علیرغم ۳۰ سال فاصله، سوپرکارهای مدرن بوگاتی به طور سورپرایز کننده ای مشابه هم هستند…
بوگاتی در طول تاریخ خود خودروهای زیادی نساخته اما هر مدل آن فوق العاده خاص و به یادماندنی بوده است. در سال های اخیر بوگاتی از جمله پیشروهای کلاس هایپرکارها بوده و تکنولوژی و پرفورمنس محصولاتش یک سر و گردن بالاتر از سوپر اسپورت ها بوده است. همه ی ما با خصوصیات هایپرکارهای شیرون و ویرون آشنا هستیم اما کمتر درباره ی مدل EB۱۱۰ سخن گفته ایم.
بوگاتی اخیراً درباره ی شگفت انگیز بودن EB۱۱۰ سخن گفته و ما هم علاقه مندیم مقایسه ای کوتاه اما جالب بین سه خودروی افسانه ای این برند در طول ۳۰ سال گذشته انجام دهیم.
- شیرون
کار را با جدیدترین محصول تولیدی بوگاتی آغاز می کنیم. همان گونه که می دانید مدلی از شیرون با نام دیوو هم تولید شده که طراحی متفاوتی داشته اما زیر بدنه ی آن همان شیرون است که در سال های گذشته طوفانی به راه انداخت و هنوز هم به خبرسازی ادامه می دهد. قلب آهنین این خودرو پیشرانه ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربویی است که قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری دارد.
این قدرت عظیم از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می شود و با درگیر ساختن لانچ کنترل، شیرون می تواند در عرض 2.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده اما لاستیک ها در این سرعت بدون استرس به کار خود ادامه می دهند. تولید شیرون با کندی اما پیوسته به پیش می رود و در کل 500 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
- ویرون
در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای معدودی را می توان به صورت واقعی تغییردهنده قواعد بازی دانست. زمانی که ویرون در سال ۲۰۰۵ و با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری ظاهر شد قطعاً هیچ خودرویی را یارای رقابت با آن نبود. این خودرو که با هدایت های فولکس واگن متولد شد از پیشرانه ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کوادتوربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می کرد و باعث می شد در عرض ۲.۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
ویرون به مدت چند سال رکورد سرعت خودروهای تولیدی را با سرعت 407 کیلومتر در ساعت در اختیار داشت و مدل ویرون SS حتی توانست به سرعت 429.6 کیلومتر در ساعت نیز برسد. تنها 450 دستگاه از ویرون بین سال های 2005 تا 2015 تولید شد.
- EB۱۱۰
در حقیقت عرض اندام بوگاتی در دنیای مدرن با دستان ایتالیایی ها و به ویژه رومانو آرتیولی صورت گرفت. او این برند را در اواخر دهه ۸۰ میلادی به دست آورد و EB۱۱۰ را در Campogalliano ساخت. بله دوران بوگاتی نسبت به زمانی که زیر چتر فولکس قرار گرفت بسیار متفاوت بود. حداکثر قدرت این خودرو در نسخه ی SS به ۶۱۱ اسب بخار می رسید که در مقایسه با ویرون و شیرون قابل توجه نیست. با این وجود EB۱۱۰ اولین بوگاتی عصر مدرن است که در بسیاری از جنبه ها مشابه برادران ۱۶ سیلندر خود است.
برای مثال پیشرانه ی 12 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو دارای چهار توربوی مشابه پیشرانه ی 16 سیلندر بوگاتی است. گیربکس EB110 از نوع 6 سرعته دستی بوده اما همانند شیرون و ویرون، قدرت نیروگاه آهنین به تمامی چرخ ها منتقل می شود. این خودرو همچنین از آئرودینامیک فعالی سود برده که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت هم آن تنها 3.3 ثانیه بوده است. تنها 128 دستگاه از بوگاتی EB110 ساخته شد و آن را به کمیاب ترین خودرو بین این گروه تبدیل کرده است.
منبع: motor۱