جشن بیست سالگی پورشه ۹۱۱ GT۳، عوض کنندهٔ بازی

  1. شنبه ۱۹ مرداد ۹۸ ساعت ۱۲:۰۱ (۵ سال،۵ ماه قبل)
جشن بیست‌سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی
به گزارش فرانگر

به سختی می توان باور کرد که دو دهه از زمان معرفی پورشه ۹۱۱ GT۳ می گذرد. پورشه نسل اول این ماشین را در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۹۹ معرفی کرد و آن را متمرکزترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ نسل ۹۹۶ و جانشین معنوی مدل افسانه ای ۹۱۱ کاررا RS ۲.۷ دانست. نسل اول GT۳ به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت با ۳۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که می توانست تا ۷۸۰۰ rpm دور بگیرد. گیربکس شش سرعتهٔ دستی متعلق به مدل ۹۹۳ GT۲، تنظیم تعلیق با هندسهٔ ویژهٔ اکسل، آنتی رول بار، ۳ سانتیمتر ارتفاع کمتر، پکیج آئرودینامیکی تهاجمی تر و کاهش وزن قابل توجه از دیگر ویژگی های برجستهٔ این نسل بودند.

نتیجهٔ این اقدامات تبدیل GT۳ به یکی از اولین خودروهای اسپرت تولیدی بود که توانست یک دور پیست نوربرگ رینگ را در کمتر از هشت دقیقه طی کند و معیار جدیدی را در این بخش ایجاد نماید. متأسفانه نسل اول GT۳ هیچ گاه در ایالات متحده عرضه نشد. از آن زمان به بعد، هر سه تا چهار سال یک بار پورشه نسخهٔ تکامل یافتهٔ جدیدی از این خودرو را ارائه می کرد. در سال ۲۰۰۳، به لطف استفاده از سیستم کنترل مداوم میل بادامک، قدرت موتور در GT۳ ۹۹۶.۲ به ۳۸۰ اسب بخار رسید و ترمزهای کربنی برای اولین بار به عنوان یک آپشن ارائه شد. این همچنین اولین GT۳ بود که در ایالات متحده عرضه شد.

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

چهار سال بعد، نسل کاملاً جدید GT۳ ۹۹۷ معرفی شد که همچنان به همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری H۶ تنفس طبیعی مجهز بود اما حالا ۴۱۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد. در این نسل برای اولین بار GT۳ به سیستم تعلیق فعال پورشه بنام PASM مجهز شد. سپس در سال ۲۰۱۰ نسخهٔ جدید GT۳ ۹۹۷.۲ با پیشرانهٔ بزرگ تر ۳.۸ لیتری به بازار آمد. این موتور ۴۳۵ اسب بخار قدرت داشت و رد لاین آن از ۸۴۰۰ rpm به ۸۵۰۰ rpm افزایش پیدا کرده بود. در این مدل جدید، سیستم PASM برای عملکرد بهتر در پیست از نو تنظیم شد. GT۳ ۹۹۷.۲ در نوربرگ رینگ تایم ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه را به ثبت رساند.

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

نسل جدید GT۳ ۹۹۱ برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. در عقب این نسل یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری H۶ جدید با ۴۷۵ اسب بخار قدرت قرار داشت که می توانست به دور باورنکردنی ۹۰۰۰ rpm دست پیدا کند. این نسل همچنین به صورت استاندارد به سیستم فرمان گیری چرخ های عقب و گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK هم مجهز شده بود.

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

GT۳ کنونی اما از یک موتور ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی با ۵۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می کند و با دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و PDK به بازار عرضه می شود. برای این خودرو پکیج وایساخ توسط خریداران قابل سفارش است و حتی پورشه پکیج تورینگ را هم به صورت سفارشی برای آن ارائه می کند. این پکیج بال عقب ثابت خودرو را با یک نمونهٔ اتوماتیک فعال جایگزین می کند. امیدواریم نیازی نباشد برای دیدن GT۳ ۹۹۲ جدید مدت زمان زیادی صبر کنیم. البته این نسل جدید چندین بار در حال آزمایش های توسعه دیده شده است. پورشه هنوز اطلاعاتی در مورد نسل جدید GT۳ منتشر نکرده اما نمایشگاه فرانکفورت امسال مکان مناسبی برای رونمایی آن به نظر می رسد.

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی

جشن بیست سالگی پورشه 911 GT3، عوض کنندهٔ بازی




همرسانی نوشتار: