رونتون یکی از مشهورترین محصولات تاریخ لامبورگینی است. این ابرماشین تکرارنشدنی اولین ساختهٔ تولید محدود به حساب می آید و همین طور اولین محصول این گاو خشمگین ایتالیایی است که قیمت آن به محدودهٔ شش رقمی وارد شد. رونتون برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد و نگاه ها را به سمت غرفهٔ لامبورگینی خیره کرد. رونتون در ظاهر با خطوط تیز و شارپ کاملاً مشابه یک لامبورگینی به نظر می رسید اما شبیه به هیچ کدام از محصولات قبلی این شرکت نبود. این ساختهٔ بی نظیر لامبورگینی خودرویی جاده ای با مشخصاتی افراطی و درعین حال شاهکاری تولید محدود بود.
هرچند طراحی بیرونی رونتون کاملاً جدید بود اما تمامی قسمت های فنی آن مثل پیشرانه مستقیماً از پرچم دار آن زمان لامبورگینی یعنی مورسیه لاگو LP۶۴۰ گرفته شده بود. این هیولا به طور کامل در سنت آگاتا یعنی خانهٔ اصلی لامبورگینی و محل ساخت هر سوپراسپرتی که نشان گاو خشمگین را بر پیشانی دارد طراحی شده بود. نام رونتون هم طبق سنت لامبورگینی انتخاب شده بود زیرا این نام یک گاو جنگندهٔ متعلق به خانوادهٔ رودریگز بود که در لیست معروف ترین گاوهای تاریخ قرار دارد و به خاطر کشتن گاو باز معروف «فلیکس گازمن» در سال ۱۹۴۳ به شهرت رسید. رونتون نه تنها ابرماشینی با مشخصات فوق العاده بود بلکه برای استفاده های روزانه هم کاملاً مناسب بود.
قوای محرکه و عملکرد
همان طور که گفته شد، رونتون بر اساس مورسیه لاگو LP۶۴۰ ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V۱۲ کلاسیک لامبورگینی استفاده می کرد. البته قدرت این موتور در اینجا با ۱۰ اسب بخار افزایش نسبت به مورسیه لاگو به ۶۵۰ اسب بخار رسیده بود اما گشتاور تغییری نداشت و همان ۶۶۰ نیوتن متر باقیمانده بود. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ نیمه اتوماتیک e.Gear به هر چهارچرخ انتقال پیدا می کرد. به گفتهٔ لامبورگینی، سیستم رباتی e.Gear دنده ها را سریع تر از حرفه ای ترین راننده های دنیا تعویض می کند. به گفتهٔ لامبورگینی، رونتون مثل مورسیه لاگو LP۶۴۰ ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را داشت اما در آزمایشی در امارات توانست رکورد ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.
ویژگی های برجسته
هرچند رونتون بر اساس مورسیه لاگو ساخته شده بود اما طراحی بیرونی آن کاملاً جدید بود. به گفتهٔ لامبورگینی، طراحی این خودرو با الهام از سریع ترین هواپیماهای جهان شکل گرفته اما درعین حال با خطوط تیز و سطوح صاف همچنان نمایانگر یک لامبورگینی اصیل است. نمای بیرونی رونتون پایه و اساسی برای طراحی پرچم دار بعدی لامبورگینی یعنی اونتادور بود. رونتون همچنین اولین لامبورگینی بود که دی لایت های آن درون چراغ های جلو کار شده بودند. به دلیل حرارت بالا در عقب خودرو نیز در چراغ های عقب از لامپ های LED مقاوم در برابر گرما استفاده شده بود.
در دماغهٔ رونتون ورودی های هوای بسیار بزرگی طراحی شده بود زیرا دیسک های ترمز کربن سرامیکی با کالیپرهای شش پیستونهٔ آن برای خنک شدن به هوای زیادی نیاز داشتند؛ اما یکی از ویژگی های منحصربه فرد این خودرو ورودی های هوای جانبی نامتقارن آن بود. این ورودی هوا در سمت راننده به منظور افزایش جریان هوا به سمت رادیاتور، بزرگ تر بود اما در سمت شاگرد بخشی از آن مسدود شده بود زیرا در این قسمت فقط باید جریان هوا از زیر کف خودرو عبور می کرد. کف مسطح و دیفیوزر برجستهٔ عقب هم از دیگر ویژگی های آئرودینامیکی رونتون بودند که پایداری خودرو را حتی در سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت تضمین می کرد.
