قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X۴ M کامپتیشن جدید

  1. پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸ ساعت ۱۸:۰۴ (۴ ماه قبل)
قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
به گزارش فرانگر

مهندسان ب ام و M تنها دست روی X۳ نگذاشته اند بلکه شاسی بلند کوپه ی X۴ نیز روانه ی کارخانه ی M پرفورمنس این برند شده و حالا هم فرصت تست و بررسی آن به ما دست داده است.

البته شانس افراد برای دیدن این خودرو در خیابان ها خیلی زیاد نخواهد بود. در واقع خود X۳ M کامپتیشن هم در جاده های بریتانیا به تعداد زیادی وجود نداشته و حتی میزان فروش X۴ M کمتر هم می باشد. ب ام و پیش بینی می کند در سال اول عرضه تنها حدود ۱۵۰ خریدار بریتانیایی اقدام به خرید رقیب مرسدس GLC ۶۳ S کوپه بکنند.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

بدنه ی بازطراحی شده منجر به ایجاد برخی تغییرات قابل پیش بینی شده است. با طول ۴۶۵۸ میلی متری این خودرو اندکی طویل تر بوده و خط سقف نیز ۴۹ میلی متر پایین تر قرار گرفته است. همچنین فاصله ی بین چرخه ای عقب اندکی بیشتر شده است. با وجود صندلی ها در جای خود شاهد فضای بار ۵۲۵ لیتری خواهید بود که تنها ۲۵ لیتر کمتر از فضای بار ب ام و X۳ M کامپتیشن می باشد. البته زمانی که صندلی ها را تا کنید این فضا به ۱۴۳۰ لیتر خواهد رسید که کمتر از فضای بار ۱۶۰۰ لیتری برادر خود می باشد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

اما خب همه چیز همین است. از دیگر جنبه ها این خودرو کاملاً مشابه X۳ M کامپتیشن بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۱ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی نیز تفاوتی با شاسی بلند اسپورت ب ام و ندارند. حتی با سفارش یک آپشن می توان حداکثر سرعت خودرو را افزایش داد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

بی شک فاکتور اصلی در تولید چنین پرفورمنس قابل توجهی یک نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو است که تأکید زیادی روی کاهش وزن دارد. البته نمی توان استفاده از چنین پیشرانه ای را در مقایسه با پیشرانه های سنتی قبلی M یک بازگشت به عقب دانست بلکه قطعاً پیشرفت های شگرفی صورت گرفته است. دیدن اینکه مهندسان BMW چگونه توانسته اند پیشرانه ای توربو را تنظیم کنند واقع احساس برانگیز است. همین پیشرانه زیر کاپوت M۳ جدید هم بکار خواهد رفت. همین پیشرانه که در پرچم دار سری ۳ بکار خواهد رفت پتانسیل زیادی داشته و می توان قدرت بیشتری هم از آن گرفت.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

اینکه پیشرانه ی ب ام و قدرت ۵۰۳ اسب بخاری دارد اتفاقی نیست چراکه پیشرانه ی ۸ سیلندر مرسدس GLC ۶۳ S کوپه و نیروگاه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری آلفارومئو استلویو کوادروفولیو هم خروجی ای در همین حدود دارند؛ اما خب خودروهایی از این دست واقع نیازی به قدرت بیشتر ندارند.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

شتاب ۴.۱ ثانیه ای برای یک شاسی بلند نزدیک به ۲ تنی نامعقول بوده و روشی که X۴ M کامپتیشن در زمان تخت گاز به جلو می رود هیچ جای سؤالی از نظر پرفورمنس بر جای نمی گذارد. سیستم اگزوز تطبیقی M اسپورت نیز به صورت استاندارد در مدل کامپتیشن وجود داشته و طنین پر صدایی دارد. پاسخ پدال گاز به دستورات راننده خوب و خطی بوده اما شاید از نظر صدا جگوار اف پیس SVR با قدرت ۵۴۲ اسب بخار کمی عصبی تر و پر سر و صداتر باشد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

نهایتاً باید گفت شاید مهم ترین ویژگی ای که در X۴ M کامپتیشن به چشم نمی خورد آن هیجان ذاتی خودروهای M است. این خودرو فقط سریع بوده و سواری آن جای تعریف زیادی ندارد. حتی در حالت کامفورت سواری نیز کوچک ترین دست اندازها را حس خواهید کرد و اگرچه شما می توانید دامپرها را تنظیم کنید اما واقعاً نیازی به حالت های اسپورت و اسپورت پلاس نخواهید داشت زیرا تفاوت های بسیار کمی بین این حالت های رانندگی وجود دارد.

حالت های مختلف تنظیم فرمان هم همانند سیستم تعلیق تفاوت های زیادی ایجاد نکرده و تنها وزن فرمان را به صورت مصنوعی تنظیم می کنند که خیلی هم ضروری نیست. احتمالاً در حالت کامفورت فرمان شما شاهد بهترین ترکیب از وزن و بازخورد در یک محصول مدرن بخش M خواهید بود. یک شاسی بلند با چنین ابعاد و وزنی بسیار چابک بوده اما احتمالاً در جاده های پر پیچ و خم پورشه ماکان توربوی مجهز به پکیج پرفورمنس دو خودروی X۳ M و X۴ M را پشت سر خواهد گذاشت.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

برخلاف سیستم xDrive بکار رفته در M۵، تنظیمات X۴ M کامپتیشن که اکثراً روی چرخه ای عقب تمرکز دارد از حالت دیفرانسیل عقب سود نمی برد. شاید این تنظیمات به آن اندازه ای که انتظار داشتیم هیجان انگیز نیست اما در پیست سریعاً می توان به سرعت های بالا رسید زیرا چسبندگی زیاد با کنترل مناسب بدنه همراه می شود. دیسک های ۳۹۵ و ۳۷۰ میلی متری در جلو و عقب نیز نیروی توقف ضروری را تأمین می کنند.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

خب به کابین هم نگاهی بیندازیم که در آن احساس خوش ساخت بودن و شیکی داشته و از طراحی نسل پیشین داشبوردهای ب ام و استفاده شده که اصلاً هم چیز بدی نیست. برخی ویژگی ها همچون نشان های M، دکمه ها و صندلی های اسپورت باعث تمایز این خودرو از سایر نسخه های استاندارد می شود.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

نسل جدید ب ام و X۴ M کامپتیشن یک خودروی پرفورمنس است که به ندرت آن را مشاهده خواهید کرد. این خودرو بازار بسیار محدودی دارد؛ اما سواری آن تقریباً با X۳ M کامپتیشن مشابه است. به این ترتیب شاهد سیستم چهار چرخ محرکی خواهید بود که کنترل خوبی داشته و به شما اجازه می دهد کمی با وزن بالای خودرو بازی کنید. فرمان دقیق و پیشرانه ی ۶ سیلندر قوی و دوست داشتنی از دیگر ویژگی های این خودرو هستند اما خب سواری خودرو مثل سنگ سفت است. اگر ظاهر این خودرو را دوست داشته باشید پس اختلاف قیمت ۳ هزار پوندی آن با X۳ مشکل چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب ام و X4 M کامپتیشن جدید

مشخصات ب ام و X۴ M کامپتیشن

  • قیمت: ۸۰۱۱۰ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress




همرسانی نوشتار: