نیسان لیف ای پلاس نسخه ی جدیدی از خودروی الکتریکی محبوب این خودروساز ژاپنی است و از باتری بزرگ تر و پیشرانه ای جدید استفاده می کند. این پیشرانه ی قوی تر ساکت تر از نسخه ی استاندارد نبوده و البته تحویل قدرت آن نیز به طور متفاوتی انجام نمی شود. این خودرو تنها در صورتی مناسب شماست که بخواهید با پرداخت پول بیشتر برای لیف به قدرت و برد بیشتری دست پیدا کنید.
اختلاف قیمت این نسخه از لیف با مدل استاندارد کمی زیاد بوده و درحالی که مدل استاندارد لیف تکنا قیمت ۳۰۹۹۵ پوندی دارد اما این مدل مجهز به باتری های ۶۲ کیلووات ساعتی با قیمت ۳۵۸۹۵ پوندی در دسترس است. با این پول شما صاحب خودرویی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و برد ۳۸۵ کیلومتر خواهید شد. برد این خودرو نسبت به محدوده حرکتی ۲۷۰ کیلومتری لیفت عادی ارتقای مناسبی داشته است. اگرچه محدوده حرکتی این خودرو مناسب است اما رقبایی همچون هیوندای کنا الکتریکی و کیا نیروی الکتریکی برد نزدیک به ۴۸۰ کیلومتری داشته و درعین حال ارزان تر هستند.
هر دو خودروی کره ای یاد شده تقریباً در سایر بخش ها نیز بهتر از لیف هستند. در آغاز باید گفت سواری آن ها راحت تر و آسان تر بوده و اگرچه سیستم تعلیق نیسان لیف دست اندازها را جذب می کند اما موقعیت رانندگی آن از نظر ارگونومیک خیلی جالب نیست. همچنین فرمان خودرو تنظیمات زیادی نداشته و صندلی نیز در ارتفاع بالایی قرار گرفته است.
سیستم تعلیق بازنگری شده ی لیف ای پلاس خیلی تغییر نداشته و تأثیر زیادی هم روی سواری یا هندلینگ این خودرو نگذاشته است. در واقع سیستم تعلیق این خودرو بسیار شبیه لیف استاندارد است. لیف سواری بدی نداشته و فرمان آن توازن وزنی مناسبی داشته و قدرت آن طبق انتظارات یک خودروی الکتریکی روانه ی جاده می شود. البته پیشرانه ی قوی تر این خودرو از پشت فرمان خیلی قابل احساس نیست.
قدرت ۲۱۵ اسب بخاری در یک خودروی بنزینی یا دیزلی که ابعاد مشابهی با لیف داشته باشد زیاد حس می شود اما لیف ای پلاس را به سختی می توان سریع تر از نسخه های استاندارد حس کرد. شایان ذکر است شتاب این خودرو شش دهم ثانیه سریع تر از مدل های استاندارد می باشد. همانند تمامی خودروهای الکتریکی، شتاب گیری خودرو در سرعت های پایین خوب بوده اما در سرعت های بالا اوضاع دگرگون خواهد شد.
اگر بخواهید این خودرو را تنها به خاطر پیشرانه ی قوی تر بخرید ارزشش را نخواهد داشت و به همین خاطر تصمیم اصلی به محدوده حرکتی بیشتر بستگی خواهد داشت. برد ۳۸۵ کیلومتری لیف ای پلاس خوب است و در سفرهای طولانی تر به درد خواهد خورد اما اکثر خریداران در روز مسافتی کمتر از ۵۰ کیلومتر را طی می کنند و بنابراین برد مدل استاندارد برای افرادی که هم اکنون مالک خودرویی درون سوز هستند کافی خواهد بود.
همچنین کیا نیرو الکتریکی برد حدود 455 کیلومتری داشته و حدود 3 هزار پوند هم ارزان تر از لیف است. جذابیت لیف با ورود رقبای تازه نفس کاهش یافته است. این خودروها نه تنها ارزان تر هستند بلکه برد بیشتر و کابین بهتری دارند.
کابین لیف کاملاً یکنواخت بوده و ظاهر ارزان قیمتی داشته و پلاستیک های سخت حتی در مدل فول تکنا هم به چشم می خورد. صفحه نمایش ۸ اینچی این خودرو که در داشبورد قرار گرفته ظاهری سنتی و زشت داشته و به سختی می توان سیستم اطلاعات سرگرمی آن را با رقبای مدرن مقایسه کرد. البته سیستم های اندروید اتو و اپل کارپلی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان سیستم نیسان را نادیده بگیرید.
نیسان لیف ای پلاس جدید دقیقاً با چند کلمه قابل توصیف است: همان لیف استاندارد با باتری بزرگ تر و برد بیشتر. این خودرو به ندرت حسی متفاوت در مقایسه با مدل عادی لیف را تداعی کرده و حتی برد بیشتر آن در مقایسه با محدوده حرکتی خودروهایی همچون هیوندای کنا و کیا نیرو الکتریکی کمتر است. مدل های ارزان تر لیف توجیه پذیرتر هستند.
مشخصات نیسان لیف ای پلاس تکنا ۶۲kWh Auto
- قیمت: ۳۵۸۹۵ پوند (پس از اعمال مشوق های دولتی)
- پیشرانه: واحد الکتریکی ۶۲ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: ۲۱۴ اسب بخار/۳۴۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۵۸ کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: ۳۸۵ کیلومتر
منبع: autoexpress