بررسی ب ام و X۳ M کامپتیشن

  1. پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸ ساعت ۱۳:۰۳ (۴ سال،۸ ماه قبل)
بررسی ب‌ام‌و X3 M کامپتیشن
به گزارش فرانگر

علی صفرپور: این یک خودروی M جدید است و حقیقتاً مشتاق بودن درباره اش اشتباه نیست. ازآنجایی که این اتفاقی نیست که هرساله بیافتد، ما یکی از آنها را گرفتیم.

این خودرو یک SUV سایز متوسط است. با وجود اینها، این نخستین X۳ با طعم کامل M است که به خوبی با آن گره خورده است و هم زمان با خواهرش یعنی X۴ M وارد بازار می شود.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

با وجود معرفی X۵ M و X۶ M بخش خودرویی M از ب ام و، خودروهای SUV جذابش را مانند سایرین نمی سازد. کمی هم طول کشید تا این ایده عملی شود که یک لباس جذاب توسط زیرشاخه M برای SUV های ب ام و دوخته شود؛ اما تیونر خانگی ب ام و، ۲۰۱۹ را با تعداد زیادی خودروهای شاسی بلند تیونینگ شده، درست همانند مدل های سدان، کوپه و کانورتیبل تمام خواهد کرد.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

درحالی که بسیاری ممکن است با اطمینان از درستی نظرشان، کارخانه را به خاطر دریافت بیش از حد درآمد نسبت به اعتبارش نکوهش کنند (به خاطر قیمت های بالا)، X۳ M، چهل سال تاریخ ب ام و M را پشت خود دارد؛ با یک موتور قدرتمند ۶ سیلندر خطی، فنربندی حلقه ای از استیل که کاملاً بازتنظیم شده است، فرمان پذیری و ترمز با نرخ بالاتر و دیفرانسیل عقب با قفل فعال. همچنین این ماشین با کوپه ها و سدان هایی که شهرت و اعتبار M را تشکیل می دهند، اشتراکات بسیار دارد.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بیشتر ۴×۴ های سریع، قهرمانانی از گوناگونی وظیفه و تطبیق پذیری آن هم با طعم کاربردی اش هستند اما این رقابت طلب خیلی شبیه آنها نیست؛ سیستم فنربندی متغیر گازی پورشه ماکان را ندارد و در آن از گام های استوار و آرام جگوار F-Pace SVR هم خبری نیست، همین موارد آن را به خودرویی راننده دوست بدل کرده است.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

مارکوس فلش، رئیس زیرشاخه M، می گوید که X۳ M جدید قرار بود خودرویی بلندتر و با کارایی بیشتر نسبت به M۳ سدان باشد، همین مورد باعث شد وقتی راننده در آن می نشیند بدرخشد.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

در کنار آنچه گفته شد، قوای محرکه خودرو دو ترکیب قابل توجه دارد: یکم سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت پیکربندی زیاد از سوپرسدان M۵ و دوم شش سیلندر خطی S۵۸ جدید ب ام و M با عملکرد بالایش.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

موتور جدید یک نسخهٔ بازتوسعه یافته از موتور S۵۵ در خودروی M۳ نیست ولی ۱۰ درصد از اجزایش با موتور اصلی شرکت (S۵۵) مشترک است. این موتور قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به هر شش سیلندری که تاکنون ب ام و ساخته است تولید می کند (۳۷۵ کیلووات (۵۱۰ اسب بخار) قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور سرتاسر یک مقدار وسیع از دور موتور (این محدوده نسبت به S۵۵ بیشتر است)) و ممکن است برای M۳ و M۴ بعدی در ۲۰۲۰ و هر خودروی کوچک و کامپکتی که از ب ام و در آینده می آید استفاده شود. این موتور با یک میل لنگ فورج کاری شده، پیستون های فورج کاری شده، سرسیلندرهایی سبک وزن با اجزایی که توسط اسکنر ۳D ساخته شده اند، اینترکولر غیرمستقیم و توربو شارژرهای مونواسکرول پتانسیل تولید قدرت و گشتاور به مراتب بیشتری را در خود دارد، بدون نیاز به فناوری هایی نظیر تزریق آب!

