در سری مطالب معرفی برندگان دوئل ها به طور کامل گروه های مربوط به خودروهای کوپه و اسپرت را بررسی کردیم و به بخش شاسی بلندها رسیده ایم؛ اما برای ورود به این بخش در ابتدا باید از دروازهٔ کراس استیشن ها عبور کنیم زیرا این ها ترکیبی از خودروهای سواری و شاسی بلند هستند و به نوعی این دو دنیا را به هم پیوند زده اند. کراس استیشن ها همان طور که از نامشان مشخص است بر اساس خودروهای استیشن ساخته می شوند و با ویژگی هایی مثل افزایش ارتفاع و برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک سعی می شود کمی از توانایی های شاسی بلندها به آن ها اضافه شود. کراس استیشن ها اما در رقابت های پدال گروه کم جمعیتی بودند و تنها هشت شرکت کننده در آن حضور داشتند که عبارت اند از:
مرسدس بنز E کلاس آلترین
ولوو V۹۰ کراس کانتری
پژو ۵۰۸ RXH
تویوتا ونزا
فولکس واگن پاسات آلترک
سوبارو اوت بک
اوپل اینسیگنیا کانتری تورر
آئودی A۴ آلرود
این هشت کراس استیشن در مرحلهٔ مقدماتی طی چهار دوئل باهم به رقابت پرداختند و بدین ترتیب چهار شرکت کننده حذف و چهار خودرو شامل مرسدس بنز آلترین، تویوتا ونزا، فولکس واگن آلترک و آئودی آلرود به مرحلهٔ نیمه نهایی صعود کردند. سپس خودروهای پیروز مرحلهٔ قبلی در این مرحله نیز طی دو دوئل به مصاف یکدیگر رفتند تا فینالیست های گروه کراس استیشن ها مشخص شوند. در این دوئل ها مرسدس بنز آلترین و آئودی آلرود به پیروزی رسیده و راهی مرحلهٔ نهایی شدند تا در آخرین دوئل این گروه، بر سر قهرمانی مبارزه کنند.
در این دوئل مجموعاً ۱۲۳۵ رأی به ثبت رسیده است که مرسدس بنز ۷۱۴ عدد از آن ها را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب با کسب ۵۸ درصد از کل آراء پیروز و قهرمان گروه کراس استیشن ها شده است. از سوی دیگر، آئودی آلرود که از بنیان گذاران این کلاس محسوب می شود با دریافت ۵۲۱ رأی به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کرده است. کراس استیشن مرسدس بنز اما برای اینکه به این جایگاه نائل شود در مرحلهٔ مقدماتی با ولوو کراس کانتری به رقابت پرداخت و با مغلوب کردن آن به مرحلهٔ نیمه نهایی راه یافت. آلترین در این مرحله نیز توانست حریف خود که فولکس واگن آلترک بود را شکست دهد و به فینال صعود کند.
رقبای مرسدس بنز آلترین در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | ولوو کراس کانتری | 66 |
نیمه نهایی | فولکس واگن آلترک | 83 |
نهایی | آئودی آلرود | 58 |
دو شرکت ولوو و آئودی با معرفی مدل های XC و آلرود بنیان گذاران کلاس نوظهوری به نام کراس استیشن بودند. این خودروها در بازار به موفقیت دست یافتند درحالی که افزایش محبوبیت فوق العادهٔ کراس اوورها طی سال های اخیر نیز روی فروش کراس استیشن ها تأثیر مثبت گذاشته است. به همین دلیل، دیگر خودروسازان هم به ساخت این استیشن های بلندقامت ترغیب شدند. یکی از این شرکت ها مرسدس بنز بود که هرچند دیر ولی نهایتاً در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ کراس استیشن خود که بر اساس نسخهٔ استیشن E کلاس ساخته شده بود را با نام آلترین معرفی کرد. این خودرو در سه مدل و فقط با موتورهای دیزلی به بازار عرضه می شود که قوی ترین آن ها E۴۰۰d نام دارد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. تمامی مدل های آلترین به صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic مجهز هستند.
مشخصات فنی
مدل | E400d |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توربودیزل |
قدرت | 340 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,947 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,939 میلی متر |
وزن | 2055 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی |
قیمت | 55,775 پوند |