بیایید با پیش پا افتاده ترین اما مهم ترین فاکتور یعنی محدوده حرکتی شروع کنیم! مینی الکتریک جدید با یک بار شارژ حداقل ۱۹۶ کیلومتر را طی خواهد کرد و وقتی بدانید که پژو ۲۰۸ الکتریکی برد فراتر از ۳۲۲ کیلومتری خواهد داشت عملکرد مینی را چندان گیرا نخواهید دانست.
اگر این موضوع را با یکی از مدیران مینی در میان بگذارید پاسخ او کاملاً سرراست خواهد بود. او می گوید:
هیچ کسی در شهر نیازمند برد زیاد نیست و این موضوعی روانشناسی است. متوسط مسافتی که مالک یک مینی در روز طی می کند ۳۷ کیلومتر است بنابراین مشتریان ما در تئوری می توانند یک هفته را با یک بار شارژ طی کنند.
همچنین سؤالاتی درباره ی هزینه ها و وزن خودرو وجود دارد. استفاده از باتری بزرگ تر باعث گران تر و سنگین تر شدن خودرو می شود و این امر روی هندلینگ و پرفورمنس تأثیر منفی می گذارد؛ بنابراین مینی از باتری جمع وجور ۳۲.۵ کیلوواتی استفاده کرده و می گوید این امر بهترین توازن بین قیمت، محدوده حرکتی و هندلینگ را ایجاد کرده است.
مینی قبلاً بیش از ۴۰ هزار پیش سفارش برای این خودرو دریافت کرده است. قیمت مینی الکتریک از ۲۴۳۰۰ پوند آغاز می شود که این مبلغ شامل مشوق های دولتی نیز هست. مدیر مینی اضافه می کند:
ما ۳۵ سال است که در صنعت خودرو حضور دارم و هرگز چنین واکنشی ندیده بودم.
اولین شانس ما برای قرار گرفتن پشت فرمان مینی الکتریک چندان زیاد نبود ولی در کل توانستیم چند دوری را در پیست فرمول E بزنیم. ما اصلاً قصد قضاوت نهایی را نداریم اما خب فرصت اولیه برای فهمیدن اینکه واکنش خریداران به این خودرو چگونه بوده به ما دست داده است.
شما می توانید درباره ی ظاهر مینی نظر خودتان را داشته باشید اما از نظر ما طراحی منحصربه فردی را می بینیم که بدون زیاده روی ظاهر مناسبی را ایجاد کرده است. البته می توان جزئیات زردرنگ زیر بدنه را حذف کرد تا ظاهر یکدست تری ایجاد نمود.
معماری الکتریکی این خودرو نسخه ی اصلاح شده از پلتفرم دیگر محصولات مینی است. باتری خودرو در محدوده ای که تونل گیربکس وجود دارد نصب شده ولی خب این امر تأثیر چندانی روی ظرفیت بار خودرو نداشته و همچنان ۲۱۱ لیتر گنجایش را دارد.
با ورود به کابین سریعاً شاهد فضای آشنایی خواهید بود. تنها تغییر واقعی در این بخش حذف پشت آمپرهای آنالوگ و جای دادن یک صفحه نمایش جدید پشت فرمان است که سرعت و شارژ باقی مانده را نشان می دهد.
ارتفاع این خودرو ۱۵ میلی متر بیشتر از هاچبک سه درب مینی بوده اما از پشت فرمان حس جمع وجور بودن و ارتفاع کمتر به راننده دست می دهد. همچنین فرمان و صندلی تنظیمات زیادی داشته و به راحتی می توان موقعیت رانندگی مناسب را به دست آورد.
دکمه ی استارت پیشرانه در بخش پایین داشبورد قرار گرفته است. حالت های رانندگی اسپورت، نرمال و گرین برای مینی الکتریک وجود داشته اما با توجه به زمان محدودی که در اختیار داشتیم ما حالت اسپورت را انتخاب کردیم. اولین چیزی که متوجه می شوید شتاب گیری گیرای خودرو است. مینی می گوید پیشرانه ی ۱۸۱ اسبی این خودرو باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳ ثانیه ای می شود اما در واقعیت احساس سریع تری خواهید داشت.
دیگر موضوعی که وجود دارد وزن نسبتاً پایین این خودرو است. باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی خودرو حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن داشته و باعث شده وزن کلی خودرو به ۱۳۵۰ کیلوگرم برسد که آن را به یکی از سبک ترین خودروهای الکتریکی بازار تبدیل می کند. این به معنی وجود خودرویی چابک تر و مشتاق تر در مقایسه با نسخه استاندارد سه درب بوده است.
نشانی از تکان های بدنه در پیچ های تند به چشم نمی خورد اما میزان کم موجود هم باعث می شود شما میزان چسبندگی باقی مانده در پیچ ها را بدانید. فرمان نیز سنگین بوده و فوراً پاسخ می دهد و این مینی الکتریکی حس واقعی اسپورت بودن را به راننده منتقل می کند.
ما برای قضاوت نهایی درباره این خودرو باید منتظر بررسی های بیشتر باشیم اما سواری خودرو در بخش های ناهموار پیست کمی سفت نشان داد.
شاید ما فرصت زیادی برای بررسی این خودرو نداشتیم اما مینی الکتریک خود را اثبات کرده است. این خودرو همانند یک مدل الکتریکی ارزان قیمت که برای استفاده از مزیت قوای محرکه ی الکتریکی طراحی شده حس می شود و روی پرفورمنس، چابکی و جذابیت تمرکز کرده است.
مشخصات مینی الکتریک
- قیمت: ۲۴۳۰۰ پوند
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: ۱۹۶ کیلومتر
منبع: autoexpress
https://hw۱۷.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/۸۱b۸be۰da۵۰f۷۷۱۱۷۸b۰۴۰۵۲۸a۸۱۷eb۶۱۵۸۵۶۳۶۹-۳۶۰p.mp۴
[دانلود ویدئو ]