TSR-S»:

کجا آن را راندیم: پیست Spa-Francorchamps، بلژیکموتور: ۵.۸ لیتری V۸، جعبه دنده ۷ سرعته ترتیبیقدرت: ۱۱۱۷ اسب بخار در ۷۷۰۰ rpmگشتاور: اعلام نشده استوزن خالص: ۱۴۷۵ Kgشتاب اولیه و حداکثر سرعت: ۲.۸ ثانیه، ۳۲۳ کیلومتر بر ساعتمصرف و انتشار گاز: داده های رسمی وجود نداردقیمت و فروش: ۱.۴ میلیون یورو (به علاوه مالیات محلی)، هم اکنون در دسترس برای خرید

منبع: Autocarمترجم: علی صفرپور




همرسانی نوشتار: