چهار سال پیش اعلام کردیم دومین نسل ولوو XC۹۰ اگرچه بهترین شاسی بلند بزرگ و لوکس بازار نیست اما به هرحال توانسته عنوان خودروی سال ۲۰۱۵ را به دست آورد.
اگرچه پرچم دار ولوو در سال های بعد این عنوان را به خاطر ورود رقبای تازه نفس دوباره به دست نیاورد اما هنوز هم خودرویی جذاب، لوکس و سطح بالاست. شاید به همین دلیل باشد که فیس لیفت انجام شده روی این خودرو تغییرات وسیعی را به همراه ندارد. چرا باید به ترکیب برنده دست زد؟!
این خودروساز سوئدی اما باید در برابر خودروهایی همچون آئودی Q۷ و ب ام و X۵ حرف هایی برای گفتن داشته باشد. ولوو به دنبال الکتریکی کردن خودروهای خود بوده و عرضه ی تکنولوژی های هیبریدی ملایم در پیشرانه های تولیدی یک نقش کلیدی را ایفا می کند.
پیشرانه های جدید هیبریدی ملایم ولوو که با نشان B شناخته می شوند هم اکنون در محصولات ولوو نصب شده و این بار ما شاهد جایگزینی نسخه ی جدید B۵ ما مدل قبلی D۵ هستیم.
سیستم هیبریدی ملایم به لطف تنظیمات ترمز توسط کابل جدیدی که بکار رفته انرژی تلف شده در زمان ترمز گرفتن را جمع آوری می کند. این انرژی سپس در زمان شتاب گیری سنگین به کمک پیشرانه آمده و حجم کاری پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل برای حرکت دادن جثه ی ۲۱۸۵ کیلوگرمی را کمتر می کند. قدرت و گشتاور XC۹۰ B۵ همچون قیمت خودرو اندکی افزایش یافته است.
البته موضوع مهم اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بهبود یافته است. ولوو ادعا می کند با کمترین میزان اضافه وزن و همچنین استفاده از کوچک ترین رینگ و لاستیک ها می توان به مصرف سوخت ۶.۴ لیتری در هر صد کیلومتر دست یافت.
استفاده از حالت اکو باعث می شود نیاز به فشار دادن پدال گاز در سرعت های بالا وجود نداشته باشد اما واقعیت این است که احساس سواری B5 دقیقا مشابه همان مدل D5 می باشد. البته این شاسی بلند قدرت کافی برای رفع نیاز اکثر مالکان را داشته و گشتاور 480 نیوتون متری آن نیز بیش از حد نیاز برای سواری با چنین خودرویی است. همچنین XC90 در جاده ها سواری آرام و بی دردسری دارد.
فرمان خودرو سست و بی حال بوده ولی خب XC۹۰ خودرویی برای رانندگی با عجله و اسپورت نیست. به نظر می رسد حالت اسپورت هم تاثیری روی سواری خودرو ندارد. در کل XC۹۰ خودرویی برای مسافرت و بزرگراه است. انتخاب آپشن ۲۱۰۰ پوندی شاسی فور سی اکتیو باعث می شود سیستم تعلیق تعلیق فولادی استاندارد جای خود را به نمونه ی بادی با دامپرهای فعال بدهد که این امر روی کیفیت سواری تاثیر مثبتی دارد.
ولوو XC۹۰ همچنان از محفظه بار جادار با گنجایش ۶۸۰ لیتری سود برده و ۵ نفر هم در کابین می توانند به راحتی بنشینند. همچون گذشته مدل های فول تر دارای ۷ صندلی و کابینی چرمی بوده و در این بخش شاهد متریال باکیفیتی هستیم. XC۹۰ واقعا خودروی راحتی بوده و یک جایگزین آرام و بی حاشیه برای محصولات اسپورت تر و تیزتر آلمانی محسوب می شود.
تمامی مدل های این شاسی بلند از صفحه نمایش ۹ اینچی، ناوبری ماهواره ای، پشت آمپرهای دیجیتالی، کروز کنترل تطبیقی و سیستم های ایمنی متنوع برخوردار هستند. البته مدل های اینسکریپشن بیشتر روی راحتی تمرکز داشته و چرم ناپای نرم تر در آن ها بکار رفته است.
به منظور لذت بردن بیشتر از این خودرو باید مدل های مومنتوم، اینسکریپشن و R-Design را رها کرده و یکی از نسخه های Pro را انتخاب کنید که به صورت استاندارد دارای سیستم تعلیق بادی بوده و پکیج زمستانی نیز به آن اضافه می شود. این پکیج سفارشی شامل مواردی همچون فرمان گرم شونده، شوینده ی چراغ های جلو و هدآپ دیسپلی می باشد.
البته هنوز هم باید برای برخی ویژگی ها همچون اپل کارپلی پول بپردازید. به همین خاطر بهتر است قبل از انتخاب تمامی آپشن ها کمی حساب و کتاب کرده و ببینید که کدام آپشن واقعا به درد شما می خورد.
مدل جدید B۵ دیزلی درست ضعف های مدل قبلی D۵ را برطرف کرده است. این مدل جایگاه خود در خانواده ی XC۹۰ را تحکیم می کند. مدل موردبحث تنها اندکی گران تر از قبل بوده اما مصرف سوخت بهتری داشته و اگر افراد به دنبال یک شاسی بلند لوکس و بزرگ باشند می توانند این خودرو را در لیست خود قرار دهند. فقط باید از انتخاب تریم مناسب اطمینان حاصل کرد چراکه یکی از نسخه های بنزینی هیبریدی ملایم جدید این خودرو را نیز در آینده با نشان B۵ عرضه خواهد شد.
مشخصات ولوو XC۹۰ B۵ AWD اینسکریپشن
- قیمت: ۵۶۹۸۵ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: ۲۳۲ اسب بخار/۴۸۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress