در سری مطالب معرفی برندگان دوئل ها تاکنون گروه های هاچ بک ها، سدان ها و کوپه ها را بررسی کرده ایم و با گذر از گروه اسپرت های سبک، حالا به خودروهای اسپرت رسیده ایم. این خودروها هرچند شاید به جذابیت سوپراسپرت ها نباشند اما به دلیل اندازهٔ جمع وجور، چابکی بالا و از همه مهم تر قیمت مناسب، برای کسانی که خواهان تجربهٔ یک رانندگی لذت بخش هستند اما توانایی خرید سوپراسپرت ها را ندارند، از بهترین خودروها محسوب می شوند. در گروه اسپرت ها در رقابت های پدال هشت شرکت کننده حضور داشتند که عبارت اند از:
پورشه کیمن
لوتوس اگزیج
لوتوس اوورا
مرسدس بنز SLC
آلفارومئو ۴C
ب ام و Z۴
آلپاین A۱۱۰
لوتوس الیزه
این هشت خودروی اسپرت در مرحلهٔ مقدماتی طی چهار دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق از بین آن ها چهار خودروی پیروز شامل آلفارومئو ۴C، آلپاین A۱۱۰، مرسدس بنز SLC و پورشه کیمن به مرحلهٔ نیمه نهایی راه پیدا کردند. سپس این چهار اسپرت در مرحله نیمه نهایی طی دو دوئل به مصاف یکدیگر رفتند که از این دوئل ها پورشه کیمن و آلپاین A۱۱۰ سربلند بیرون آمده و به عنوان فینالیست های گروه اسپرت ها راهی مرحلهٔ نهایی شدند تا بر سر قهرمانی باهم به نبرد بپردازند.
در آخرین دوئل گروه اسپرت ها برخلاف دوئل نهایی بسیاری از گروه ها، رقابت نزدیکی جریان نداشته و اختلاف رأی دو خودرو زیاد است به گونه ای که پورشه کیمن موفق به دریافت ۱۰۰۱ رأی شده درحالی که آلپاین تنها ۳۰۰ رأی را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین اسپرت موتور وسط پورشه با کسب ۷۷ درصد از مجموعاً ۱۳۰۱ رأی، بااقتدار پیروز دوئل نهایی شده و عنوان قهرمان گروه اسپرت ها و همین طور محبوب ترین خودروی اسپرت به انتخاب شما را کسب کرده است.
با توجه به تعداد کم شرکت کننده های گروه اسپرت ها، پورشه کیمن برای اینکه به قهرمانی گروه خود دست پیدا کند تنها با سه خودرو به رقابت پرداخته و کار آسان تری نسبت به برندگان گروه های پرجمعیت تر داشته است. درهرحال این اسپرت آلمانی در مرحلهٔ مقدماتی به راحتی لوتوس اگزیج را از سر راه خود برداشت و در مرحلهٔ نیمه نهایی با هم وطن خود یعنی مرسدس بنز SLC مواجه شد که آن را هم مغلوب کرده و راهی مرحلهٔ نهایی شد.
رقبای پورشه کیمن در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | لوتوس اگزیج | 80 |
نیمه نهایی | مرسدس بنز SLC | 67 |
نهایی | آلپاین A110 | 77 |
پورشه برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ رودستری بنام باکستر را به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو یک اسپرت موتور وسط بود که در نسل اول صرفاً به صورت رودستر تولید می شد و خبری از نسخهٔ کوپه نبود؛ اما در نسل دوم باکستر که در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمایی شد، نسخهٔ کوپه هم با نام کیمن ارائه شد. این خودرو که مثل باکستر موتور وسط بود، به عنوان اسپرتی ارزان تر از ۹۱۱ در نظر گرفته شده بود. باکستر و کیمن اما هم اکنون در نسل چهارم خود قرار دارند که عدد ۷۱۸ هم به نام آن ها اضافه شده است. در این نسل پیشرانه های شش سیلندر تنفس طبیعی قبلی جای خود را به نمونه های چهار سیلندر توربوشارژ داده اند که در مدل های پایه، S و GTS ارائه می شوند. به تازگی اما پورشه مدل جدید کیمن GT۴ را با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی کاملاً جدید معرفی کرده است که با ۴۲۰ اسب بخار قدرت، قوی ترین نسخهٔ کیمن محسوب می شود.
مشخصات فنی
مدل | GTS |
پیشرانه | 2.5 لیتری H6 توربو |
قدرت | 365 اسب بخار |
گشتاور | 430 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.1 ثانیه |
طول | 4,393 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,475 میلی متر |
وزن | 1405 کیلوگرم |
قیمت | 80,850 دلار |