استفاده از موتور سمند روی ساندرو نیازمند بررسی است!

  1. پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸ ساعت ۰۸:۵۱ (۴ سال،۹ ماه قبل)
استفاده از موتور سمند روی ساندرو نیازمند بررسی است!
به گزارش فرانگر

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از موتور یی. اف ۷ (EF۷) روی خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو را تکذیب نکرد. فرشاد مقیمی در این ارتباط گفت: چنین موضوعی را نمی توان رد یا قبول کرد و مستلزم بررسی های بیشتر است، بدیهی است که اگر بررسی ها امکان پذیری آن را ثابت کرد موضوع اطلاع رسانی خواهد شد. وی همچنین درباره تهیه و تامین قطعات «های تک» (High Tech) خودروها گفت: تولید برخی از این قطعات در کشور آغاز شده و در این زمینه سبدی از کل پروژه های ساخت داخل مربوط به خودرو و سایر صنایع تعریف شده است.

این معاون وزیر صمت افزود: با وجود اعمال ظالمانه ترین تحریم ها علیه کشورمان، چیزی به نام بن بست بر سر راه فعالیت های اقتصادی وجود ندارد. شاید تحریم ها سبب شود تا هزینه ها در برخی موارد افزایش یابد که البته اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم اقدام خاصی در این زمینه انجام دهیم، اما افراد و کشورها در جهان آن قدر زیادند که می توان هر مشکلی را از طریق آنها حل کرد. مقیمی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه های ساخت داخل کالاها نیز تا زمانی که آخرین قطعه یا کالای این سبد داخلی سازی شود ادامه خواهد یافت؛ نمایشگاه هایی که با استقبال فعالان اقتصادی و صنعتگران همراه شده و درخصوص تامین مواد اولیه نیز پیگیری ها با قوت ادامه دارد.

  • تکمیل ۱۸۰ هزار خودروی ناقص تا یک ماه و نیم دیگر

دنیای اقتصاد: روز گذشته معاون امور صنایع وزیر صمت از تکمیل ۱۸۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان، ظرف یک ماه و نیم آینده خبر داد.

استفاده از موتور سمند روی ساندرو نیازمند بررسی است!

اظهارات فرشاد مقیمی در شرایطی است که خودروهای دپوشده در پارکینگ دو شرکت خودروساز کشور از سال گذشته به دلیل کمبود قطعه امکان عرضه به بازار را نداشته اند، حال چه اتفاقی در تامین قطعه این خودروها رخ داده که قرار است تا یک ماه و نیم دیگر تمامی این خودرو ها تکمیل شود با شبهاتی همراه است. مقیمی که با گفت وگو کرده در تکمیل اظهارت خود عنوان کرده که خودروهای ناقص که تعداد آنها به ۱۸۰ هزار دستگاه در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور می رسد، تکمیل و به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

در یک ماه گذشته بحث خودروهای ناقص به نوعی سوژه داغ رسانه ها بود. این موضوع با سخنان محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران وارد فاز تازه شد. اسفنانی با رد تولید خودروی ناقص گفته بود آنچه خودروسازان به آن خودروی ناقص می گویند و از تجاری شدن آن جلوگیری می کنند مربوط به قطعات ابتدایی مانند بالابر شیشه و پخش خودرو است.

سخنان این مقام قضایی را چنانچه در کنار صحبت های مقیمی در ارتباط با زمان تحویل خودروهای ناقص در آینده نزدیک قرار دهیم می توانیم دو سناریو را در این ارتباط طرح کنیم. سناریوی اول این است که بخش قابل توجهی از خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعات «های تک» در پارکینگ خودروسازان متوقف نمانده اند، بلکه کسری قطعه این خودروها بیشتر به قطعاتی مربوط می شود که امکان تامین آنها در زمان کوتاه از سوی قطعه سازان داخلی وجود دارد؛ بنابراین می توان گفت دلیل تکمیل شدن این تعداد خودروی ناقص در فرصت کم، معمولی بودن قطعات مورد نیاز آنها برای تکمیل شدن است. البته مقیمی نیز به صورت تلویحی این موضوع را تایید کرده است.

این مقام صنعتی می گوید تمام قطعات مورد نیاز برای تکمیل خودروهای ناقص قطعات «های تک» نبوده است. هر چند مقیمی به صورت دقیق اشاره نکرده که چه تعداد از این خودروها به دلیل نبود قطعات «های تک» در پارکینگ خودروسازان مانده اند و چه تعداد به دلیل قطعات معمولی تجاری نشده اند.

سناریوی دیگر نیز مربوط می شود به ورود مستقیم وزارتخانه برای تکمیل خودروهای ناقص. به نظر می رسد با توجه به حجم بالای خودروهای ناقص و اعتراضات مشتریان در این ارتباط وزارت صمت خود راسا به موضوع ورود و تلاش کرده قطعات مورد نیاز برای تکمیل این خودروها را هر چه سریع تر تامین کند تا با تجاری شدن آنها علاوه بر جلب رضایت مشتریان، جلوی نوسانات قیمتی موجود در بازار را نیز بگیرد. معاون وزیر صمت در امور صنایع در این زمینه گفته است که بخشی از قطعات کسری از داخل و بخشی نیز از طریق واردات تامین خواهد شد. مقیمی ادامه می دهد: طی هفته گذشته، جلساتی را با ۲ تامین کننده برگزار کردیم تا مشکلات تولید برطرف شود.

به این ترتیب به نظر می رسد هر کدام از دو سناریوی مطرح شده به واقعیت نزدیک باشد، اما همچنان چند ابهام به قوت خود باقی خواهند ماند. چرا خودروسازان در شرایطی که قطعه به میزان لازم نداشتند اصرار به تولید خودروهای ناقص کرده اند؟ از دیگر سو، در حالی که وزارت صمت به عنوان سیاست گذار کلان بخش خودرو وضعیت شرکت های خودروساز را زیر نظر دارد به چه دلیل زودتر برای حل مشکلات آنها ورود نکرده است؟ چرا اجازه داده خودروسازان ۱۸۰ هزار خودرو را به صورت ناقص تولید کنند؟ تولید این تعداد خودروی ناقص در شرایطی که خودروسازان با مشکل نقدینگی روبه رو هستند، بی شک بر مشکلات آنها افزوده است.




همرسانی نوشتار: