با فورد رنجر رپتور آشنا شوید، خودرویی که درس های خوبی از برادر بزرگ تر خود یعنی F-۱۵۰ رپتور گرفته است. رنجر خودروی شناخته شده ای در بازار بریتانیا بوده چراکه پرفروش ترین پیکاپ این کشور است؛ اما فورد تصمیم گرفته دستی بر سر و روی پیکاپ قابل اعتماد خود بکشد و نسخه ی پرفورمنس آن را بسازد.
بازار پیکاپ ها در بریتانیا کاملاً سرراست است. اکثر خریداران به دنبال گزینه های ۶ سیلندری همچون فولکس واگن آماروک و مرسدس X ۳۵۰d و دیگر مدل های سرسخت و آفرود هستند. البته فورد می گوید هیچ رقیب دیگری ترکیب توانایی های آفرود جذاب با هندلینگ روی جاده را ارائه نمی کند و رنجر رپتور از این نظر محصولی کاملاً منحصربه فرد است.
بازار این خودرو در روی کاغذ هم بسیار محدود به نظر می رسد. فورد پرفورمنس فنرهای تخت رپتور استاندارد در عقب را کنار گذاشته و از سیستم تعلیق بکار گرفته شده در فورد فیستای رالی جهانی استفاده کرده است؛ بنابراین حالا فنرهای پیچشی و دامپرهای موتور اسپورت فاکس را می بینیم. در واقع کل شاسی ارتقا یافته تا هم در آفرود و روی جاده عملکرد بهتری داشته باشد و هم برای رانندگی داکار مانند توانایی داشته باشد. البته فکر نمی کنیم که خریداران خیلی به فکر رانندگی در چنین مکان هایی باشند.
رنجر رپتور ۴۴ میلی متر پهن تر، ۱۶۸ میلی متر طویل تر و ۵۲ میلی متر قدبلندتر بوده و ارتفاع آن از سطح زمین نیز ۵۱ میلی متر افزایش یافته و طبیعی است که زوایای حمله و فرار آن نیز بهبود یافته اند؛ اما این بدنه ی رنجر است که در نسخه ی رپتور خودنمایی می کند. قوس های چرخ گیراتر رینگ های ۱۷ اینچی مشکی را در خود جای داده اند و تکمیل کننده ی این بخش لاستیک های بزرگ BF گوودریچ است. سپر جلو نیز به شاسی وصل شده و زیر آن فلاپ و قلاب های بکسل جدید نصب شده اند. جلوپنجره ی این خودرو درست همانند F-۱۵۰ رپتور نوشته ی بزرگ فورد را در خود جای داده است.
داخل کابین نمی توان تغییرات را فوراً تشخیص داد. یک جفت صندلی چرمی وجود دارد که به صورت برقی تنظیم شده و از نوع گرم شونده هستند. غربیلک فرمان اسپورت، چرم با دوخت آبی روی داشبورد، پشت آمپرهای متفاوت، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی ۸.۸ اینچی و… از دیگر ویژگی های کابین رنجر رپتور هستند.
تمامی این اصلاحات مهندسی باعث شده اند این خودرو محافظه کارتر از سایر نسخه ها باشد. در واقع ظرفیت بار این خودرو از یک تن به 680 کیلوگرم کاهش یافته و ظرفیت یدک کشی آن هم از 3.5 به 2.5 تن رسیده است. این تغییرات به معنی عدم کلاس بندی رنجر رپتور در کلاس خودروهای تجاری است بنابراین اگر شما این خودرو را برای کارهای تجاری بخرید باید مالیات را بپردازید. به همین خاطر است که رپتور 47982 پوند قیمت دارد که حدود 10 هزار پوند بیشتر از نسخه های استاندارد می باشد.
کاری به تصمیم خریداران در پرداخت این میزان پول برای رنجر رپتور نداریم اما اگر شما خواهان یک پیکاپ آفرود گیرا باشید قطعاً نظرتان به این خودرو جلب خواهد شد. سواری خودرو در جاده خوب بوده و سیستم تعلیق عقب جدید هم نسبت به فنرهای تخت سنتی عملکرد بهتری دارد.
فرمان این پیکاپ سبک بوده و به طور سورپرایز کننده ای دقیق است. بدنه هم در پیچ ها خیلی تلوتلو نمی خورد. ۶ حالت رانندگی برای تغییر شخصیت رانندگی این پیکاپ در نظر گرفته شده که حالت اسپورت باعث می شود صدای مصنوعی ۸ سیلندر مانند به کابین تزریق شود که ما آن را خیلی دوست نداریم.
یک حالت ویژه که ارزش توجه را دارد حالت “باجا” است. فورد می گوید این حالت رالی داکار است که پیشرانه و شاسی کاملاً آماده ی رویارویی با زمین های خشن و ناهموار می شوند. مسیر تست آفرود ما نشان داد که رپتور مشکل خاصی با عبور از موانع سخت ندارد.
با چنین ظاهر عصبانی و سواری شگفت انگیز، شما باید انتظار داشته باشید که رنجر رپتور از پیشرانه ی فورد GT استفاده می کند یا حداقل در بطن آن پیشرانه ی ۶ سیلندر دیزلی قرار گرفته است اما متأسفانه این گونه نیست چراکه فورد از پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۲۱۰ اسب بخاری استفاده کرده است.
به لطف وجود دو توربو، این پیشرانه قطعاً قدرتمند ظاهر می شود و قدرت بیشتری در مقایسه با پیشرانه ی ۵ سیلندر ۳.۲ لیتری سایر مدل های رنجر دارد؛ اما خب این پیشرانه با تصویر ذهنی از رنجر پیکاپ هماهنگ نیست.
رنجر رپتور دست پرورده ی فورد پرفورمنس جایگاهی منحصربه فرد در بازار دارد چراکه شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. اصلاحات مهندسی صورت گرفته در این خودرو کاملاً احساس برانگیز هستند؛ و اگرچه پیشرانه ی این خودرو به طور سورپرایز کننده ای کوچک است اما به راحتی می توان آن را دوست داشت.
مشخصات فورد رنجر رپتور
- قیمت: ۴۷۹۸۲ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توئین توربوی دیزلی
- قدرت/گشتاور: ۲۱۰ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۸.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress