از این به بعد شورلت کوروت دیگر به عنوان یک خودروی اسپرت ساده شناخته نمی شود. این ماشین که پیش ازاین رقیبی برای دوج وایپر بود و حتی در نسخهٔ پایه با خودروهای عضلانی معمولی مقایسه می شد، حالا به سوپراسپرتی موتور وسط تبدیل شده که حتی در نسخهٔ پایه توانایی رقابت با خودروهایی مثل آکورا NSX را دارد آن هم با قیمتی به مراتب کمتر؛ اما آیا کوروت C۸ بر سلف خود یعنی C۷ کاملاً برتری دارد؟ در این مقایسه به دنبال پاسخ این سؤال هستیم.
بیرون
هردو نسل دماغه ای تهاجمی با عناصر طراحی مشابهی دارند اما همه چیز در C۸ تیزتر به نظر می رسد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دیگر در این قسمت خبری از پیشرانه نیست، کاپوت کشیدهٔ C۷ جای خود را به نمونه ای کوچک تر داده که به C۸ نمایی مشابه سایر سوپراسپرت های معمول بازار بخشیده است. با عبور از قسمت جلویی اما تفاوت های میان دو نسل بیشتر و بیشتر می شود. در پروفیل جانبی C۸، شیشهٔ جلو با شیب بیشتر، رکاب های برجسته تر، گلگیرهای عقب عضلانی که حتی از قبل هم عضلانی تر هستند و سقف دو حبابی به چشم می خورد؛ اما مهم ترین ویژگی این قسمت در C۸ ورودی هوای بسیار بزرگی است که هوا را به سمت پیشرانه هدایت می کند. درمجموع طراحان کوروت اطمینان داده اند که بین C۷ و C۸ تعدادی از جزئیات و چند ویژگی اساسی مثل چراغ های جلو و عقب شبیه به هم باقیمانده تا پیوستگی و فرم آشنای کوروت حفظ گردد.
داخل
در داخل C۸ هرچند همچنان طرح راننده محور کابین حفظ شده و نشان می دهد اینجا داخل یک کوروت است اما شاهد پیشرفت و تغییرات بسیار قابل توجهی نسبت به C۷ هستیم. ازجملهٔ مهم ترین ویژگی های کابین C۸ می توان به غربیلک فرمان مربع شکل و کنسول مرکزی بزرگی اشاره کرد که کاملاً قسمت راننده را از بخش سرنشین جدا کرده است. از لحاظ تکنولوژی و تجهیزات نیز نسل جدید کوروت کاملاً ارتقاء پیدا کرده است به گونه ای که حالا برای آن صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، نمایشگر بزرگ تر و با وضوح بالاتر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تکنولوژی تشخیص صدا، شارژر بی سیم گوشی های هوشمند، سیستم صوتی Bose با ۱۰ بلندگو و… به صورت استاندارد ارائه شده است. علاوه بر این، گرم کن غربیلک فرمان و حافظهٔ صندلی ها هم برای C۸ قابل سفارش است. به طورکلی کابین نسل جدید کاملاً مدرن تر و باکیفیت تر از C۷ به نظر می رسد.
پیشرانه
هرچند در کوروت C۸ پیشرانه به پشت کابین منتقل شده است اما در اینجا هم مثل C۷ شاهد یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ تنفس طبیعی هستیم. البته این موتور تغییرات زیادی را تجربه کرده و حالا ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند درحالی که نسل قبلی ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در همین حال برای C۸ پکیج پرفورمنس Z۵۱ هم قابل سفارش است که خروجی پیشرانه را به ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور افزایش می دهد. برای انتقال نیرو هم در C۷ دو گیربکس هفت سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می شد اما در C۸ نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ های عقب انتقال پیدا می کند و خبری از گیربکس دستی نیست.
به گفتهٔ شورلت، نسل جدید کوروت با پکیج Z۵۱ در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد درحالی که برای مقایسه، کوروت ZR۱ قبلی با ۷۵۵ اسب بخار قدرت این کار را در ۲.۸ ثانیه انجام می داد! بنابراین کوروت C۸ با تنها ۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر، کوروت C۷ پایه با شتاب ۳.۷ ثانیه را نابود می کند! البته نباید فراموش کرد درحالی که نسل قبلی ۱۵۶۲ کیلوگرم وزن داشت، وزن C۸ به ۱۵۲۷ کیلوگرم رسیده است.
قیمت
شاید بهترین ویژگی کوروت C۸ قیمت آن باشد زیرا به گفتهٔ شورلت قیمت نسخهٔ پایهٔ این خودرو علیرغم تمامی پیشرفت ها و تغییراتی که تجربه کرده، از زیر ۶۰ هزار دلار آغاز می شود که واقعاً شگفت آور است زیرا در حال حاضر نسخهٔ پایهٔ کوروت C۷ مدل ۲۰۱۹ با قیمت ۵۵,۹۰۰ دلار به فروش می رسد؛ بنابراین کوروت C۸ با وجود تمامی ارتقاءهایی که داشته است هنوز هم ارزش بسیار بالایی در قبال قیمت خود دارد.
مشخصات فنی
کوروت C7 | کوروت C8 | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 455 اسب بخار | 490 اسب بخار |
گشتاور | 620 نیوتن متر | 630 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.7 ثانیه | زیر 3 ثانیه |
طول | 4,493 میلی متر | 4,630 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,710 میلی متر | 2,723 میلی متر |
وزن | 1562 کیلوگرم | 1527 کیلوگرم |
قیمت | 55,900 دلار | زیر 60 هزار دلار |
منبع: CarScoops