سرانجام به گران ترین، لوکس ترین و مجهزترین سدان های دنیا یعنی گروه سدان های فوق لوکس رسیدیم. در این خودروها که می توان آن ها را هتل های مجلل متحرک دانست، نهایت امکانات، راحتی و رفاه در اختیار سرنشینان قرار می گیرد و البته به همین نسبت برچسب قیمتی بسیار گرانی هم روی آن ها دیده می شود. البته گروه سدان های فوق لوکس بسیار کم جمعیت تر از دیگر گروه های سدان ها است زیرا در این کلاس تنها خودروسازان محدودی حضور دارند. به همین دلیل در رقابت های پدال در این گروه تنها هشت شرکت کننده حضور داشتند که عبارت اند از:
بنتلی مولسان
آستون مارتین لاگوندا
رولزرویس فانتوم
مایباخ ۶۲S
بنتلی فلاینگ اسپار
مرسدس-مایباخ S۶۵۰
رولزرویس گوست
آستون مارتین راپید
این سدان های فوق لوکس در مرحلهٔ مقدماتی رقابت های طی چهار دوئل باهم به نبرد پرداختند و با حذف شدن چهار شرکت کننده، چهار خودروی پیروز شامل بنتلی مولسان، رولزرویس فانتوم، مرسدس-مایباخ S۶۵۰ و رولزرویس گوست راهی مرحلهٔ نیمه نهایی شدند. در این مرحله نیز دو دوئل برگزار شد تا از بین چهار خودرو نهایتاً رولزرویس فانتوم و مرسدس-مایباخ S۶۵۰ مجوز حضور در مرحلهٔ نهایی را دریافت کرده و فینالیست های گروه سدان های فوق لوکس لقب گرفتند.
نتایج آخرین دوئل گروه سدان های فوق لوکس اما رقابتی بسیار نزدیک و پایاپای را نشان می دهد به گونه ای که اختلاف آراء دو خودرو تنها هشت رأی است! درهرحال چاره ای نیست و باید یک خودرو به عنوان پیروز دوئل و قهرمان این گروه انتخاب شود هرچند که اختلاف آراء بسیار جزئی است. از مجموع ۲۱۹۲ رأی به ثبت رسیده در این دوئل، رولزرویس فانتوم با دریافت ۱۱۰۰ رأی و کسب ۵۰.۲ درصد از کل آراء پیروز شده و محبوب ترین سدان فوق لوکس لقب گرفته است درحالی که مایباخ S۶۵۰ با دریافت ۱۰۹۲ رأی از رسیدن به قهرمانی بازمانده و روی سکوی دوم قرار گرفت.
این سدان فوق لوکس بریتانیایی اما برای اینکه خود را به این عنوان و جایگاه برساند با سه رقیب مختلف دست به گریبان شده است. فانتوم در مرحلهٔ مقدماتی در برابر سلف رقیبش در فینال یعنی مایباخ ۶۲S قرار گرفت که در آنجا با اختلاف بیشتری پیروز شد. در مرحلهٔ نیمه نهایی اما پرچم دار رولزرویس به مصاف برادر کوچکش یعنی گوست رفت و به آسانی توانست آن را مغلوب کند.
رقبای رولزرویس فانتوم در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | مایباخ 62S | 60 |
نیمه نهایی | رولزرویس گوست | 78 |
نهایی | مرسدس-مایباخ S650 | 50.2 |
فانتوم را می توان قدیمی ترین محصول در حال تولید رولزرویس و به طورکلی باسابقه ترین سدان دنیا دانست چراکه پیشینهٔ آن به سال ۱۹۲۵ بازمی گردد. از آن زمان تاکنون فانتوم در نسل های گوناگون همواره در حال تولید بوده اما نسل ششم آن بیشترین عمر را داشته است به گونه ای که به مدت ۲۳ سال از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۱ روی خط تولید قرار داشت؛ اما بعدازاینکه ب ام و رولزرویس را به تملک خود درآورد، خونی تازه در رگ های این برند اصیل بریتانیایی جریان یافت و بدین ترتیب پس از چندین سال وقفه، سرانجام نسل هفتم و کاملاً جدید فانتوم در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این نسل نیز در سال ۲۰۱۷ به پایان عمر خود رسید و جای خود را به نسل هشتم داده که در جولای همان سال رونمایی شد. این نسل روی پلت فرم جدید رولزرویس ساخته شده و برای اولین بار به پیشرانهٔ توربو مجهز شده است.
مشخصات فنی
پیشرانه | 6.75 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | 570 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت |
طول | 5,762 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 3,552 میلی متر |
وزن | 2560 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 16.8 لیتر ترکیبی |
قیمت | 452,750 دلار |