در سری مطالب نتایج دوئل ها، گروه های سدان ها را به طور کامل بررسی کرده و پشت سر گذاشتیم و حالا نوبت به کوپه ها رسیده است. اولین گروهی که در این بخش به آن می پردازیم گروه کوپه های کوچک است. این ها کوپه های جمع وجوری هستند که هرچند عمدتاً قدرت چندان زیادی ندارند اما لذت رانندگی بالایی را با قیمت مناسب در اختیار راننده قرار می دهند. برخلاف کوپه های بزرگ تر، بسیاری از کوپه های کوچک بر اساس پلت فرم هاچ بک ها یا سدان های کامپکت ساخته شده و دیفرانسیل جلو هستند. در رقابت های پدال در این گروه دوازده شرکت کننده حضور داشتند که عبارت اند از:
فیات ۱۲۴
مزدا MX-۵
هیوندای ولوستر
فولکس واگن شیراکو
کیا سراتو کوپ
هوندا سیویک کوپه
تویوتا GT۸۶
نیسان ۳۷۰Z
آئودی TT
ب ام و سری ۲
سایون tC
فولکس واگن بیتل
این دوازده کوپهٔ کوچک در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق از بین آن ها شش شرکت کننده خود را به مرحلهٔ یک چهارم نهایی رساندند. این ماشین ها به شرح زیرند:
هوندا سیویک کوپه
مزدا MX-۵
آئودی TT
فولکس واگن بیتل
فولکس واگن شیراکو
نیسان ۳۷۰Z
در مرحلهٔ یک چهارم نهایی، خودروها بار دیگر باهم به رقابت پرداختند و بدین ترتیب سه کوپهٔ کوچک راهی مرحلهٔ نیمه نهایی شدند اما چون تعداد آن ها فرد بود، باید خودرویی که در مرحلهٔ یک چهارم نهایی با کمترین اختلاف شکست خورده بود هم به آن ها اضافه می شد. این خودرو هوندا سیویک کوپه بود که به سه خودروی پیروز پیوست و به مرحلهٔ بعد راه یافت. در مرحلهٔ نیمه نهایی نیز با برگزاری دو دوئل نهایتاً نیسان ۳۷۰Z و مزدا MX-۵ به عنوان فینالیست های گروه کوپه های کوچک انتخاب شده و جواز حضور در مرحلهٔ نهایی را دریافت کردند.
در آخرین دوئل گروه کوپه های کوچک که بین دو رقیب ژاپنی برگزار شد، مجموعاً تعداد ۱۲۱۱ رأی به ثبت رسیده که ۳۷۰Z با دریافت ۷۴۳ عدد از آن ها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء، پیروز شده و به عنوان محبوب ترین کوپهٔ کوچک دست پیدا کرد درحالی که MX-۵ با دریافت ۴۶۸ رأی باید به عنوان نایب قهرمانی اکتفا کند. نیسان ۳۷۰Z اما برای اینکه به این جایگاه برسد سه رقیب هم وطن و یک رقیب آلمانی را مغلوب کرده است به گونه ای که در مرحلهٔ مقدماتی در برابر تویوتا GT۸۶ قرار گرفت، در مرحلهٔ یک چهارم نهایی فولکس واگن شیراکو را از سر راه برداشت و در مرحلهٔ نیمه نهایی هم با هوندا سیویک کوپه به رقابت پرداخت.
رقبای نیسان ۳۷۰Z در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | تویوتا GT86 | 72 |
یک چهارم نهایی | فولکس واگن شیراکو | 69 |
نیمه نهایی | هوندا سیویک کوپه | 70 |
نهایی | مزدا MX-5 | 61 |
پیشینهٔ کوپه های سری Z نیسان به سال ۱۹۶۹ و مدل ۲۴۰Z بازمی گردد. از آن زمان تاکنون این کوپهٔ محبوب و افسانه ای تقریباً بی وقفه تولید شد و به یکی از محصولات مشهور و نمادین نیسان مبدل گشت. سری Z هم اکنون در نسل ششم قرار دارد که با نام ۳۷۰Z نام دارد، در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد و همچنان در حال تولید است. این نسل روی پلت فرم FM نیسان مشترک با اینفینیتی Q۶۰ ساخته شده و با یک پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری V۶ تنفس طبیعی با ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور عرضه می شود. البته نسخهٔ نیسمو هم برای ۳۷۰Z ارائه می شود که در آن نسخه خروجی پیشرانه به ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می کند. این روزها ۳۷۰Z کاملاً سالخورده شده و نیسان باید به فکر نسل جدید آن باشد.
مشخصات فنی
پیشرانه | 3.7 لیتری V6 |
قدرت | 330 اسب بخار |
گشتاور | 365 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 5.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,240 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,550 میلی متر |
وزن | 1510 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی |
قیمت | 30,885 دلار |