پولستار وان با نمایی کانسپت مانند، قوای محرکهٔ هیبریدی ۶۰۰ اسب بخاری، بدنهٔ فیبر کربنی، سامانهٔ چهارچرخ محرک و برچسب قیمتی ۱۳۹ هزار پوندی، به عنوان اولین محصول یک برند جدید، خودروی کاملاً قابل توجهی است. البته این کوپهٔ ۲+۲، اولین و تنها محصول زیرشاخهٔ جدید ولوو است که از پیشرانهٔ درون سوز استفاده می کند زیرا از این به بعد همۀ ساخته های برند پولستار، تمام الکتریکی خواهند بود. تحویل اولین نمونه های پولستار وان به خریداران تا پیش از سه ماههٔ آخر امسال صورت نخواهد گرفت اما امکان یک چرخ زنی کوتاه با پروتوتایپ آن در جاده های سوئد و همین طور در پیست آزمایشی ولوو فراهم شده است.
پولستار وان در بیرون شباهت زیادی به کانسپت کوپهٔ ولوو که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد دارد؛ بنابراین طراحی جلو و عقب آن کاملاً از ولوو گرفته شده است اما با ایجاد عضلاتی روی گلگیرهای عقب سعی شده نمایی تنومند و اسپرت ایجاد گردد. کابین اما جایی است که پولستار بیشترین تلاش را برای متمایز کردن محصول خود از ساخته های ولوو کرده است. بااین حال در اینجا هم غربیلک فرمان با کراس اوور ولوو XC۴۰ یکسان است و غیر از لوگو، قسمت های دیگر مثل نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دریچه های تهویه هم آشنا به نظر می رسند. بااین وجود در کابین خودرو ویژگی های منحصربه فردی هم به چشم می خورند که کمک می کنند کوپهٔ پولستار خود را از محصولات ولوو متمایز کند.
در پولستار وان کمک فنرها که ساخت شرکت سوئدی Ohlins هستند را می توان به صورت دستی در نُه سطح مختلف تنظیم کرد. خودروی مورد آزمایش تقریباً در میانهٔ این سطوح تنظیم شده بود اما پولستار تنظیمات اسپرت را به خریداران توصیه کرده است. این کوپهٔ بزرگ که بر اساس پلت فرم SPA ولوو ساخته شده حتی با رینگ های استاندارد ۲۱ اینچی هم کاملاً راحت و مطمئن احساس می شود پس باید از ترافیک گوتنبرگ دور شد تا بتوان در جاده های خلوت سوئد همهٔ توانایی های آن را مورد آزمایش قرار داد.
همان طور که اشاره شد، پولستار وان به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است. این سیستم از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ با ۳۱۰ اسب بخار قدرت به همراه یک استارت ژنراتور یکپارچه با ۶۷ اسب بخار قدرت تشکیل شده درحالی که در عقب خودرو هم دو موتور الکتریکی مجموعاً با ۲۳۰ اسب بخار قدرت قرار دارند که مجموع خروجی سیستم را به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور می رسانند. وجود باطری های ۳۴ کیلووات ساعتی وزن زیادی را به خودرو اضافه کرده اند ولی با استفاده از بدنهٔ فیبر کربنی سعی شده این افزایش وزن جبران شود.
بااین حال پولستار وان هنوز هم ۲.۳ تن وزن دارد ولی قوای محرکهٔ هیبریدی آن آن قدر قدرت دارد که بتواند آن را به صورت تئوری ظرف حدود چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. به دلیل خیس بودن مسیر امکان آزمایش این ادعا وجود نداشت ولی بااین حال قوای محرکهٔ پولستار وان احساس راحتی بیشتری نسبت به وزن خودرو دارد. هرچند این کوپهٔ هیبریدی در شتاب نمی تواند حریف تسلا مدل S شود اما کنترل گشتاور بُرداری آن در محور عقب امکان وارد آوردن فشاری سخت بر خودرو در پیست آزمایشی را فراهم می کند و فشار بیشتر روی پدال گاز هم بجای کم فرمانی موجب افزایش سرعت می شود.
طبیعت مطمئن پولستار وان هنگام رانندگی بیشترین تأثیر را دارد زیرا اعتمادبه نفس رانندگی خشن و تهاجمی را به راننده می دهد درحالی که مقاومت در برابر حرکات گهواره ای بدنه و پاسخ منظم به فرمان نیز این اطمینان را تشدید می کند. علاوه بر این، مدولاسیون ترمز که همیشه چالش بزرگی برای خودروهای هیبریدی بوده نیز در اینجا به خوبی حل شده است.
با وجود تعلیق اسپرت و چابکی بالای پولستار وان، حتی در جاده های ناهموار نیز سواری ناراحتی ندارد و هرچند در سرعت های پایین خودرو کمی خشک احساس می شود اما درکل سواری آن برای یک گرند تورر میان سایز راحت است.
پولستار وان از حالت رانندگی تمام الکتریکی هم برخوردار است که در این حالت می تواند تا ۱۳۰ کیلومتر را طی کرده و سرعت خود را با ترافیک بزرگراه هماهنگ کند؛ اما نه فقط زمانی که خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار دارد بلکه زمانی هم که پیشرانهٔ درون سوز به کار می افتد، صدای کمی در کابین خودرو به گوش می رسد؛ بنابراین کسانی که دوست دارند از غرش یک پیشرانهٔ بنزینی لذت ببرند می توانند آستون مارتین ونتیج یا مرسدس S۶۳ AMG را خریداری کنند.
نتیجه
پولستار وان خودروی ارزانی نیست و در طراحی خیلی کم رابطهٔ خود با ولوو را پنهان کرده است اما در حال حاضر خودروهای زیادی در بازار وجود ندارند که بتوانند ترکیبی از پیمایش های سریع را با آلایندگی پایین ارائه کنند. این یک گرند تورر شیک، سریع، توانمند و راحت است که می تواند رقبایی مثل لکسس LC۵۰۰ و ب ام و M۸ را به چالش بکشد. بااین حال هرچند این کوپهٔ سوئدی می تواند تبلیغ خوبی برای قوای محرکهٔ هیبریدی باشد اما پولستار هیچ برنامه ای برای استفاده از این سیستم در محصولات آیندهٔ خود ندارد.
مشخصات فنی
Polestar 1 2019 | |
قیمت | 139,000 پوند |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر هیبریدی |
قدرت | 600 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر |
گیربکس | هشت سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 2.1 لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | 40 گرم در کیلومتر |
منبع: AutoExpress