علی صفرپور: بنتلی برای هدیه تولد ۱۰۰ سالگی اش، خودروای مفهومی به نام EXP۱۰۰ GT را می سازد که پر از امید هم برای شرکت و هم برای سیاره است.
بیشتر صدساله ها وقتشان را با یادآوری خاطرات گذشته و صحبت درباره موفقیت هایشان می گذرانند ولی برای بنتلی این گونه نیست؛ این شرکت با مدل مفهومی EXP۱۰۰ سخت به سوی آینده می رود. درحالی که این خودرو یک مدل مفهومی است، ۵.۸ متر درازا و درهایی به طول یک رنو توئینگو دارد (که به صورت قیچی وار باز می شوند) و یک اشاره به سوی آینده بنتلی های تمام الکتریکی خودران است.
جی پی گریگوری، طراح بیرونی EXP۱۰۰، می گوید:
مانند تمام جشن های تولد، این نیز فرصتی است تا آنچه هستیم و راهی را که برای رسیدن به آن پیموده ایم، گرامی بداریم؛ این خودرو افتخاری است از گذشته و فانوسی به سوی آینده ما.
EXP۱۰۰ هم چنین در نگاه اول مانند یک بنتلی ظاهر می شود، با طراحی هایی از حال، گذشته و آینده شرکت. گریگوری می گوید:
ریشه ها و برگشت هایی ظریف در طراحی این خودرو، از خودروهای گذشته ما وجود دارد مانند کانتیننتال R-Type و S۱ فلائینگ اسپور؛ ولی چیزی که من دوست دارم این است که شما آنها را فوراً نمی بینید. هیچ چیز در این خودرو قدیمی و کهنه به نظر نمی رسد ولی هرچه بیشتر به آن نگاه کنید، بیشتر متوجه الهام گرفتن آن از چیزی می شوید که ما به آن اهمیت می دهیم.
رفتن موتور احتراقی داخلی بزرگ از جلو به معنای این است که کابین می تواند بیشتر به مرکز خودرو نزدیک شود. این مسئله به خودرو تعادل و کاپوتی کوتاه تر می دهد درحالی که ران عضلانی اش به فضای سرنشینان آسیبی نمی زند. ستون عقب که با مس بازیافت شده آب کاری شده است، آئرودینامیکی هوشمند را در خود پنهان و EXP۱۰۰ را بدون بالچه عقب (اسپویلر) قادر به آئرودینامیک بودن می سازد. حتی چرخ ها هم فعال هستند، شکلشان را تغییر می دهند تا بر آئرودینامیک یا خنک سازی تمرکز کنند.
یک پنل آکریلیک با جلوه شیشه تراش خورده (مانند لنزهای چراغ های جلو در کانتیننتال GT) از میان تمام جلوپنجره جریان دارد و به عنوان یک قطعه، با چراغ های جلو در هم می آمیزد. تمام این بخش نور پس- زمینه با LED دارد. بنتلی از هر دو نور طبیعی و دیجیتالی برای بهره وری کامل از این بخش استفاده کرده است. گریگوری می افزاید:
در حالت autonomous، رانندگی خودران، این خودرو یک ماشین ارتباطی است، لحظه ای که به حالت رانندگی دستی تغییر حالت می دهید کار شروع می شود. برانید یا رانده شوید، ببینید یا دیده شوید.
وقتی رانندگی دستی فعال می شود، جلوپنجره زنده شده و با نمایشی دلربا تا عقب خودرو ادامه می یابد؛ درحالی که از حرف B پرنده شکل جدید بنتلی می گذرد و به صفحه نمایش پنهان زیر رنگ (به عنوان چراغ)، در عقب خودرو ختم می شود. نمایش چراغ های عقب نیز مانند چراغ های جلو است.
وقتی که وارد کابین می شوید چیزهای بسیار زیادی برای دیدن و حتی تماشا کردن وجود دارد، چیزهای از جنس تکنولوژی و مواد عالی به کار گرفته شده در کابین. وقتی خودرو در حالت autonomous (خودران) است، صندلی های جلو می توانند به عقب بچرخند تا سرنشینان استراحت کنند.
مدیر طراحی داخلی، برت بوی دل (Boydell)، می گوید:
ما هنوز در حال استفاده از چوب، چرم و فلز هستیم، ولی مواد به کار رفته در این خودرو کمی سنجیده تر هستند.
اتاق داخلی با نوع خاصی از ابریشم کار شده است درحالی که شرکتی دیگر چرم این خودرو را با کمی بهبودهای شیمیایی تدارک دیده است. برای صندلی های عقب کمی متفاوت تر از جلو از چرم غیر گوشتی (vegan leather) استفاده شده است. بوی دل می گوید:
نبوغی در طراحی وجود دارد، جایی که خودرو از روی نشانه های بیومتریکال می داند که شما، که هستید و حالت نشستن را تنظیم می کند. هر برش الماسی درون خودرو یک سلول هوا است، فناوری ای که ما در حال پرورش آن هستیم.
