سوپرمینی هیوندای i۲۰ برای آمریکایی ها چندان شناخته شده نیست چراکه جای خالی آن در این بازار بزرگ با مدل ارزان قیمت اکسنت پر شده است. البته این خودرو در بازارهای اروپایی و آسیایی حضوری پررنگ دارد. خوشبختانه به زودی نسل جدید این خودرو با اهدافی جاه طلبانه تولید خواهد شد.
خب ظاهر این خودرو چگونه خواهد بود و چه انتظاراتی باید از آن داشته باشیم؟ بیایید پیش از رونمایی رسمی این خودرو نگاهی به آنچه که انتظار داریم بیندازیم.
نسل فعلی i۲۰ یک سوپرمینی با ظاهری نسبتاً جذاب است که عموم مردم آن را دوست دارند. همین روند در نسل جدید هم ادامه خواهد یافت و i۲۰ جدید از جدیدترین زبان طراحی هیوندای که در نسل جدید سوناتا و الانترا دیده شده سود خواهد برد و به همین خاطر زوایای تیزتری خواهد داشت.
استایل جلوی این خودرو تحت تأثیر جلوپنجره ی آبشاری بزرگ قرار خواهد گرفت و چراغ های LED تیز و مه شکن های چندضلعی نیز آن را احاطه خواهند کرد.
خط شانه ی عمیق و تیزی نیز از گوشه ی چراغ جلو به چراغ های عقب کشیده خواهد شد و نمای عقب نیز پذیرای چراغ های LED افقی و خیزهای عمیقی خواهد بود.
اگرچه هیوندای ابعاد جمع وجور و طراحی ۵ درب این خودرو را حفظ خواهد کرد اما سرنشینان شاهد فضاسازی بهتر به ویژه در عقب و کیفیت بهتر بخش داخلی خواهند بود.
از نظر تکنولوژی باید گفت i۲۰ جدید از صفحه نمایش بزرگ تر، ناوبری، بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار خواهد بود. طیف وسیعی از سیستم های کمک راننده همچون پیشگیری از خروج از مسیر، هشدار توجه راننده، ترمز اضطراری، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و… نیز در این خودرو وجود خواهد داشت.
انتظار می رود سوپرمینی کوچک کره ای ها پیشرانه ی ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی نسل فعلی را به همراه داشته باشد و در کنار آن با پیشرانه ی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو هم عرضه شود. برخی بازارها همچون هند پذیرای مدل های دیزلی نیز خواهند بود. نیروی پیشرانه ها از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه به چرخه ای جلو منتقل خواهد شد.
افرادی که خواهان خودرویی سریع اما ارزان هستند باید منتظر مدل احتمالی N پرفورمنس باشند. گفته شده این خودرو در صورت تولید از پیشرانه ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با قدرت فراتر از ۲۰۰ اسب برای رقابت با فولکس واگن پولو GTI و فورد فیستا ST استفاده خواهد کرد.
با استایلی تیز، تکنولوژی های بیشتر و کابینی بهتر، هیوندای i۲۰ باید به جنگ خودروهایی همچون فولکس واگن پولو، فورد فیستا، اوپل کورسا، رنو کلیو، سوزوکی سوئیفت، هوندا جاز، پژو ۲۰۸، مزدا ۲ و تویوتا یاریس برود.
این خودرو در نسخه های ۵ درب و اکتیو قدبلند عرضه خواهد شد و انتظار می رود نسخه ی ۳ درب آن نیز دوباره عرضه شود. احتمالاً این خودرو اواخر سال جاری معرفی خواهد شد.