استیشن های عملکرد بالا از محصولات نمادین آئودی هستند و حالا نسل جدید RS۶ آوانت نه تنها این سنت را ادامه داده بلکه ۲۵ سالگی برند RS را جشن گرفته و فصل جدیدی را در استیشن های پرفورمنس ارائه کرده است. هرچند RS۶ جدید در ظاهر دنباله روی مدل های A۶ و S۶ است اما تغییرات مختلفی در استایل آن صورت گرفته که نشان می دهد این یک A۶ معمولی نیست.
در جلوی خودرو، جلوپنجرهٔ برجستهٔ منحصربه فرد با تریم مشکی براق به همراه دو ورودی هوای بسیار بزرگ در طرفین سپر، اسپلیتر نقره ای و کاپوت برآمده، نمای متمایز و جذابی به RS۶ بخشیده اند. با رکاب های تهاجمی و رینگ های بزرگی که ترمزهای کربن سرامیکی را در پشت خود پنهان کرده اند، ظاهر اسپرت در پروفیل جانبی خودرو هم ادامه یافته است. در عقب نیز همین شرایط حکم فرما است و دو سر اگزوز بزرگ به همراه سپر منحصربه فرد با دیفیوزر مشکی و تریم نقره ای، RS۶ را از برادران خود متمایز کرده اند.
اما مهم ترین ویژگی RS۶ جدید در زیر کاپوت آن است یعنی جایی که یک نیروگاه ۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است که نیرو را به سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی کواترو ارسال می کند. به لطف این قوای محرکهٔ توانمند، استیشن عملکرد بالای آئودی ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد اما حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
برای کسانی که این سرعت را کافی نمی دانند، آئودی دو پکیج سفارشی را ارائه کرده است. پکیج اول که داینامیک نام دارد، حداکثر سرعت RS۶ را به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می دهد درحالی که با سفارش پکیج داینامیک پلاس این عدد به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد. البته این پکیج های سفارشی فقط افزایش سقف سرعت را به همراه ندارند بلکه یک دیفرانسیل مرکزی مکانیکی را هم به خودرو اضافه می کنند که می تواند در صورت نیاز تا ۷۰ درصد از قدرت را به چرخ های جلو و تا ۸۵ درصد را به چرخ های عقب انتقال دهد.
RS۶ برای اولین بار به صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی تطبیقی مجهز شده است. در حالت معمولی، ارتفاع این استیشن قدرتمند دو سانتیمتر کمتر از A۶ آوانت است اما به لطف این سیستم تعلیق تطبیقی که از تنظیم ویژه ای برخوردار است، از سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به بالا، ارتفاع یک سانتیمتر کاهش میابد. از سوی دیگر، در RS۶ حالتی بنام لیفت تعبیه شده که در سرعت های پایین ارتفاع خودرو را دو سانتیمتر افزایش می دهد که به ورود و خروج از پارکینگ های شیب دار کمک می کند.
خریدارانی که خواهان پویایی بیشتری هستند می توانند پکیج تعلیق RS اسپرت پلاس را سفارش دهند که با استفاده از سیستم کنترل پویایی سواری به همراه فنرهای فولادی جدید و کمک های قابل تنظیم سه مرحله ای، موجب تقویت سواری و کاهش بادی رول می شود. نسل جدید RS۶ به یک دیفرانسیل اسپرت نیز مجهز شده که با تقسیم فعال گشتاور بین هریک از چرخ های عقب، وعدهٔ بهبود چابکی در پیچ ها را داده است درحالی که سیستم فرمان آن هم بهینه شده تا بازخورد فرمان دقیق تر شود.
سیستم انتخاب رانندگی RS۶ از شش حالت مختلف شامل خودکار، راحت، پویا و کارایی برخوردار است اما علاوه بر این حالات، در این استیشن اسپرت دو حالت منحصربه فرد بنام های RS۱ و RS۲ هم تعبیه شده است. این دو حالت که به صورت انحصاری قابل تنظیم هستند و با فشردن دکمهٔ RS روی غربیلک فرمان فعال می شوند، هرکدام بسته به تنظیمات راننده، فشار گاز، دقت فرمان و خشکی سیستم تعلیق را تنظیم می کنند.
کابین RS۶ تا حد زیادی با A۶ یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد ارائهٔ جدیدترین نسخه از سیستم کابین مجازی آئودی از طریق صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی به همراه نمایشگر ۱۰.۱ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI، یک صفحه نمایش لمسی ۸.۶ اینچی پایینی برای کنترل سیستم تهویه و یک نمایشگر سربالا هستیم. البته به گفتهٔ آئودی، صفحه آمپر دیجیتالی خودرو به ویژگی های خاص RS مجهز شده که اطلاعاتی مثل فشار باد تایرها، گشتاور، قدرت خروجی، دمای روغن موتور، فشار بوست، لپ تایم، سنجش شتاب و نیروی G را به نمایش درمی آورد.
علاوه بر این، در کابین RS۶ ویژگی های خاص RS مثل صندلی های اسپرت و غربیلک فرمان D شکل هم ارائه شده درحالی که در اینجا تریم فیبر کربنی، پدال های آلیاژی و نشان قرمزرنگ کواترو روی داشبورد نیز به چشم می خورد. RS۶ درعین حالی که خودرویی کاملاً اسپرت و وحشی است اما کاملاً کاربردی بوده و برای استفادهٔ خانوادگی هم مناسب است زیرا از صندوق بار بزرگی به حجم ۵۶۵ لیتر برخوردار است که در صورت خواباندن صندلی های عقب ظرفیت آن به ۱۶۸۰ لیتر افزایش پیدا می کند.
خبر مهم دیگر در مورد نسل جدید RS۶ این است که آئودی تأیید کرده این نسل سرانجام در ایالات متحده هم عرضه خواهد شد. این برای اولین بار است که RS۶ استیشن در آمریکا عرضه می شود. مدیرعامل آئودی اسپرت آقای «الیور هافمن» در این بار گفته است:
در تاریخ ۲۵ سالهٔ RS، مدل RS۶ یکی از نمادهای مطلق با جامعهٔ بزرگ طرفداران در سراسر جهان است. برای اولین بار ما RS۶ آوانت را در آمریکای شمالی هم عرضه خواهیم کرد و با این کار وارد بازار جدیدی با پتانسیل بالا می شویم
نسل جدید آئودی RS۶ برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عمومی درمی آید اما هنوز قیمت آن اعلام نشده است. این استیشن عملکرد بالای جدید از سه ماههٔ نخست سال آینده در آلمان و سایر بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد و احتمالاً مدت کوتاهی بعد به ایالات متحده هم خواهد رسید.