چوب به کار رفته از کف رودخانه ای ۵۰۰۰ ساله بیرون کشیده شده است! بیایید به مسئله جدی نگاه کنیم. بله، کربن ها مربوط به ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد هستند. این باید خاص ترین ماده ای باشد که در داخل خودرویی تا به حال استفاده شده. این چوب به صورت مشبک کاری در ستون عقب درآمده و بر کنسول میانی و بخش پشتیبانی صندلی لایه انداخته است. «ما این ماده ۵۰۰۰ ساله را با تکنولوژی پیشرفته درهم آمیختیم و آن را به شکل چیزی بی نظیر درآوردیم. چیزی بسیار کم یاب-۱۰ برابر کم یاب تر از چوب عادی بلوط-که به ما نتیجه ای فوق العاده داده است.
درگاه هوش مصنوعی برای دستیار شخصی بنتلی از کریستال کامبریا (منطقه ای در انگلستان) ساخته شده اند و به سرنشینان یک نقطه مهم برای دسترسی به اطلاعات را می دهند.
این درگاه دارای یک ویژگی به نام «capture» است که با هوش مصنوعی، دیده ها، بوها و صداها را ضبط می کند تا در زمان دیگری، این شرایط را برای کاربر بازسازی کند تا لحظات خوشی که کاربر داشته است یاد- آوری و باعث لذت شود. به همراه «capture»، «enhance» به نورپردازی کمک کرده و با انتخاب بهترین صداها، نظیر صدای بلبل و همچنین انتقال بوی بیرون به درون کابین، احساس پایین بودن سقف را منتقل می کند؛ درحالی که «cocoon» دنیای خارج از خودرو را با خالص سازی هوای کابین از بیرون و تیره کردن شیشه ها مسدود می سازد.
وقتی شما حس این را دارید که در حال انتقال خود هستید متوجه EXP۱۰۰ خواهید شد که مثل یک بنتلی شلیک می شود، همان طور که یک GT از بنتلی باید باشد. مسئول مربوط می گوید که توپخانه خودرو می تواند آن را از ۰ تا ۱۰۰ در ۲.۵ ثانیه و تا نهایت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. چهار موتور تمام برقی نهایت گشتاور بسیار زیاد ۱۱۰۶ پوند فوت را تولید کند؛ در این میان باتری ها نیز می توانند که خودرو را تا ۴۳۵ مایل (۶۹۶ کیلومتر) همراهی کنند و دوباره در ۱۵ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ خود برسند. حقیقتاً اینها برای ۱۹۰۰ کیلوگرم از چوب باستانی، پوست انگور و هوش مصنوعی اصلاً بد نیست!این یک رویای ناممکن نیست. مفهومی؟ نه کاملاً…
تیم طراحی می گوید که این تنها یک طرح کاغذی نیست، برای آن تیم R&D شرکت با کاوش های جدی سرمایه گذاری کرده است. بوی دل می گوید که این ماشین توپی است در زمینی که ما می خواهیم در آینده آنجا باشیم؛ می افزاید که نقشه راه برای این امر و برای هر ایده ذهنی که نشان می دهیم مهیا است. گریگوری می افزاید:
مهندسان ما تا ۲۰۳۵ دارای نقشه هستند،. هر ایده ای که ما اینجا با آن بازی کرده ایم نوعی یکپارچگی دارد. همچنین اینها چیزی هایی است که ما در حال توسعه آن هستیم تا در خودروهای آتی خود ارائه دهیم یا می دانیم و می خواهیم ارائه دهیم. هیچ چیز از آن کم اهمیت نیست؛ این چیزی است که ما اعتقاد داریم برای برند خوب است.
صفحه چرخان ما یک نمایش تئاتر کوچک است ولی برای من بیشتر از این حرف هاست، درحالی که چیزهای مختلف را در اولویت دید شخص قرار می دهد. مشتریان لوکس ما نمی خواهند توسط داده ها و اطلاعات محاصره شوند، می خواهند مواد باکیفیت دور آنها را بگیرد اما تکنولوژی باید آنجا باشد، برای موقعی که نیاز دارند.
این یک راز نیست که ما می خواهیم نخستین خودروی EV خود را تا ۲۰۲۵ عرضه کنیم، بنابراین طولی نمی کشد که تا ۲۰۳۵ خودرویی شبیه به این به واقعیت بپیوندد.
https://hw۱۴.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/۲۵۱e۴۱۱b۲۸e۱a۷۱۲۱۲۹۱۴۷۲b۱ab۸۲۰f۹۱۵۸۷۶۱۷۲-۴۸۰p.mp۴
[دانلود ویدئو ]
منبع: Car UK,۱۹ Augustترجمه: علی صفرپور