مینی ون ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود

  1. چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸ ساعت ۱۰:۰۴ (۴ سال،۹ ماه قبل)
مینی‌ون‌ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود
به گزارش فرانگر

طی سال های اخیر فروش سدان ها تا حد قابل توجهی کاهش یافته و به همین دلیل بسیاری از خودروسازان از تعداد سدان های خود کاسته اند اما این ماشین های خانوادگی هنوز هم فروش نسبتاً زیادی دارند ولی مطمئناً در رابطه با مینی ون ها این طور نیست زیرا این خودروها سال گذشته در ایالات متحده مجموعاً تنها ۳۶۴ هزار دستگاه فروش داشته اند. در گذشته اما مینی ون ها یکی از اصلی ترین بخش های بازار خودرو بودند و تقریباً همهٔ خودروسازان حتی مزدا و فولکس واگن حداقل یک مینی ون در سبد محصولات خود داشتند.

به دلیل فروش و محبوبیت بالای مینی ون ها، در سال های نه چندان دور برخی شرکت ها حتی چندین مینی ون را به بازار عرضه می کردند مثل کرایسلر تاون اند کانتری، دوج گرند کاروان و پلیموث وویاگر؛ اما امروزه با توجه به اینکه خریداران به سمت کراس اوورها و اس یووی ها گرایش پیدا کرده اند، فروش مینی ون ها بشدت کاهش یافته است یعنی همان بلایی که قبلاً سر استیشن ها آمد. آسوشیتدپرس، فروش مینی ون ها نسبت به دوران اوج فروش آن ها در سال ۲۰۰۰، امروزه ۹۶۶ هزار دستگاه کمتر شده است.

مینی ون ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود

به دلیل کاهش چشمگیر فروش مینی ون ها، تعدادی از خودروسازان مثل جنرال موتورز و فورد از این بخش خارج شدند و در حال حاضر تنها تعدادی محدودی مینی ون شامل کرایسلر پاسیفیکا، دوج گرند کاروان، هوندا اودیسه، تویوتا سی ینا و کیا سدونا در بازار حضور دارند؛ اما مینی ون ها با وجود افت شدید فروش، از بازار کنار نخواهند رفت. رئیس بخش خودروهای سواری فیات-کرایسلر آقای «Tim Kuniskis» به آسوشیتدپرس گفته است هیچ خودروی دیگری نمی تواند با یک مینی ون رقابت کند. این خودروها از لحاظ حمل سرنشین و بار بی رقیب هستند و همین طور معمولاً مصرف سوخت کمتری هم از کراس اوورها دارند.

مینی ون ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود

یکی از علت های ماندگاری مینی ون ها در بازار عدم وجود رقابت زیاد در این بخش است. به گفتهٔ آقای Kuniskis، هرچند ممکن است دیگر کلاس ها سالانه بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته باشند اما آن کلاس ها با حضور بیست رقیب یا حتی بیشتر اشباع شده اند؛ اما در بخش مینی ون ها، فقط با حضور سه خودروساز اصلی که بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروش دارند، می توانند همهٔ نیازهای این بخش را پوشش دهند. علاوه بر این، سود بالا هم یکی دیگر از دلایلی است موجب ماندگاری مینی ون ها در بازار می شود.

مینی ون ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود

هرچند ممکن است مینی ون ها سودی به اندازهٔ پیکاپ های فول سایز ۵۰ تا ۶۰ هزار دلاری نداشته باشند اما این خودروها حاشیهٔ سود بالایی دارند و قیمت آن ها به راحتی به بیش از ۴۰ هزار دستگاه می رسد؛ بنابراین ممکن است آیندهٔ روشنی در انتظار مینی ون ها باشد. از سوی دیگر، این خودروها به دلیل برخورداری از فضای داخلی زیاد، به نمونه های آزمایشی محبوبی برای خودروهای خودران تبدیل شده اند.




همرسانی نوشتار: