هرچند سدان های سنتی از قدیمی ترین نوع خودروها هستند اما سدان های کوپه سابقه و پیشینهٔ بسیار کوتاه تری دارند. این خودروها که به آن ها کوپه های چهاردر هم گفته می شود، همان طور که از نامشان مشخص است ترکیبی از سدان ها و کوپه ها هستند. مرسدس بنز با معرفی مدل CLS در سال ۲۰۰۴ رسماً برای اولین بار این کلاس نوظهور را پایه گذاری کرد و سپس به دنبال آن دیگر خودروسازان نیز به آن وارد شدند. بااین حال گروه سدان های کوپه خلوت ترین گروه در رقابت های پدال بود و تنها شش شرکت کننده در آن حضور داشتند که این خودروها عبارت اند از:
ب ام و سری ۶ گرن کوپه
آئودی A۷
ب ام و سری ۶ گرن توریزمو
مرسدس CLS
مرسدس AMG GT ۴
پورشه پانامرا
در مرحلهٔ مقدماتی این شش کوپهٔ چهاردر طی سه دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق سه خودرو مستقیماً جواز حضور در مرحلهٔ نیمه نهایی را دریافت کردند اما چون تعداد آن ها فرد بود، ب ام و سری ۶ گرن کوپه هم که در مرحلهٔ مقدماتی با کمتری اختلاف شکست خورده بود به برندگان پیوست تا تعداد آن ها به چهار خودرو افزایش پیدا کند. از بین این چهار شرکت کننده، نهایتاً آئودی A۷ و مرسدس AMG GT ۴ به عنوان فینالیست توسط شما انتخاب شده و به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند.
این دو سدان کوپهٔ آلمانی در آخرین دوئل گروه خود رقابت جذابی را به نمایش گذاشتند و هردو شایستهٔ کسب عنوان قهرمانی بودند ولی نهایتاً باید یکی از آن ها با رأی شما انتخاب می شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۵۴۵ رأی به ثبت رسیده است که سهم مرسدس از آن ۸۸۷ رأی و آئودی ۶۵۸ رأی بوده است. بدین ترتیب نهایتاً این AMG GT ۴ است که با کسب ۵۷ درصد از کل آراء و با اختلافی نه چندان زیاد، رقیب هم وطن خود را مغلوب کرده و محبوب ترین سدان کوپه لقب گرفته است. این ماشین برای رسیدن به این عنوان در مرحلهٔ مقدماتی پورشه پانامرا را مغلوب ساخت و در مرحلهٔ نیمه نهایی ب ام و سری ۶ گرن کوپه را از سر راه برداشت.
رقبای مرسدس بنز AMG GT ۴ در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | پورشه پانامرا | 59 |
نیمه نهایی | ب ام و سری 6 گرن کوپه | 75 |
نهایی | آئودی A7 | 57 |
همان طور که در ابتدا گفتیم، مرسدس بنز با مدل CLS برای اولین بار کلاس کوپه های چهاردر را ابداع کرد. از سوی دیگر اما مرسدس که در سال ۲۰۱۴ مدل AMG GT را برای رقابت با پورشه ۹۱۱ معرفی کرده بود، تصمیم گرفت نسخهٔ چهاردر این خودرو را هم برای رقابت مستقیم با پورشه پانامرا تولید کند. این خودرو که AMG GT ۴ نام گرفت، پس از معرفی یک کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷، دقیقاً یک سال بعد در همان نمایشگاه رسماً رونمایی شد. این خودرو در سه نسخهٔ ۴۳، ۵۳ و ۶۳ به بازار عرضه می شود که آخری خود در دو نسخهٔ استاندارد و S قابل خریداری است. AMG GT۶۳ S که قوی ترین عضو خانوادهٔ این ماشین محسوب می شود، به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است.
مشخصات فنی
مدل | GT63 S |
پیشرانه | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 640 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 315 کیلومتر/ساعت |
طول | 5,054 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,951 میلی متر |
وزن | 2045 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 11.3 لیتر ترکیبی |
قیمت | 155,000 دلار |
http://g۱.asset.aparat.com//flv_video_new/۵۳۲۹/fa۳af۶۵۶۶۹cf۰۶bb۵۵f۵۵۷۴۵۳۹۹e۲۴۱b۱۵۹۸۴۴۲۵-۳۶۰p.mp۴
[دانلود ویدئو ]