هنگامی که بحث پورشهٔ موتور وسط مطرح می شود، کاررا GT خودرویی است که معمولاً به ذهن می آید. هرچند این خودرو یکی از بهترین ساخته های پورشه محسوب می شود اما در تاریخ این برند آلمانی ابرماشین خارق العادهٔ دیگری هم بنام ۹۱۱ GT۱ Straßenversion وجود دارد. این خودرو اما رابطهٔ مستقیمی با مسابقات اتومبیلرانی دارد و می توان آن را محصول اجباری مسابقات دانست!
پس از احیای مسابقات بین المللی خودروهای اسپرت در اواسط دههٔ ۹۰ میلادی که با نام BPR Global GT Series شناخته می شد و بعدها نام آن به FIA GT Championship تغییر یافت، پورشه علاقهٔ خود برای بازگشت به بالاترین سطح مسابقات خودروهای اسپرت و همین طور توسعهٔ خودرویی برای شرکت در کلاس GT۱ مسابقات را اعلام نمود. خودروهای حاضر در این کلاس پیش ازاین نسخه های بشدت اصلاح شده از خودروهای جاده ای مثل فراری F۴۰ و مک لارن F۱ بودند اما پورشه کاملاً متفاوت عمل کرد زیرا بجای اینکه نسخه ای مسابقه ای از یکی از محصولات جاده ای خود را توسعه دهد، اقدام به ساخت یک خودروی مسابقه ای کاملاً جدید نمود؛ یعنی برخلاف بسیاری از خودروسازان که محصولات جاده ای خود را برای استفاده در پیست تغییر می دادند، پورشه از ابتدا خودروی مسابقه ای جدیدی را توسعه داد.
این خودرو که ۹۱۱ GT۱ نام گرفته بود، در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. هرچند در این خودروی مسابقه ای از نام ۹۱۱ استفاده شده بود اما اشتراکات بسیار کمی با ۹۱۱ جاده ای آن زمان داشت به گونه ای که در ظاهر فقط چراغ های جلو و عقب آن با ۹۱۱ مشترک بود. البته شاسی جلویی ۹۱۱ GT۱ متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۳ بود و بخش عقبی شاسی به همراه پیشرانهٔ آن از مدل مسابقه ای ۹۶۲ گرفته شده بود.
۹۱۱ GT۱ اولین مسابقهٔ خود را در رقابت های BPR Global GT سال ۱۹۹۶ انجام داد و به راحتی در آن به پیروزی رسید. این ماشین برای اولین بار در مسابقات لمانز همان سال هم حضور پیدا کرد و در کلاس خود به جایگاه اول و دوم و به طورکلی به مقام دوم و سوم دست یافت. با وجود این موفقیت ها، پورشه از این هم بیشتر می خواست و به همین دلیل در پایان فصل ۱۹۹۶، آماده سازی ۹۱۱ GT۱ را برای فصل ۱۹۹۷ را آغاز کرد. این نسخهٔ جدید که ۹۱۱ GT۱ Evo نام گرفت، تغییراتی را تجربه کرد که یکی از آن ها بدنهٔ جدید با چراغ های جلو و عقب متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۶ بود.
از سوی دیگر، در آن زمان قوانین مسابقاتی مثل لمانز خودروسازان را مجبور می کرد از خودروهای مسابقه ای خود نسخه ای جاده ای در تعدادی محدود تولید کنند تا بتوانند در مسابقات حضور یابند. به همین دلیل پورشه هم مجبور به ساخت نسخهٔ جاده ای ۹۱۱ GT۱ شد. این نسخه Straßenversion (به معنای Street Version یا نسخهٔ جاده ای) نام گرفت و اوایل سال ۱۹۹۶ ساخته شد. طبق قوانین کلاس GT۱، از خودروهای مسابقه ای باید مجموعاً ۲۵ دستگاه برای استفادهٔ جاده ای ساخته می شد تا واجد شرایط شرکت در رقابت ها باشند؛ بنابراین در ابتدا دو دستگاه از ۹۱۱ GT۱ Straßenversion با طراحی جلو و عقب مشابه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ ساخته شد و ۲۰ دستگاه دیگر نیز در سال ۱۹۹۷ با چراغ های ۹۱۱ نسل ۹۹۶ تولید شدند.
قوای محرکه
همان طور که در بالا اشاره شد، در ۹۱۱ GT۱ مسابقه ای از پیشرانهٔ مدل ۹۶۲ استفاده شده بود. این موتور یک واحد ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با اینترکولر و چهار سوپاپ در هر سیلندر بود و سوخت رسانی آن از طریق انژکتورهای Motronic ۵.۲ بوش صورت می گرفت. این پیشرانه در نسخهٔ مسابقه ای حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد اما در نسخهٔ جاده ای به منظور مطابقت با قوانین آلایندگی اروپا، تضعیف شده و خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.