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

در این SUV با وجود دو تن وزن، موتور طوری کار می کند که انگار تعداد سیلندرهای بیشتری دارد؛ قدرت و گشتاور هم نسبت به آنچه روی کاغذ هستند بیشتر نشان داده می شوند. این حسی است که از خروجی این خودرو متوجه می شوید. نسبت به S۵۵ قدیمی، صدا و کاراکتر صوتی خودرو هم که حاصل احتراق در شش سیلندر به صورت خطی است خالص تر است.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

اما هیچ چیز درباره این خودرو گیراتر و تأثیرگذارتر از ارائه قدرت در دورهای کمتر از ۳۰۰۰ rpm و بالای ۷۰۰۰ rpm آن هم به صورت خطی و متعادل نیست.برخی موتورهای توربو شارژ رقیب مقدار قدرت بیشتری را از دورهای میانی تحویل شما می دهند ولی هیچ یک چنین واکنشی قابل پیش بینی نسبت به دستور پدال گاز و قابلیت رادمان فوق العاده ای ندارد.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن


دارندگان X3 M کامپتیشن کمی پس از راندن آن هندلینگی را تجربه می کنند که آنها را به سوی رانندگی چابک و اسپرت سوق می دهد، همان طوری که بهترین SUV ها رانده می شوند. این خودرو انطباق، چسبندگی مطمئن و الهام شده، کنترل بدنه و دقتی را دارد که سایر خودروهای M می دهند.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن


این مورد به قیمت ایزوله شدن راندمان و پالایش آن تمام شده است. فنربندی با میراگر متغیر، رینگ های آلومینیومی فورج کاری شده و تایرهای کم عرض خیلی با جاده های سخت و آسفالت های شکسته سازگار نیستند درحالی که در سطوح صاف تر نسبت به بیشتر SUV های سریع، ارتباط بهتری با جاده دارد. اینها باعث می شود تا در سطوحی با کمی ناصافی، حس یک کمان با زه کشی خیلی محکم به شما دست بدهد. باید خاطرنشان کرد که یک جاده صاف و پر پیچ وخم، خانه اصلی آخرین ساخته باواریا با نشان M است.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

عملکردش این خودرو از آلفا رومئو استلویو کوادریفولیو و مرسدس بنز AMG GLC۶۳ S هم دور نیست. اما به خاطر اینکه نسبت به هم رده هایش دقت در راندمان بیشتر و به کارگیری بهتر پرفورمنس را ارائه می دهد، X۳ M کامپتیشن به بخش کوچکی از این نقطه فروش خیلی خوب می رسد: در تطبیق پذیری، کاربردی بودن، سریع بودن و هیجان آور بودن در هر روز زندگی، شبیه بقیه نیست.

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن

بررسی ب ام و X3 M کامپتیشن


به بیانی این خودرو یک دوست جدی راننده و البته همانی است که باید از زیرشاخه M انتظار داشته باشیم. حتی اگر در کلاس خودرویی که برخی اعضایش به طرز غریبی نمی خواهند جدی پیش بروند، باعث شود تا احساس غیرمعمول بودن یا شاید در مکان اشتباه قرارگرفتن به شخص داده شود!

مشخصات فنی ب ام و X۳ M کامپتیشن:

  • موتور: ۲۹۹۸ cc خطی ۶ سیلندر، DOHC، ۲۴ سوپاپ، توئین توربو
  • قدرت: ۳۷۵ کیلووات در ۶۲۵۰ rpm
  • گشتاور: ۶۰۰ نیوتن متر در ۲۶۰۰ rpm تا ۵۹۵۰ rpm
  • شتاب اولیه (۰-۱۰۰): ۴.۱ ثانیه (ادعا شده)
  • وزن و قیمت: ۱۹۷۰ Kg و $ ۷۷,۸۹۵ دلار

آنچه ما دوست داشتیم: شش سیلندر خطی توربو قدرتمند، عملکرد میان رده ای، سیستم چهارچرخ محرک، هندلینگ مطمئنآنچه مورد پسند ما نبود: ایزوله سازی و بازتعریف رانندگی در سطوح سخت

منبع: Motor Australia, ۲۰۱۹ Augustمترجم: علی صفرپور




همرسانی نوشتار: