مطالعه ی جدید انجام شده توسط شاخص رضایت مصرف کنندگان آمریکایی ACSI نشان می دهد مشتریان نسبت به گذشته کمتر از خودروهای خود راضی هستند.
با توجه به داده های به دست آمده می توان گفت شاخص رضایت مصرف کنندگان ۳.۷ درصد افت داشته و به ۷۹ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز رسیده است. این افت رضایت تقریباً در اکثر برندها رخ داده زیرا از ۲۷ برند مورد بررسی ۲۱ برند با کاهش میزان رضایت مشتریان دست وپنجه نرم کرده اند. همچنین مصرف کنندگان می گوید کیفیت و ارزش برندها نیز بدتر شده است.
خب بیایید نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم. مصرف کنندگان بیشترین رضایت را از محصولات لکسس داشته اند زیرا این برند ژاپنی امتیاز ۸۴ را به دست آورده است. مرسدس هم با امتیاز ۸۳ دومین برند با بیشترین رضایت مشتری بوده است. رتبه ی سوم به صورت مشترک بین هفت برند تقسیم شده و آئودی، ب ام و، هوندا، اینفینیتی، لینکلن، سوبارو و ولوو همگی ۸۲ امتیاز کسب کرده اند.
اما سری هم به آخر جدول بزنیم که محصولات فیات-کرایسلر بازنده ی بزرگ لقب گرفته و دو برند متعلق به این گروه خودروسازی در کف جدول جا خوش کرده اند. داج ۷۴ امتیاز داشته و کرایسلر هم با ۷۱ امتیاز قعرنشین این جدول است.
اگرچه شاخص رضایت اکثر برندها افت داشته اما برخی استثناهای قابل توجه هم وجود دارد. برای مثال اینفینیتی بیشترین بهبود را نشان می دهد چراکه امتیاز این برند از ۷۸ به ۸۲ رسیده است. این برند لاکچری یکی از سه برندی است که عملکرد مثبتی را ثبت کرده است. شورولت و مرسدس نیز وضعیت مشابهی با اینفینیتی دارند.
نیسان و فولکس واگن بیشترین میزان افت رضایت مصرف کنندگان را دارند به گونه ای که این شاخص برای هر دو برند ۶ درصد کاهش را نشان می دهد. تکمیل کننده ی جمع بدترین ها جیپ است که افت ۵ درصدی شاخص رضایت را نشان داده است.
قیمت های رو به افزایش خودروها می تواند روی میزان رضایت تأثیر داشته باشد زیرا قیمت متوسط خودروهای جدید امسال به رکورد جدید حدود ۳۷ هزار دلار رسیده است. این موضوع مخصوصاً درباره ی محصولات کرایسلر صادق است زیرا مالکان این خودروها گفته اند بدترین جایگاه ارزشی را دارند.
این مطالعه همچنین فهمیده که خریداران از نظر میزان مصرف سوخت یا تکنولوژی های خودروها به اندازه ی سال قبل راضی نیستند. مصرف سوخت بیشتر خیلی سورپرایز کننده نیست چراکه مشتریان همچنان به دنبال خرید کراس اوورها، پیکاپ و شاسی بلندهای بزرگ هستند.