برخلاف ۹۱۱ که از ترکیب سنتی موتور عقب استفاده می کرد، در ۹۱۱ GT۱ پیشرانه به صورت طولی در میانهٔ خودرو، درست پشت سر راننده نصب شده بود و بنابراین ۹۱۱ GT۱ Straßenversion را می توان اولین و تنها ۹۱۱ جاده ای موتور وسط ساخت پورشه دانست. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سکوئنشال به چرخ های عقب انتقال پیدا می کرد.
ویژگی های برجسته
۹۱۱ GT۱ Straßenversion به معنای واقعی کلمه یک خودروی مسابقه ای جاده ای بود ولی بااین حال همان طور که از نامش مشخص است، برای استفاده در جاده ها تنظیم شده بود. در نسخهٔ جاده ای این خودرو ارتفاع از سطح زمین افزایش یافته، سیستم تعلیق نرم تر شده و در ضرایب دنده های گیربکس هم تغییراتی ایجاد شده بود تا کاربردی تر گردد. علاوه بر این، پیشرانه تنظیم ملایم تری پیدا کرده بود و دیسک های ترمز کربن سرامیکی هم با نمونه های فولادی جایگزین شدند.
همهٔ این تغییرات موجب شد بود رانندگی با ۹۱۱ GT۱ آسان تر شود ولی بااین حال همچنان خوی مسابقه ای خود را حفظ کرده بود. از سوی دیگر، چون کابین خودروهای مسابقه ای هرگز راحت و لذت بخش نیست، پورشه در داخل ۹۱۱ GT۱ Straßenversion نیز ویژگی های لوکسی مثل صندلی های اسپرت روکش دار و کف پوش را ارائه کرده بود تا راحتی راننده افزایش پیدا کند. علاوه بر این، برای این نسخه داشبورد جدیدی از ۹۱۱ نسل ۹۹۳ هم قرض گرفته شد.
عملکرد
هرچند پیشرانهٔ ۹۱۱ GT۱ مسابقه ای برای استفاده در نسخهٔ جاده ای تضعیف شده بود اما بااین حال،۹۱۱ GT۱ Straßenversion هنوز هم خودروی بسیار توانمندی بود به گونه ای که در آزمایش های رسمی ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسید و توانست به حداکثر سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند شاید این اعداد در مقایسه با ابرماشین های امروزی مثل ۹۱۸ چندان چشمگیر نباشند اما باید توجه داشت که این خودرو متعلق به بیش از دو دهه پیش است. البته بخشی از این عملکرد فوق العادهٔ ۹۱۱ GT۱ Straßenversion به خاطر وزن بسیار پایین ۱۱۵۰ کیلوگرمی آن بود که برای چنین ابرماشینی رقم خیره کننده ای است.
خاتمهٔ تولید
از ۹۱۱ GT۱ Straßenversion بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ مجموعاً تعداد ۲۵ دستگاه ساخته شد که فقط ۲۰ دستگاه از آن ها برای فروش ارائه شدند و با قیمت بسیار گران ۹۱۲ هزار دلار فروخته شدند. این در حالی است که برخلاف کاررا GT، پورشه هیچ تبلیغی برای فروش ۹۱۱ GT۱ Straßenversion نکرد. امروزه نیز این ابرماشین پورشه به دلیل تولید بسیار محدود، به خودرویی خاص و ارزشمند تبدیل شده است به گونه ای که در حراجی ها با قیمت های بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش می شود.
چرا تکرارنشدنی است؟
۹۱۱ GT۱ Straßenversion ویژگی های منحصربه فرد بسیار زیادی دارد که هرکدام می توانند پاسخ این سؤال باشند. این تنها ۹۱۱ تولیدی موتور وسطی است که توسط پورشه ساخته شده است و تنها پورشه ای است که به طور مستقیم از پیست به خیابان ها آمده است. مالکین ۹۱۱ GT۱ Straßenversion می توانند لذت رانندگی با یک پورشهٔ مسابقه ای را در جاده های معمولی تجربه کنند. این ویژگی ها بعدازاین هیچ گاه در دیگر محصولات پورشه حتی هایپرکارهای کاررا GT و ۹۱۸ وجود نداشتند. ۹۱۱ GT۱ Straßenversion شاید به اندازهٔ فراری F۴۰ جذاب و به اندازهٔ مک لارن F۱ سریع نباشد اما از هر نظر منحصربه فردتر از آن ها است.
مشخصات فنی
Porsche 911 GT1 Straßenversion | |
معرفی | 1996 |
خاتمهٔ تولید | 1998 |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 3.2 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 544 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی سکوئنشال |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 3.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 3.8 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | – |
وزن | 1150 کیلوگرم |
طول | 4,890 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | – |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر |