هرچند بسیاری اشکودا ساپرب را به عنوان سدانی می شناسند که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد اما این نام سابقه ای بسیار قدیمی تر از این دارد. اشکودا برای اولین بار در اوایل دههٔ ۳۰ میلادی از نام ساپرب استفاده کرد. این خودرو که در سال ۱۹۳۴ به بازار آمد، پرچم دار اشکودا محسوب می شد؛ اما یکی از کمیاب ترین نسخه های این خودرو مدل OHV است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم معرفی شد.
ساپرب OHV بین سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ در تعداد تنها ۱۵۸ دستگاه ساخته شد و حالا یکی از آن ها که مدل ۱۹۴۸ است در موزهٔ اشکودا به نمایش درآمده است. این خودرو به طور کامل بازسازی شده و به شکوه گذشتهٔ خود بازگشته است. فرایند بازسازی این ساپرب حدود سه سال طول کشیده است. این پروژه توسط تیم Mlada Boleslav انجام گرفته و آن ها برای اینکه بفهمند این ساپرب مدل ۱۹۴۸ زمانی که صفرکیلومتر بوده در ظاهر و داخل چگونه بوده است، مجبور به تحقیق در آرشیو اشکودا شده اند.
اشکودا در سال ۱۹۶۸ یعنی زمانی که موزهٔ خود را افتتاح کرد این ساپرب OHV را از اولین مالک خود که از آن برای استفادهٔ روزانه استفاده می کرد خریداری نمود. پس از گذشته چند دهه اما بسیاری از قطعات خودرو گم شده بودند و تودوزی آن نیز اصلی نبود. به همین دلیل تهیهٔ قطعات اصلی و همین طور بازگرداندن همه چیز به حالت اولیه به گونه ای که خودرو مثل زمانی به نظر برسد که از کارخانه خارج شده، فرایند بسیار دشواری بوده است. این کلاسیک نادر تا اول سپتامبر در موزهٔ اشکودا در جمهوری چک حضور خواهد داشت.
۸۵ سال بعد اما ساپرب به سدان میان سایزی تبدیل شده که اشتراکات فراوانی با فولکس واگن پاسات دارد. دوران مدرن این خودرو در سال ۲۰۰۱ آغاز شد یعنی زمانی که اشکودا با استفاده از پلت فرم B۵ گروه فولکس واگن اولین نسل از ساپرب مدرن را معرفی کرد. این خودرو هم اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد و به تازگی فیس لیفتی را تجربه کرده است. ساپرب هم اکنون در دو نسخهٔ سدان لیفت بک و استیشن تولید می شود.