بدنهٔ رونتون کاملاً از فیبر کربن ساخته شده بود و تمام نمونه های آن فقط با یک رنگ بیرونی عرضه می شدند که لامبورگینی آن را خاکستری مات بدون درخشش معمول توصیف کرد. علاوه بر این، برای این ابرماشین رینگ های ویژه ای هم تدارک دیده شده بود تا با ظاهر مخوف آن کاملاً هماهنگ باشند. بدین منظور، روی پره های آلومینیومی رینگ ها باله های فیبر کربنی نصب شده بود که نه تنها نمای فوق العاده ای ایجاد کرده بودند بلکه مثل یک توربین موجب خنک شدن دیسک های ترمز می شدند.
همان خلاقیتی که در طراحی بیرونی رونتون بکار رفته بود، به داخل آن هم کشیده شده و در اینجا هم از هواپیماهای مدرن الهام گرفته شده بود به گونه ای که صفحه آمپر آن از دو صفحه نمایش LCD با دو حالت نمایش مختلف تشکیل شده بود. حالت اول نمای مدرنی داشت اما با فشردن یک دکمه راننده می توانست طرح صفحه آمپر را به صورت شبه آنالوگ با نشانگرهای دایره ای کلاسیک تغییر دهد. علاوه بر این، در رونتون مثل هواپیماها سیستم G-Force Meter هم تعبیه شده بود که نیروهای G وارد به خودرو مثل هنگام شتاب گیری، ترمز گیری و همین طور شتاب جانبی هنگام پیچیدن را نشان می داد. کابین رونتون نیز با استفاده از آلکانترا، چرم، فیبر کربن و آلومینیوم تزئین شده بود.
نسخه ها
رودستر
لامبورگینی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ نسخهٔ رودستر رونتون را رونمایی کرد. این نسخه اما به پیشرانهٔ قوی تر مورسیه لاگو سوپر ولوچه مجهز شده بود که ۶۷۰ اسب بخار قدرت داشت. بااین حال به خاطر تقویت شاسی برای جبران نبود سقف، حداکثر سرعت رونتون رودستر علیرغم برخورداری از قدرت بیشتر، کمی کمتر از نسخهٔ کوپه بود و به ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته بود. از نسخهٔ رودستر تنها ۱۵ دستگاه ساخته شد و قیمت ۱.۱ میلیون یورو برای آن در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تقاضای زیاد، قیمت واقعی آن دو برابر افزایش یافته و به حدود ۲.۱ میلیون دلار رسید.
خاتمهٔ تولید
غیر از ۱۵ دستگاه نسخهٔ رودستر، لامبورگینی از نسخهٔ کوپهٔ رونتون تنها ۲۰ دستگاه تولید کرد تا انحصاری بودن آن را حفظ کند. البته یک نمونهٔ اضافی هم برای نگهداری در موزهٔ لامبورگینی ساخته شد. شمارهٔ تولید هر دستگاه نیز روی پلاکی درج شده و بین صندلی ها نصب شده بود. هریک از این بیست رونتون کوپه با قیمت ۱ میلیون یورو برای فروش به عموم مردم عرضه شدند. از این تعداد، ۱۰ دستگاه به ایالات متحده، هفت دستگاه به اروپا، یک دستگاه به کانادا و دو دستگاه به آسیا فرستاده شدند. ساخت مجموع ۳۵ دستگاه رونتون کوپه و رودستر نیز در سال ۲۰۰۹ به اتمام رسید.
چرا تکرارنشدنی است؟
همان طور که در ابتدا گفته شد، رونتون اولین ابرماشین تولید محدود و میلیون دلاری لامبورگینی بود و راه را برای مدل های بعدی یعنی وننو و سنتناریو باز کرد. علاوه بر این، رونتون آخرین محصول لامبورگینی بود که از پیشرانهٔ V۱۲ کلاسیک این شرکت استفاده می کرد یعنی پیشرانه ای که ریشهٔ و اساس آن به موتور میورا بازمی گردد. پس ازاین، برای اونتادور یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاملاً جدید توسعه داده شد؛ اما از همهٔ این ها که بگذریم، به گفتهٔ لامبورگینی، رونتون متولد شد تا مثل مدل های میورا و کانتاش به یک افسانه تبدیل شود.
مشخصات فنی
Lamborghini Reventon | |
معرفی | 2007 |
خاتمهٔ تولید | 2009 |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 |
قدرت | 650 اسب بخار |
گشتاور | 660 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته نیمه اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | – |
وزن | 1665 کیلوگرم |
طول | 4,700 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,665 میلی متر |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر |