گزارش مفصل منتشر شده توسط دیترویت فری پرس نشان می دهد فورد در سال ۲۰۱۱ و با آگاهی از مشکلات گیربکس خودروهای فوکوس و فیستا ۲۰۱۱ آن ها را عرضه کرده است.
این خودروساز آمریکایی هزاران شکایت درباره ی گیربکس دوکلاچه پاور شیفت فوکوس و فیستا دریافت کرده اما به منظور حل این مشکل از ایجاد تغییرات وسیع در آن ها اجتناب ورزیده است.
این گزارش نشان می دهد برخی مشکلات به این دلیل رخ داده اند که فورد تنها تصمیم گرفته از گیربکس دوکلاچه در مراحل آخر طراحی دو خودروی یاد شده استفاده کند و قبلاً چنین گیربکسی را عرضه نکرده بوده است.
مهندسان مکرراً به فورد درباره ی آماده نبودن این گیربکس هشدار داده بوده اند اما این برند، خودروها را عرضه کرده و کاملاً می دانسته که این گیربکس مشکلاتی دارد. اندکی پس از عرضه ی خودروها، سیل اعتراضات و شکایات به سوی NHTSA روانه شده است.
گفته می شود حداقل ۴۳۰۰ شکایت ثبت شده و بسیاری از آن ها به مشکلات خلاص شدن غیرمنتظره ی گیربکس مربوط بوده اند. فورد ۵ سال گفته که در حال تلاش برای یافتن راه حل این مشکلات بوده اما از انجام فراخوان سر باز زده و به نمایندگی ها گفته که به مشتریان بگویند از خودروها به صورت معمولی استفاده کنند.
در مارس ۲۰۱۷ شکایت ۱.۹ میلیون نفر از مالکان خودروهای فوکوس مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ و فیستا مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ که به گیربکس دوکلاچه مجهز بوده اند ثبت شده است. این خودروساز پیشنهاد پرداخت جریمه ی ۳۵ میلیون دلاری برای حل مشکل را داده اما خب ظاهراً این پیشنهاد خیلی به نفع فورد بوده و مشکلات همچنان حل نشده اند.