با پایان گروه های سدان های معمولی، به سراغ سدان های لوکس رفته ایم. کوچک ترین سدان های لوکس در رقابت های پدال سدان های کامپکت هستند. البته در بازار سدان های لوکس کوچک تری مثل مرسدس بنز A کلاس سدان و آئودی A۳ سدان هم حضور دارند که سدان های ساب کامپکت لوکس محسوب می شوند اما به دلیل تعداد کم خودروهای این کلاس، سدان های ساب کامپکت لوکس در رقابت های پدال حضور نداشتند. در گروه سدان های کامپکت لوکس در این رقابت ها اما شانزده شرکت کننده حضور داشتند که عبارت اند از:
فولکس واگن آرتئون
کیا استینگر
جگوار XE
آلفارومئو جولیا
مرسدس C کلاس
لکسس IS
ب ام و سری ۳
اینفینیتی Q۵۰
کادیلاک ATS
آکورا TLX
بیوک رگال
جنسیس G۷۰
آئودی A۴
ولوو S۶۰
آئودی A۵ اسپرت بک
ب ام و سری ۴ گرن کوپه
پس از برگزاری هشت دوئل در مرحلهٔ مقدماتی، از بین شانزده شرکت کنندهٔ گروه سدان های کامپکت لوکس، تعداد هشت ماشین راهی مرحلهٔ یک چهارم نهایی شدند که این خودروها به شرح زیرند:
آئودی A۴
جنسیس G۷۰
مرسدس بنز C کلاس
آلفارومئو جولیا
ب ام و سری ۳
کادیلاک ATS
آئودی A۵ اسپرت بک
فولکس واگن آرتئون
در مرحلهٔ یک چهارم نهایی نیز در گروه سدان های کامپکت لوکس چهار دوئل برگزار شد و از این طریق چهار ماشین شامل آئودی A۴، آلفارومئو جولیا، ب ام و سری ۳ و آئودی A۵ اسپرت بک جواز حضور در مرحلهٔ نیمه نهایی را دریافت کردند. این چهار سدان کامپکت لوکس در مرحلهٔ نیمه نهایی طی دو دوئل باهم به رقابت پرداختند تا سرانجام ب ام و سری ۳ و آلفارومئو جولیا توسط شما به عنوان فینالیست های گروه سدان های کامپکت لوکس انتخاب شده و راهی مرحلهٔ نهایی شدند تا آخرین نبرد این گروه را برگزار کنند.
در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۵۷۴ رأی به ثبت رسیده است که سری ۳ با تصاحب ۹۷۹ عدد از آن ها و کسب ۶۳ درصد از کل آراء، پیروز دوئل شده و عنوان محبوب ترین سدان کامپکت لوکس دنیا را از شما دریافت کرده است. از سوی دیگر، جولیا نیز با دریافت ۵۸۵ رأی، نایب قهرمان این گروه لقب گرفته است؛ اما سری ۳ برای اینکه به عنوان قهرمانی دست پیدا کند مسیر نسبتاً سختی را پست سر گذاشته است زیرا در ابتدا در مرحلهٔ مقدماتی اینفینیتی Q۵۰ را از سر راه خود کنار زد و سپس در مرحلهٔ نیمه نهایی در برابر رقیب سرسختی به اسم کادیلاک ATS قرار گرفت. این سدان آلمانی اما بر حریف آمریکایی خود نیز غلبه کرده و راهی مرحلهٔ نیمه نهایی شد که در این مرحله را هم با ضربه فنی کردن آئودی A۴ پشت سر گذاشت.
رقبای ب ام و سری سه در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | اینفینیتی Q50 | 68 |
یک چهارم نهایی | کادیلاک ATS | 63 |
نیمه نهایی | آئودی A4 | 73 |
نهایی | آلفارومئو جولیا | 63 |
سری ۳ که در حال حاضر کوچک ترین سدان ب ام و محسوب می شود، برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ به عنوان جایگزینی برای مدل ۲۰۰۲ به بازار آمد و طی سال های بعد به معیار و سنگ محک کلاس سدان های لوکس و اسپرت تبدیل شد. این خودرو هم اکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۸ رونمایی شد. تا نسل قبلی، سری ۳ در انواع کوپه و کابریولت هم تولید می شود اما در نسل ششم این نسخه ها جدا شده و تحت نام سری ۴ به بازار عرضه شدند. قوی ترین نسخهٔ نسل هفتم این ماشین، مدل M۳۴۰i است که تا پیش از معرفی مدل M۳، پرچم دار خانوادهٔ سری ۳ محسوب می شود. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۳۸۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است.
مشخصات فنی
پیشرانه | 3 لیتری I6 توربو |
قدرت | 387 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,709 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,851 میلی متر |
وزن | – |
مصرف سوخت | 7.5 لیتر ترکیبی |
قیمت | 54,995 دلار |